פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נתניהו: ''נהיה בין חמש המדינות המתקדמות בעולם''?
עגל הזהב / דוד סיון (יום ראשון, 23/02/2020 שעה 15:00)


נתניהו: ''נהיה בין חמש המדינות המתקדמות בעולם''?

ד''ר דוד סיון



נתניהו שוב מבטיח הרים וגבעות אבל כהרגלו לא מבטיח לקיים.

בתחילת השבוע הציג נתניהו את התוכנית הכלכלית של הליכוד שהדובדבן שבה מצוטט בכותרת:
בעשור האחרון הפכנו את ישראל למעצמה כלכלית... עכשיו אנחנו מביאים עוד שש רפורמות ענק שניר ברקת יוביל כשר אוצר – בבריאות, במזון, בכל הבעיות שעל הפרק. נהיה בין חמש המדינות המתקדמות בעולם. אני מציע לכם לא ללגלג. יש פה בחירה ברורה בין מצליחנים לבין לוזרים - כלכלה חופשית או כלכלת הסתדרות.
די ברור שהוא מדגיש שמטרת התוכנית הזאת היא להעלות את רמת החיים, התמ''ג לנפש, בישראל לפסגת הדירוג בעולם. כדאי לציין שלפי נתוני הבנק העולמי התמ''ג לנפש (מתואם לכח הקניה) של ישראל מדורג במקום 36 המכובד. לכן ברור שהיעד שהציב נתניהו השבוע הוא די יומרני, בלשון המעטה.

צמיחה אבל מי שזוכר את ההבטחות מהסוג הזה ואת המציאות בהקשר הנדון יודע שזו לא הפעם הראשונה שנתניהו מציב יעדים ומבטיח הישגים, אבל לא מצליח במבחן התוצאה. הפעם הראשונה שאני זוכר היתה באפריל 2005, כשנתיים מאז מונה לשר האוצר כאשר הצהיר: אני מבקש להציב יעד - להגיע תוך 10 שנים לעשיריה הפותחת בעולם ברמת החיים ובהכנסה לנפש, לשפר את רמת החיים במדינה ולהשיג את הממוצע של מערב אירופה (נתניהו: נגיע לעשיריה הפותחת...).

עברו קצת יותר מ-‏5 שנים בדצמבר 2010 נתניהו שוב הבטיח שנגיע לפיסגה קצת יותר נמוכה: כלכלת ישראל נמצאת בעשור האחרון בזינוק בעלייה... היעד שלנו צריך להיות להיכלל בתוך 15 שנה בין 15 המדינות המובילות בעולם בהכנסה לנפש. זה יעד אפשרי; הוא לא קל אך אפשרי (נתניהו...).



המציאות מלמדת שבתקופה מאז 2005 כמעט ולא השתנה הדירוג של ישראל, כולל העשור שנתניהו ישב בראש שולחן קובעי המדיניות. נתניהו נכשל. יותר מכך בעשור האחרון, צמיחת רמת החיים של ישראל דווקא הולכת ונחלשת.

בשנת 2005 עוד האמנתי שנתניהו גם יפעל למען השגת היעדים הללו. אבל הניסיון שתמציתו היא התפתחות רמת החיים, מלמד שההבטחות והיעדים של נתניהו לא מחזיקים מים – שקיום הבטחות והשגת יעדים כלכליים לא מעניינים אותו. אם בעשור האחרון הפכה ישראל למעצמה כלכלית, תרומת ממשלות נתניהו לכך היתה שולית...



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי