פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תכנית שלום אמריקאית
שלמה גזית (שבת, 13/04/2019 שעה 8:00)


תכנית שלום אמריקאית

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מזה כשנה שאנו שומעים על כוונת המימשל האמריקאי לפרסם את 'תוכנית השלום' שלו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני ולהסדרת בעיות האיזור. המועד - סמוך לאחר הבחירות הכלליות בישראל.

לפני מספר ימים פירסם ''אל אכבר'' הבירותי את עיקרי התוכנית האמריקאית שהגיעה לידי העיתון. המימשל בוושינגטון לא אישר ולא הכחיש את התוכנית שפורסמה כך שאפשר ויש בה גרעין של אמת, אולם אם יש אמת בתוכנית שפורסמה, חוששני כי תהא זו עוד אחת, מני רבות, שהוצעו ולא יצא מהן דבר.

עיקרי התוכנית לפי ''אל אכבר '' הן:
  • ממשלת ירדן תעניק אזרחות ותקלוט מיליון פלשתינים בתחומה, כמו כן תיתן אזרחות ירדנית לכל הפלשתינים היושבים כבר היום בשטחה,
  • ירדן תעניק לישראל את שני שטחי המחלוקת - בנהריים ובצופר שבערבה,
  • בתמורה, תפוצה ירדן תפוצה ב-‏45 מיליארד דולר וכן תוענק לה רצועת שטח בגבולה עם סעודיה,
  • תקום קונפדרציה משולשת לשטחי המחלוקת הנוכחית, ככל הנראה מדובר בכל השטח שנכבש בידי צה''ל ביוני 67' בשליטה משותפת של ירדן, ישראל והרשות הפלשתינית,
  • לבנון תעניק אזרחות מלאה לכל הפליטים הפלשתינים שבשטחה, והיא תפוצה כספית ע''י המערכת הבינלאומית. ססו''ת – סוכנות הסעד והתעסוקה של האו''מ – תבוטל ובכך יבוא הקץ לבעיית הפליטים הפלשתינים,
  • מצריים תקצה שטח בצפון חצי האי סיני, למטרות של פיתוח כלכלי, ואשר ייועד בעיקר לקליטה ולשיקום הפלשתינים שברצועת עזה.
אלה הם עיקרי התוכנית שפורסמו והמיוחסים למימשל טראמפ.

מה שאין בתוכנית שפורסמה זו התייחסות לשאלת ירושלים והאגן הקדוש, אין התוויה של גבולות ''הקונפדרציה המשולשת'' – כלום יהיו גבולות הקונפדרציה תואמים את גבולות שטח ''הגדה המערבית'' אשר נכבשה ע''י ישראל ב-‏1967, וכן אין התייחסות ליחסי הגומלין בין שלושת מרכיבי הקונפדרציה. הפרסום ב''אל אכבר'' איננו מתייחס לשטח כלשהו משטחי יהודה ושומרון שיסופח על פי ההסדר המוצע לישראל.

קשה להאמין שגורמי המימשל בוושינגטון יצאו עם תוכנית שאפתנית לחיסול הסכסוך הישראלי-פלשתיני מבלי שתאמו וקבלו הסכמה מראש עם כל הממשלות הנוגעות בדבר, לרבות המערכת הבינלאומית.

אנו בישראל, אם אכן תוצע התוכנית הזו ואם תתקבל ע''י השותפים הפלשתינים, הירדנים, הסעודים והמצרים, ואם יובטחו אמצעי המימון האדירים ליישום התכנית, יכולים רק להתברך בה. תהא זו הפעם הראשונה שתוצע תוכנית להסכם שהוא כמעט כולו לטובת ישראל, הסכם שכמעט כל הוויתורים יידרש לעשות הצד השני.

זו תוכנית שהן הימין והן השמאל בישראל ישמחו לאמץ, זו תוכנית מדינית שאיננה תובעת מישראל ויתורים משמעותיים אשר נוגעים בציפור-הנפש של הפוליטיקה הישראלית, מימין ומשמאל.

מכל מקום, כל עוד לא ניתן ביטוי מוסמך לתוכנית, מוקדם לברך עליה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  תכנית השלום בעיני האלוף מיל. גזית  (יוסף אליעז)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי