פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ילדים יוצרים בין דמיון למציאות
הרצל חקק (יום חמישי, 06/08/2020 שעה 18:00)


ילדים יוצרים בין דמיון למציאות

הרצל חקק



עטיפה
כמה מילים על ספר היצירות של ילדי ישראל, ''[בין דמיון למציאות]'', הוצאת בת אור, עורכת הקובץ יהודית מליק שירן, 2020, 134 עמודים.
ספר מהודר, מקבּץ של יצירות ילדים בשירה ובפרוזה. זה המבחר שהפך לספר יצירות, לאחר תחרות לא קלה בין אלפי ילדים בכל רחבי הארץ. לקו הגמר הגיעו הטובים, והנה יש מוצר ביד, קובץ מרשים. אוגדן היצירות מעיד על התוצרת הספרותית. אפשר להשתבח במבחר היפה, זו איכות אמיתית. הקובץ נקרא 'בין מציאות לדמיון' - והאמת היא, שהיבול עולֶה על כל דמיון. התחרות כללה ילדים ונוער – תלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה.

בתחרות הזאת השתתפו מאות ילדים ברחבי הארץ, ומי שעקב אחר שש התחרויות הקודמות הרגיש בתאוצה ובתנופה - הרגשנו בפסגות של יצירה, אמרנו לעצמנו – הגבול הוא השמים. הקובץ החדש נוטע בנו תקוות לעתיד.

מי שמדפדף בקובץ המרשים חש כעבור קריאה מענגת, שלפנינו יבול מדהים, ואפשר לומר, שמבחר היצירות הוא סיפור הצלחה אמיתי!. על כך יישר כוח לעורכת יהודית מליק שירן.

בתקופה, שבּה מדברים על נטישה של הספרים, על התמכּרות הנוער לאינטרנט ולרשתות החברתיות, אפשר לראות את הייחוד שלכם. וזה לא בא בקלות. הקובץ מעיד על כוחה של תחרות מבורכת לעשות יש מֵאין.

רואים באופני היצירה של הנוער, שדרך המילים מנסים הכותבים להבין את כוחה של השפה, את כוח הביטוי, ובעיקר למצוא ביצירה ראי למחשבותיהם.
כך כותבת בקובץ מאיה גור מכיתה י''א במודיעין:

אני רוצָה ללמוד אותךָ
כמו בספר, אבל לא דרכו.
ובהמשך צוללת הכותבת להיכרות הרוחנית דרך עולם הדמיון:

לשְׂחות בּדמיון
להבין את המשמעות
מאחורֵי המילים באוויר.

התחרות הגיעה להגיע לכל מקום. ההירתמות שלה ושל הסופרים המסייעים בעדה עשתה נפלאות. המאמצים והרוח הטובה הוציאו מים מן הסלע. הנה גילינו כישרונות כתיבה בקרב הנוער. גם המורים וההורים מתחילים להַפְנים, שחשוב לתת דגש למבּע היוצר, לכתיבה, לַדו שיח עם הספרות העברית.

עטיפה אחורית אל נשכח... הספרות היא חלק חשוב בחיינו, הספרות מעצֶבֶת זהות. חשוב לגלות אותם ילדים ונערים, שיֵש בהם אותו דחף כתיבה, ותחרות כזאת אכן נותנת לכותבים רוח גבּית. ספרות הייתה תמיד מנוע חזק להתפתחותה של כל חברה. ספרות טובה מבטאת מציאות ומעצֶבת מציאות.
.
הנה כמה מילים על יצירות הילדים:
אנג'לינה זרנקו ידעה להציג את המיוחד באתגר המלהיב הזה? לרובכם נפתח מסלול, שיֵש בו להעיד על הירתמות למפעל מיוחד, ואסור להרים ידיים, יש לרוץ קדימה ולא לוותר.
כך כתבה אנג'לינה:

רָצִיתִי לְנַסּוֹת דָּבָר חָדָשׁ
אַךְ אָמְרוּ אַל תְּנַסֶּה סְתָם תִּפֹּל וְלֹא תָּקוּם

סול גיספן ידעה להציג את הרוח, שעומדת מאחורי הנכונות להיענות לאתגר:

יש לי הרבה מה לתת לעולם,
יש לי הרבה חלומות, כמו כולם.

מי שקורא את היצירות מרגיש כמה החיבור לספרות משנה את הנוער ומשביח אותו:
הכתיבה מעשירה את הכותבים. מחדדת את הראייה שלהם, ואתה נפעם מכושרם להביט בעולם, להציג תובנות.

כותבת שני מילרד:

תמונות ומראות מזכירות לי
דברים שאף פעם לא הייתי
מכתבי אהבה מזכירים לי
אנשים שאולי ולא אֹהַב.

לפנינו יוצרים צעירים בראשית הדרך. וזה הזמן להעביר להם את המסר שלנו לגביהם, ככותבי המחר.
אתם כותבים את היצירות הראשונות. חשוב שתכתבו את האמת הפנימית שלכם, שתשמרו על סגנון ייחודי לכם ושתהיו מקוריים. אל תחַקו אחרים, אל תנסו להיות דומים לאחרים, נסו תמיד לחשוב, איך לכתוב את מה שאתם. וכמובן, עליכם להאמין בעצמכם ולהאמין בכישרון שלכם.

נסיים בתובנה מאלפת של הנער יובל סווידי תלמיד כיתה ט בחולון:

ללב יש שֵם
אבל את זה אתה תחליט

ובסיום השיר:

תמיד לזכור
שלכל אחד יש מישהו מיוחד בחיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי