פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקורונה נגד החירות?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שלישי, 14/04/2020 שעה 11:00)


הקורונה נגד החירות?

נסים ישעיהו



כל מגזר מסתגר בקונכיה שלו ורואה במגזרים האחרים איום על אורחות חייו ולעתים קרובות זה נכון גם ברמה האישית, שלא רואים בזולת שותף אלא מתחרה. אולי לכך קיבלנו את הנגיף המאיים, הוא הרי מאיים על כל המגזרים בשווה כך שכולנו בסירה אחת
כמה פנים לו למשבר הקורונה; לגבי תפקוד מערכת הבריאות והרפואה בכלל, וכן לגבי מערכת החינוך, המערכת הכלכלית, המערכת החברתית ועוד ועוד. הרבה רעיונות נאמרו ונכתבו ביחס לדרכי ההתמודדות עם המשבר התקדימי וכן ביחס ללקחים שיש להפיק מהמשבר אבל אנחנו ננסה להתמקד ביחס שבין המסר של חג הפסח ובין המסר של הקורונה. וכמובן, לא נשכח שמבחינתנו הכל התחיל בפורים, שני חגים של גאולה שביחס אליהם מקובלת האמירה שהולכים מגאולה אחת – פורים, לגאולה שניה – פסח. האמירה הזאת מוזרה לכאורה, שהרי גאולת פסח קדמה לגאולת פורים יותר מאלף שנה, אז הסדר צריך להיות הפוך, מפסח לפורים.

אלא שאחרי גאולת פורים נשארנו בגלות, כך מסביר רבא מדוע לא אומרים הלל בפורים כמו בפסח, שאחרי פורים (מגילה י''ד/א): ''אכתי עבדי אחשורוש אנן''. שאמנם נגאלנו מסכנת מוות אבל עדיין אנחנו בגלות, כפירוש רש''י. פורים, עם כל ה''ונהפוך הוא'' שמאפיין אותו, שיחרר אותנו מסכנה אבל לא הפך אותנו בני חורין. לעומת זאת בגאולת מצרים נהיינו ''בני חורין בעצם'' כלשונו של המהר''ל מפראג, וזו רמה אחרת לגמרי של חרות. לכן המעבר הנכון הוא מגאולת פורים לגאולת פסח, מגאולה חלקית לגאולה מלאה. ואמנם כל שנה אנחנו מייחלים שתתקיים בנו קביעתו של ר' יהושע (ראש השנה י''א/א): בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל.

והנה חלפו אלפי שנים מאז גאולת פורים הראשונה ואלפי מעברים מגאולת פורים לגאולת פסח, ועדיין לא זכינו להגאל גאולה אמיתית ושלמה על ידי משיח צדקנו. אמנם בדורות האחרונים אנחנו חיים במציאות של חופש יחסי לכאורה, אין לנו משעבד חיצוני, שהרי גם בין הגויים היהודים נהנים משיוויון זכויות כך שלא באמת מרגישים בגלות. מה עוד ש(כמעט) כל יהודי הרוצה בכך יכול לעלות לארץ ישראל ולהרגיש בה בבית. ואולי התחושה הזאת של חופש ושיוויון זכויות יש לה חלק בעיכוב התגלות המשיח בגאולה האמיתית והשלמה, שכן טוב לנו ואנחנו לא מעלים בדעתנו משהו יותר טוב. וגם מי שלא כל כך טוב לו, מייחל רק ''שלא יהיה יותר גרוע''.

להפוך את החושך לאור

אז בסך הכל בשנים האחרונות, לפחות עד שנחתה פה הקורונה, טוב ליהודים. אמנם בתקשורת מקפידים להבליט את מה שלא טוב ואם לא מוצאים אז ממציאים עניינים שליליים, אבל האמת היא שטוב פה, יחסית כמובן, ורוב העם מרגיש כך. אלא שכעת הנגיף הבלתי נראה מנהל את חיינו וזה לא נראה טוב. נאלצנו לשנות את כל ההרגלים שלנו; בתי הכנסת סגורים, ישיבות, תלמודי תורה, בתי ספר, עסקים, הכל הושבת. כולנו מייחלים לחזור לשגרה והשאלה היא האם תיתכן חזרה כזאת? האם נשוב לצורת החיים שהכרנו? נראה לי שהסיכוי לכך די קלוש, נראה לי שהקב''ה הפתיע אותנו עם הנגיף הזה כדי לקרוא אותנו לסדר, כדי לומר לנו שחייבים לשנות כיוון.

נכון להיום הרושם הוא שעדיין לא התחלנו להפנים את המסר של חג הפסח שאנחנו ''בני חורין בעצם'' כנ''ל מהמהר''ל. עדיין אנחנו משועבדים לחשיבה הגלותית ולהרגלים הנגזרים ממנה, שכל מגזר מסתגר בקונכיה שלו ורואה במגזרים האחרים איום על אורחות חייו. ולעתים קרובות זה נכון גם ברמה האישית, שלא רואים בזולת שותף אלא מתחרה. אולי לכך קיבלנו את הנגיף המאיים, הוא הרי מאיים על כל המגזרים בשווה כך שכולנו בסירה אחת. וברמה האישית, גם אם יש מי שאינו חושש מהנגיף כי לדעתו הוא חסין מפניו, כל אחד חייב לנקוט באמצעי זהירות כדי לא לסכן חלילה את מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה יותר.

וזה מה שמציעה לנו הקורונה בפסח הזה, להפוך את החושך לאור. במשך הגלות עד וכולל ימים אלו, רבים מאיתנו השקיעו ומשקיעים בהדלקת אורות, לגרש את החושך בהתאם לכלל ש''מעט אור דוחה הרבה חושך'' וכל שכן הרבה אור. וגם בימים אלו, ימי הקורונה, רבים הם המדליקים אורות של אהבה ואחדות ישראל עד כדי מסירות נפש בפועל. זה מצויין אבל כבר לא מספיק, כי הקורונה אומרת שעברנו לשלב הבא, להפיכת החושך לאור גדול. אמנם על פניו ההתנגדות לכך עדיין גדולה מאוד, עדיין יש מי שמתעקשים להעצים את החושך, את הפלגנות ושנאת החנם, אבל רבים וגם איכותיים יותר משקיעים בהגברת הטוב והחסד, והם אלה שינצחו.

הרי על זה הבטיח נביא הגאולה (ישעיהו ל'): וְהָיָה אוֹר-הַלְּבָנָה, כְּאוֹר הַחַמָּה, וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם, כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים--בְּיוֹם, חֲבֹשׁ ה' אֶת-שֶׁבֶר עַמּוֹ, וּמַחַץ מַכָּתוֹ, יִרְפָּא. בע''ה מיד ממש בחסד וברחמים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי