פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9004

ללמוד לחיות עם רצועת עזה
שלמה גזית (שבת, 30/03/2019 שעה 7:00)


ללמוד לחיות עם רצועת עזה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מאז מלחמת העצמאות לא ידעה ישראל רגיעה בגבולנו עם רצועת עזה. תחילה הייתה זו מצריים אשר יזמה והפעילה פעילות חבלנית משטח הרצועה, אך פעולות-גמול קיצוניות שלנו אילצו את השלטון המצרי שבמקום לשנות את המדיניות ולדכא את הפעילות החבלנית. היו לקהיר הן הרצון והן היכולת לדכא בכוח כל ניסיון פח''עי.

ב-‏1967, בעקבות מלחמת ששת הימים, ישבו כוחות צהל ושלטו בשטח הרצועה. למן היום הראשון נאלצנו להתמודד עם הפעילות החבלנית. סיבות פוליטיות של פנים ישראל ומכלול יחסינו עם העולם הערבי ועם דעת הקהל העולמית לא נתנו לנו יד-חופשית לפעול בשטח. ואכן, לא ידענו תקופות רגיעה ושקט מתמשכים.

ב-‏2005 חווינו את ההתנתקות מן הרצועה. ישראל פינתה את כל ההתיישבות היהודית שהוקמה במקום יחד עם הפינוי המוחלט של כוחות צהל. צעד קיצוני זה נעשה ללא תאום ותוך השארת הרצועה ותושביה סגורים ומנותקים לחלוטין, ללא כל בסיס כלכלי, ומבלי שיימצא במקום גורם פלשתיני שישלוט בשטח וירצה בפיתוחו.

גלי התקריות, העימותים החוזרים ונשנים, רק מחריפים את המצב. אחת למספר שנים הופכות התקריות לפרק-לחימה של ממש, ראשון, ''גשמי קיץ'' ב-‏2006, שנה לאחר ההתנתקות, והאחרון, בינתיים, ''עמוד ענן'', ב-‏2014. ואלו בישראל גוברים היום הקולות של מנהיגים פוליטיים הקוראים להשתלט על הרצועה ולהקים במקום מנהיגות מתונה. ובינתיים – אנו מגבירים הלחץ הכלכלי בתקווה חסרת-סיכוי שתושבי הרצועה יתקוממו ויסלקו את מנהיגות החמאס.

אנו מחריפים את הסגר ואת סבל התושבים, אנו מקפיאים את העברת הכספים לעזה, ואנו עודדנו את נשיא ארה''ב ליזום צעדים הפוגעים בעבודת אונר''א (סוכנות הסעד והשיקום) לפליטים.

''כיפת-ברזל'' מאפשרת לישראל לחיות עם מציאות זו כמעט ללא אבדות, אך אין בה כדי לאפשר לתושבי ''עוטף עזה'' קיום, ואלה, בצדק, מצפים מן הממשלה שתימצא פתרון למצוקתם.

מאז עליית הגנרל א-סיסי לשלטון בקהיר, והידוק שיתוף הפעולה של ישראל עם מצריים, נפתחה בפנינו כתובת תיווך חשובה. מצריים איננה תומכת בחמאס. להיפך, היא רואה בו גורם התורם לתסיסה ולפיגועים גם בסיני. אך יש לקהיר הידברות בלתי-אמצעית עם החמאס, ושליטתה בפיתחת רפיח, במעבר הדרומי של הרצועה לעולם, מקנים לה מעמד מיוחד.

עשרת הימים הקרובים, ימי ההתמודדות לבחירות בישראל, הם הרגישים במיוחד – החשש הגדול הוא מהחלטות קיצוניות ובלתי אחראיות בירושלים בתגובה ללחץ הפוליטי.

דומה כי ראש הממשלה. בנימין נתניהו מודע לבעיה ומודע לצורך להימנע מצעדים בלתי אחראיים. כולי תקווה שלא ייכנע ללחצים הפוליטיים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=177870
כיבוש או שחרור עזה - למאמרו של האלוף גזית
יוסף אליעז (יום שני, 01/04/2019 שעה 15:54)

האמת הפשוטה היא שאין כרגע פתרון ריאלי לבעית תושבי עזה והרצועה, ניתן יהא, אולי, להקל את חייהם אם החמאס יאפשר זאת או אם יסולק משלטונו בה, לבטח לא בכיבוש עזה ושליטה בה ולבטח לא בכיבושה עבור הרשות הפלסטינית.

קראתי בעיתון של יום שישי האחרון, 29.32.2019 כתבה מעולה של עיתונאי בכיר ובה הועלתה, בין היתר, הצעה או אפשרות קלה, ב''מעט מאד אבידות'' של כיבוש רצועת עזה, ביעור שלטון חמאס , פינויה ומסירת השלטון בה לרשות הפלסטינאית. כל שצריך, לדעתו, הוא מתן הוראת ביצוע לצה''ל. בכל הכבוד – זהו רעיון פגום מיסודו.

אינני יודע מה משמעות המילים ''מעט מאד אבידות''. עשרה חיילים הרוגים חלילה? חמישים? מאה? לא הייתי רוצה שבני או כל בן ישראלי אחר יהא ביניהם. זו הצעה שנילחם ונקריב חיילים שלנו בלחימה למען שלטון הרשות הפלסטינאית?! האמנם?

לרשות הפלשתינאית אין כיום חיילים. יש להם שוטרים ומעין פַלָּאנְגָּה הקרויה גדודי עז אל דין קאסם או שם דומה. הללו אינם חיילים מאומנים, אין להם ידע בהפעלה ובפיקוד על מסגרות לוחמות, ידע ארטילרי וכדומה, וגם אין בטחון בנאמנותם לרשות והם עלולים לערוק אל החמאס או לפנות נגדנו. העובדה היא שחמאס מאד פופולרי גם בגדה וכי הצליח בבחירות. מצד שני לחמאס יש צבא מאורגן, אמנם קטן, אך כבר רכש ניסיון קרבי בלחימה נגדנו, מצויד בנשק רב וטוב, לרבות שפע טילים ומרגמות.

עם כל זאת – אם הייתה עולה הצעה שישראל תאמן עבור הרשות את אנשיה, כפי שעשו חלקית האמריקאים בהסכמתנו, תמסור בידם נשק, תחת פיקוח הדוק של צה''ל שאותו נשק לא יופנה נגדנו, ותאפשר להם לבוא לגבולות הרצועה ולכבוש אותה עבור הרשות – הייתי ממליץ לממשלה ולצה''ל לשקול זאת בזהירות גדולה והכל תחת אבטחה כבדה מצד צה''ל. בקרב כזה של מלחמת הרשות בחמאס אפשר יהא גם לסייע לכוח כזה בסיוע אווירי וארטילרי, אך בשום אופן לא יעלה על הדעת לשלוח לוחמים של צה''ל לכבוש את הרצועה עבור הרשות.
שמעתי בטלוויזיה את דבריו של האלוף טל רוסו, אלוף פיקוד הדרום עד לא מכבר. הוא העריך שצה''ל יצטרך לשהות שנתיים תמימות בעזה כדי לבער את כל קיני הטרור. חושבני שהוא בר-סמכא גם אם דיבר כיום כבר כפוליטיקאי. ברור אמנם שאם הרשות תשלוט בעזה יֵיקַל על חייליה לבער את חמאס ויתר מוקדי הטרור מהר יותר מאשר צה''ל יעשה זאת, ובלבד שלא יחזור טֶבַח נוסח סאברה ושתילה, ואם ניתן יהא לסמוך על נאמנות לוחמי הרשות. כל שאינו נשק אישי יוחזר לצה''ל מיד בתום הלחימה.

הוא הדין, בהיסוס רב, אם הצבא המצרי, בהסכמת ישראל, יכבוש את עזה ויבער מתוכה גם את תומכי דאעש המכים במצרים בצפון סיני, או הלגיון הירדני, אם הנשיא א-סיסי או המלך עבדאללה יחפצו ל''שחרר'' את עזה לטובת הרשות הפלסטינאית. הם כן. צה''ל לא. יוסף אליעז


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.