פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זילות צעדי הענישה
שלמה גזית (שבת, 02/11/2019 שעה 7:00)


זילות צעדי הענישה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בין המיילים הרבים שמגיעים לשולחני, הובאה לידיעתי כתבה המדווחת על הריסת בית מחבל אשר משפחתו החלה לבנותו מחדש, לאחר שנהרס ע''י כוחות צה''ל. האמנם צו ההריסה שפורסם ע''י מפקד האיזור הוא ''נצחי'', נשאלתי, האמנם משמעותו כי משפחת המחבל, אשר ביתה נהרס על ידנו, מנועה מישיבה בבית משלה? ואם כן, עד מתי חל איסור זה? – לנצח נצחים?

לפני 50 שנה, לאחר שכוחות צהל כבשו את רצועת עזה ויהודה ושומרון, התלבטנו בשאלת הריסת בתי מחבלים. גישת השב''כ באותה עת הסתייגה מצווי ההריסה, הנחת השב''כ הייתה שהנזק מבחינתנו יהיה גדול מן התועלת המרתיעה. החשש היה שהצעד של הריסת בית מגורים רק יגביר את העוינות של תושבי המקום, תעודד פיגועים נוספים, ועל כן, מוטב לחפש צעדי ענישה אחרים.

לחץ פוליטי ותקשורתי על מערכת הביטחון אילץ אותנו לקבל את הדין, וניתן אישור להריסת בתי מחבלים. עשינו זאת במשורה, ורק לאחר פרוצדורה דקדקנית, בכל מקרה ומקרה.

הבוקר הובאה לידיעתי כתבה המדווחת על הריסה בשנית של בית מחבל אשר משפחתו ביקשה לשוב ולבנות את ביתה לאחר שנהרס בידי כוחותינו. נשאלתי – האמנם צו הריסה שהוציא המפקד הצבאי הוא ''נצחי''? והוא מונע ממשפחת מחבל לשוב ולהקים בית לעצמה?

בזמני, זו לא הייתה כוונת המפקד הצבאי בעת שהוציא צו הריסה מתחת ידו. אינני מעורב בתהליך החלטות ההריסה המתקבלות היום, אך מסופקני אם שונתה המדיניות.
בזמני נדרשו אישורים מיוחדים קודם שאושרה הריסת בית בשטחים. מפקדת הפיקוד יחד עם גורמי שב''כ נהגו להעביר ללשכת שר הביטחון כל בקשה להריסת בית, לכל בקשה כזו, נלווה תיק אשר פרט את הרקע הבטחוני בכל מקרה.

אינני חושב כי המדיניות שהייתה נקוטה השתנתה מאז. חוששני כי ההריסה בשנית, עליה דווח בתקשורת, הייתה החלטה של דרג מקומי אשר לא הובאה כלל לאישור אלוף הפיקוד, הרמטכל ושר הביטחון. החלטה שהתקבלה ככל הנראה בקלות-דעת, החלטה המתעלמת מחומרת עונש ההריסה ומן ההשלכות שתהיינה לכך על האוכלוסייה המקומית. עונש זה, במקום להרתיע – עלול רק יעורר רצון לנקמה.

אינני מציע לוותר על צעד הענישה שמתבטא בהריסת בית, יחד עם זאת אינני בטוח שמי שמקבלים החלטה זו מודעים ומבינים את חומרת צעד זה. להיפך, ככל שנמעיט בצווי ההריסה, האיום המרתיע רק יגבר.

על אחת כמה וכמה משמדובר במניעת בנייתו מחדש של בית מחבל אשר נהרס על ידנו, בצו המפקד.

עלינו להקפיד ולשמור שלא להביא לזילות צעדי הענישה שלנו. זילות הצעד מבחינתנו תביא גם לזילות הישג ההרתעה המבוקש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי