פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המלחמה שלי
שלמה גזית (יום שישי, 18/09/2020 שעה 10:00)


המלחמה שלי

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ערב יום הכיפורים, 5 באוקטובר 1973, החל כעוד ערב חג. הגעתי ללשכתי, קיימתי שיחה טלפוני. עם שני מפקדי האזורים, ושמחתי לשמוע כי הכול אצלם מתנהל כשורה. ההרגשה הטובה לא נמשכה זמן רב – סמוך ל- 10 בבוקר הגיעה הידיעה ששינתה הכל – המטה הכללי הורה על מצב כוננות 'גימל', לראשונה מאז מלחמת ששת הימים.

שעה קלה לאחר מכן זומנתי לדיון מיוחד בלשכת האלוף טל (ראש אגם), וראש חטיבת המחקר באמן – תא''ל אריה שלו - נתן תדרוך שהסביר את הרקע למצב הכוננות שהוכרז – פינוי פתאומי של משפחות היועצים הסובייטhם ממצרים ומסוריה.

על אף המידע הבלתי צפוי, הערכת אמ''ן נותרה בעינה, לא צפויה מלחמה.
לא נרגעתי. לא הבנתי את המדיניות הצה''לית שלא לנקוט בצעדים אשר יסכלו סכנת יזמה ערבית.

יצאתי מלשכת ראש אגם ופניתי ללשכת הרמטכ''ל - ''למה איננו נוקטים בצעדי כוננות'' לסיכול יזמה ערבית בלתי צפויה. דדו, הרמטכ''ל, הרגיעני. הוחלט בשלב זה להמתין עד צאת יום הכיפורים, בטרם ננקוט בצעדים נוספים, הרמטכ''ל הרגיעני כי במהלך החג יקיים צהל כוננות מיוחדת לגיוס המילואים, אם יתגלה הצורך.
לא נרגעתי, כל שיחת טלפון הקפיצה אותי, ואכן סמוך לארבע לפנות בוקר הגיעה השיחה אשר בקשה כי אתייצב מיד בלשכת שר הביטחון.

דיין עדכן אותי כי הגיעה ידיעה אמינה על מתקפה מצרית-סורית בו-זמנית. עד שיגיעו שאר המוזמנים לדיון, סכמתי עם שר הביטחון כי בשלב זה נמשיך בשיגרה בשטחים, נשאיר את התנועה בגשר אלנבי פתוחה, ונתיר יציאה של עובדים מן השטחים לעבודה בישראל.

הדיון החל בדיווח על פגישת ראש המוסד עם המקור המצרי. התלבטנו בשאלת גיוס יחידות המילואים וכן בהכנות למכת-נגד מקדימה. שר הביטחון אישר גיוס מיידי של שתי אוגדת, אחת לחזית הדרום ושנייה – לפיקוד הצפון.
סמוך ל-‏1400, בעודי יושב בלשכתי, דווח כי החלה המתקפה בו-זמנית בשתי החזיתות.

שבוע ימים עשיתי שעות רבות בבור המטכלי, מאזין לרשתות בשתי החזיתות ומתעדכן. ב''חנות'' שלי, בנעשה בשטחים, נמשכו החיים כסדרם, במהלך המלחמה לא היו בעיות בממלכה שלי, אפילו אבן לא הושלכה על רכב ישראלי, כאילו אין מלחמה.

בשבת, קיימתי סיור ביהודה ושומרון. בעודי סועד ארוחת צהריים במפקדת הנפה בג'נין, הגיעה שיחת טלפון. להתייצב בהקדם בלשכת שר הביטחון.

דהרנו חזרה לקרייה בתל-אביב, ושם בושרתי שמוניתי לדובר-על של המלחמה, כתובת לריכוז ותאום כל מה שהתעורר במערכת הממשלתית, בנושא המלחמה. עד מהרה נתחוור לי עד כמה הייתה חסרה פונקציית-תאום לאומית זו.
בתפקיד זה עשיתי עד תחילת אפריל, עד שהחלפתי את אלי זעירא ומוניתי לראש אמ''ן.

בהזדמנות זו ברכותיי לכל החברים בברכת שנה טובה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי