פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8968

השמאל השפוי
שלמה גזית (שבת, 02/02/2019 שעה 7:00)


השמאל השפוי

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בעוד קצת למעלה מחודשיים נידרש לבוא לקלפי ולתת את קולנו לאחת הרשימות המתמודדות. בחנתי את הרשימות שתתמודדנה ואת העומדים בראש הרשימות ונקלעתי למצוקה – לא מצאתי אף לא רשימה אחת אשר מתקרבת לעמדותיי המדיניות, ביקשתי מפלגת ''שמאל שפויה'', מפלגה המבקשת פתרון מדיני, פתרון של שתי מדינות זו לצד זו. נטיתי – בפעם הראשונה לאחר 70 שנות הצבעה עבור מפלגה זו, אחרת – שבבחירות אפריל השנה לא אלך לקלפי או שאשלשל פתק לבן.

אני מניח שבסופו של דבר הייתי מחליט לבחור ''ברע במיעוטו'', ובוחר ברשימה שמצעה או רשימת מנהיגיה ייראו לי כפחות מסוכנים ומזיקים.

דבריו של בני גנץ השבוע החזירו לי את התקווה, ואם לא תהיינה התפתחויות דרמטיות בחודשיים הקרובים אתן את קולי – ללא התלהבות - לרשימה זו.

מי שקורא את דברי גנץ, איננו מוצא תכנית מדינית נועזת וחדשה, אך הוא מצא מנהיגות שפויה, מתונה, לא מתנגחת, ואולי אף מנהיגות שתהיה מוכנה לגלות גמישות אם וכאשר תידרש הכרעה.

אין לי ספק, ציבור רחב מן המצביעים מבקשים פתרון מדיני, מבקשים פתרון של שתי מדינות – ישראלית ופלסטינית – זו לצד זו, פתרון אשר יחייב יציאה ישראלית ממרבית שטחה של יהודה ושומרון, לרבות פינוי חלק ניכר מן ההתנחלויות שהוקמו במהלך השנים.

לא היה לכך ביטוי בדיון הפוליטי הישראלי. להוציא ''מרץ'', לא העזו מפלגות המרכז לצאת לרחוב ולהציע לבוחר ללכת בדרך זו.

בטוחני כי ציבור רחב בדעת הקהל הישראלית מוכן לגמישות מדינית ומבין שלא נוכל להחזיק בשטח המאוכלס מיליוני פלשתינים, אלא שהמנהיגים שברשימות המתמודדות, נבהלו ממסע השיסוי של הימין הקיצוני, נבהלו ממסע המגדיר את ה''שמאל'' כ''שמאלנים וכבוגדים'', וכמובן, חלילה מלתת לשמאל, לבוגדים אלה קולות בקלפי. יתר על כן, כל המפלגות שמן המרכז שמאלה לא העזו לבטא את עמדתן במצע פוליטי חד משמעי.

בני גנץ לא ביטא את מדיניות ה''שמאל'', גם הוא נמנע מלהשתמש ב''מילה גסה'' זו, אך הוא, כמוני, אני מניח, איננו מייחס חשיבות למילה ולכינוי אלא למדיניות המוצעת והראויה.

איננו יודעים כיצד יצביע הבוחר בקלפי בבחירות לכנסת הקרובה, איננו יודעים כמה קולות יינתנו באפריל לרשימת בני גנץ. אך לפחות בשלב זה, באו דבריו של גנץ ונתנו לגיטימציה לעמדה מדינית שפויה, הקריאה לחלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות חזרה להיות לגיטימית, ואנו ניקרא לבחור בין שתי עמדות מדיניות ברורות – ארץ ישראל השלמה, או חלוקת הארץ לשתי מדינות – מדינה יהודית ומדינה פלסטינית.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.