פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דור ה'רוסלאן'
שלמה גזית (יום שישי, 10/01/2020 שעה 9:00)


דור ה'רוסלאן'

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בימים אלה ציינו מאה שנים לנחיתת ה'רוסלאן' בחוף יפו, כשעל סיפונה קבוצת העולים שהקימה את המדינה, היו אלה העולים שנחתו בארץ עם תום מלחמת העולם הראשונה, ואשר באו לממש את העליה היהודית לפלשתינה.

לא נמניתי על נוסעיה. אז, לפני 100שנים טרם נולדתי, אך זכיתי להימנות על הדור שלאחריה – בני הדור אשר הניחו את התשתית הצבאית, המדינית וההתיישבותית, אשר הביאה אותנו לה' באייר, כאשר בעיצומה של המלחמה על עצם הקיום, הכריז דוד בן-גוריון על הקמת המדינה היהודית.

אבדנו 6,000 לוחמות ולוחמים במלחמה, לחמנו במספר חזיתות – כן, לחימה על כל כביש ועל כל יישוב, הדיפת הפלישה של צבאות-ערב, ממצרים, ירדן ומסוריה, המשך ההעפלה לארץ וקליטתו של דור ניצולי השואה, ולמרבה הפלא – ניצחנו, קמה על רגליה המדינה היהודית – ישראל.

אנו, החיים כאן מאה שנים לאחר מכן, אנו הזוכרים את מעברות העולים החדשים, שהיו פרושות לארכה ולרחבה של המדינה, איננו מסוגלים להבין כיצד הצמיחו מעברות אלה את ישראל החדשה, את הערים הפורחות, את מעצמת ה''הי-טק'' הישראלית. כל זה לא נעשה 'יש מאין' – בעת ובעונה אחת, לחמנו על עצם הקיום, והבסנו את אויבינו, פרקנו את המעברות ואלה הפכו לערים פורחות, ידענו מלחמות ושלמנו מחיר יקר, כעשרים וחמישה אלף חללים, אך הצלחנו להפוך למעצמה קטנה.

שבעים השנים שידענו מאז לא היו חפים מטעויות, אולם בבואי לעשות את המאזן היום, בבואי לבחון את דרכה של ישראל מן ה'רוסלאן' ועד היום, אנו רשאים להתעלם מן המנהיגות הפוליטית של היום, ולהצביע על דף ההישגים. המעברות של פעם נמחקו כולן, קמו ערים פורחות ומשגשגות, קמה תעשייה מודרנית ומפותחת, קדמנו חקלאות מודרנית, המאפשרת לנו להתמודד בשוקי העולם, וכן, יש לנו את צה''ל ושרותי הביטחון, המבטיחים את קיומנו.

ואולי מאפיינת היכולת היום לבקר, להצביע על השגיאות הרבות והבלתי נמנעות שידענו, שגיאות שהתגברנו עליהן, השגיאות שאפשרו לנו לפתוח את שערי הארץ, שוב ושוב, לקלוט עולים חדשים מארצות מצוקה.

טרם הגענו אל המנוחה והנחלה, ואולי זה גם סוד הצלחתנו – הצורך להתמודד עם אתגרים חדשים – אתגרים מדיניים, ביטחוניים ואזרחיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי