פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מימוש זכות הבחירה
שלמה גזית (שבת, 08/06/2019 שעה 7:00)


מימוש זכות הבחירה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



זוג ידידים, שניהם בעלי זכות בחירה לכנסת ומופיעים בפנקס הבוחרים, לא שלשלו מעטפות לקלפי במאי האחרון ולא יצביעו גם בבחירות החוזרות בספטמבר. ההסבר לכך פשוט, בשני ימי הבחירות הם לא היו ויהיו בארץ.
הם אינם בעלי זכות להצביע ב''מעטפה כפולה'', זכות המוקנית לחיילי צהל, לימאים ולמאושפזים בבתי חולים או בכלא וכמובן לעובדי מדינה הנמצאים בחו''ל.

שאלתי את השניים – אכן, מאד היו רוצים להצביע ומאד היו רוצים גם להשפיע, אך חוק הבחירות איננו מאפשר להם זאת. שאלתי למה לא יוותרו על הנסיעה. ואולי יקדימו או ידחו המועד, הם הסתכלו עלי בזלזול – ''יש לנו נסיעות אשר תוכננו תקופה ארוכה מראש, איננו יכולים לשנותן או לבטלן, ואנו מניחים שחסרוננו במניין הקולות יתקזז באחרים, ממפלגה נגדית, שיעדרו אף הם.

במצב דומה מצויים עשרות אלפי הסטודנטים הישראלים הלומדים בחו''ל ואין לצפות שיכסו מכיסם הוצאות טיסה לישראל, לצורך הצבעה ביום הבחירות בישראל.

זכותו של כל אזרח להצביע, ועל החוק למצוא תשובה שתאפשר לכל בעל זכות בחירה לממש את זכותו. מי שלא יבחר יעשה כן בכוח החלטה אישית שלו ולא בשל נבצרות טכנית.

אבות המדינה הבינו זאת ונתנו לכך תשובה במושגים של אותה תקופה – מעטפה כפולה לחיילים, מעטפה כפולה לימאים, למאושפזים ואף לאלה הכלואים במתקן מעצר. הכנסת לא עדכנה האפשרויות לגבי נזקקים חדשים, כאלה שטרם התעוררו לפני 70 שנה.

הפתרון איננו מסובך, דווקא אצלנו יש שיטה שאפשרה מלכתחילה הצבעה במעטפה כפולה. ניתן לאפשר לכל הישראלים שאינם בארץ ביום הבחירות לממש זכותם במעטפה סגורה אותה ישלשלו בקלפיות המיוחדת בנציגויות ישראל שבניכר.

מעטפות אלה תיבדקנה ותישלחנה ארצה, ותכללנה בספירה, ממש כמעטפות החיילים, העצורים, וציבור הדיפלומטים והימאים.

תיקון זה בחוק לא יחול על כל בעל דרכון ישראלי שבניכר, הוא יחול אך ורק על ישראלי ששמו רשום בפנקס הבוחרים, על כל ישראלי שיכול היה לממש את זכות הבחירה אילו נמצא בארץ ביום הבחירות.

אין בידי נתונים ואגב, אלה ממילא ישתנו בהתאם לעונות השנה ועונת הנסיעות, אך בטוחני כי נוכל להעשיר את פנקס הבוחרים בעשרות אלפי מצביעים.

דרושה יזמה. אם יהא זה שר הפנים שיבקש להסדיר זאת או כל גורם ממלכתי אחר.

יש מי שיעלו חשש מזיופים ומהצבעת מאות אלפי היורדים שבגולה, אלה, ואפילו הם ממשיכים לשאת דרכון ישראלי, אלפים רבים אלה אינם כלוליו בפנקס הבוחרים.

אני תמה, אגב, על מבקר המדינה שלא העלה הנושא בפני הכנסת בדרישה ללמוד את הנושא ולהציע דרכים לפתרון.

טור זה נולד בעיתוי יוצא הדופן שבין שני ימי הבחירות, הוא נועד לעורר את הדיון, הוא נועד לאפשר לגורמים השונים להציג את הפרו ואת הקונטרה, ואת ההשלכות הארגוניות והכלכליות השונות בתיקון חוק הבחירות ברוח זו.

טור זה, זו תרומתי הדלה לעורר הדיון ולא להמתין עוד 70 שנה לפני שיועלה מחדש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שלמה גזית: מימוש זכות הבחירה  (יוסף אליעז)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי