פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8982

על השיפור במצב הכלכלי
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 26/02/2019 שעה 15:00)


על השיפור במצב הכלכלי

ד''ר דוד סיון



לפני מספר שנים שמענו את שר האוצר נתניהו (בשנת 2005) ואת ראש הממשלה (2010) מבטיח שבמהרה נגיע לפסגת העולם במדד רמת החיים – נהיה בין 15 המדינות המובילות בהכנסה לנפש [ברמת חיים] בתוך 15 שנה (נתניהו הבטיח...). אבל לאחרונה, כבר לפני חודשים, אנחנו שומעים הערכות וקוראים על בעיות בעניין צמיחת המשק וצמיחת רמת החיים שלנו. מה שהציף והבליט את הבעיות האלה היא ההערכה כי רמת החיים היחסית של הישראלים, שעלתה בשנים האחרונות, צפויה לצלול (הבטלנות של נתניהו...).

בעצם מדובר כאן בביקורת חריפה על המדיניות הכלכלית של ממשלת ישראל במבט לטווח ארוך. אפשר גם להוסיף את התחזית של האוצר - את בשורת ''הבור התקציבי'' לטווח הקצר.

לאור התחזיות הנזכרות מעניין וראוי שנבחן את תמונת המציאות הכלכלית העכשווית. כאשר בוחנים את הנתונים, את המציאות, מתקבלת תמונה יותר מורכבת. לשם כך נשתמש ב-‏6 תרשימים המוצגים בטבלה.

התרשים הראשון (בראש הטבלה משמאל) מציג את שיעורי הצמיחה הריאלית של התמ''ג (= התוצר המקומי הגולמי), התמ''ג העסקי והתמ''ג לנפש. משמעות השיעורים החיוביים היא שהמשק צומח וגם רמת החיים, התמ''ג לנפש, צומחת. מצד שני ברור ששיעורי הצמיחה נמצאים בתהליך נסיגה, כפי שבעצם הביקורת על המדיניות הכלכלית שהזכרנו טוענת. גורם חשוב למגמות האלה הוא הפריון הנמוך, גם בגלל היעדר תחרות במגזרים רבים במשק (בלוף אומת הסטארט-אפ...). ברור שאם בעיית הפריון הנמוך לא תטופל בהקדם מגמת הירידה בצמיחה תימשך.

לעומת זאת התרשים השני (ימני למעלה בטבלה) מייצג שתי מגמות חיוביות מאד: הראשונה היא הגידול המשמעותי בשיעור המועסקים ולכן בכוח העבודה בגלל תהליך המבורך של הצטרפות לכוח העבודה, לצבא המפרנסים, על ידי תלויי קצבאות. זה קרה וקורה בגלל מדיניות הקצוץ החד בקצבאות הילדים שהחל בשנת 2002. המגמה השניה היא הירידה בשיעור האבטלה (הבלתי מועסקים) הנמוך. מכאן שלמרות הירידה בשיעורי הצמיחה, הם עדין מאפשרים גידול כוח העבודה – גידול במספר המפרנסים במשק. ההסבר למגמות האלה הוא ששיעורי הפריון של המצטרפים לכוח העבודה נמוכים יחסית.

השורה השניה בטבלת התרשימים מציגה את עומס החוב הציבורי. העומס שנמדד כשיעור מהתמ''ג מראה מגמה ארוכת שנים של ירידה - כבר תקופה ארוכה התמ''ג צומח מהר יותר מהחוב הציבורי. גם במקרה הזה פרוש הדבר התפתחות מאד חיובית. עם זאת ראוי לשים לב לעליה קלה בעומס החוב שמבטאת התנהלות בלתי אחראית של האוצר בשנה האחרונה. צריך לקוות לתיקון כדי שהמגמה ארוכת הטווח החיובית תימשך.

שני התרשימים האחרונים (מהפרסום השנתי של הביטוח הלאומי ''ממדי העוני והפערים החברתיים - דוח שנתי 2017'') מציגים מגמות של שיפור במדד אי השוויון ובמדדים של תחולת העוני. בתרשים משמאל רואים את המגמה החיובים של ירידה באי השוויון, כאשר הירידה באי השוויון בהכנסה הכלכלית (לפני מסים וקצבאות) בולטת. גם כאן קיצוץ הקיצבאות נחשב לגורם עיקרי של התהליך החיובי שסיפק לתלויי קצבאות תמריץ רציני להצטרף לצבא המפרנסים ולשפר את ההכנסה המשפחתית. הקו שמייצג את ההכנסה הפנויה מראה עליה בתחילה ואחר כך גם הוא מציג מגמת ירידה. התרשים השני מראה את התהליכים המתמשכים של ירידה בתחולת העוני בכמה מדדים חשובים. גם התהליכים האלה הושפעו בצורה ניכרת על ידי קיצוץ הקיצבאות.



בשורה התחתונה ההתפתחויות במשק הן עדיין חיוביות, אבל גם מעידות שללא שינוי התהליכים עשויים לשנות כיוון. המדיניות הכלכלית הנחוצה היא כזאת שתטפל בהשבחת ההון האנושי, בעידוד ההצטרפות לכוח העבודה ובסתימת ''הבור התקציבי''. אחרת הסיכוי להגיע לפסגת העולם במדד רמת החיים יתרחק עוד יותר.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.