פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האסטרטגיה הביטחונית של ישראל
שלמה גזית (שבת, 26/01/2019 שעה 20:00)


האסטרטגיה הביטחונית של ישראל

אלוף (דימ.) שלמה גזית



איננו יודעים מה שם הקוד של המבצע שתוכנן להכות ולהביך את הכוחות האיראניים שברמת הגולן, אך חילופי המהלומות שמלפני ימים ספורים היו פרי תכנון מראש, וככל הנראה הייתה זו דרכו של הרמטכ''ל החדש, אביב כוכבי, לפתוח את שנות כהונתו במסר ברור לאיראנים בסוריה.

התרגיל בוצע ככל הנראה ללא דופי, ואנו יכולים למחוא כפיים לרמטכ''ל החדש, לקבל בברכה את הצלחתו במלכודת שהטמין לאיראנים שברמת הגולן.

אך לגופו של עניין, אינני בטוח שנקט בצעד נכון. זו לא הייתה הצלחה ישראלית בפינג-פונג העימותים שלנו ברמת הגולן, זו הייתה מלכודת שהצבנו לצד השני, ולדאבון-לב, מלכודת שהצד השני צפוי ככל הנראה שיידרש לתכנן לה תגובה צבאית הולמת.

אפשר להבין את שאיפתו של אביב כוכבי לפתוח את כהונתו כרמטכ''ל בהבקעת שער היריב, מיד עם תחילת כהונתו, אך אל לנו להתעלם מן הצד השני של פתיחה זו של העימות. האיראנים שבסוריה לא יוכלו לעבור בשתיקה על האתגר שהציבה ישראל, ואין זו אלא שאלה של זמן והזדמנות לתגובה האיראנית.

פינג-פונג מהלומות זה מעלה בצדק שאלה – מה המדיניות הראויה שישראל תנקוט בה בגבולותינו, אל-מול שכנינו?

אל לנו לתכנן ולהשתית את יחסינו עם שכנינו על תחרות ב''הבקעת שערים'', להיפך - עלינו לחתור ולהעדיף את הגבול השקט, אפילו זה שקט מתוח. מצבנו בגבול הלבנון הוא דוגמה טובה לכך – חיזבאללה חוזרים ומזכירים את מדיניותם האסטרטגית ואת כוונתם להשמיד את ישראל, אך בה בעת – חוזרים ומבהירים שטרם הגיעה השעה.

להוציא בזירות מצריים וירדן, אין סיכוי להגיע בעתיד הנראה לעין לגבול של שלום, יחד עם זאת, לפחות מנקודת ראות ישראלית, עדיף מצב מלחמה מתוח ושקט על גבול מתוח רווי התלקחויות חוזרות ונשנות.

אכן, ההחלטה איננה רק בידינו, גם הצד השני חייב לרצות בכך.

מדינת ישראל לא קבעה לעצמה עמדה ברורה. להיפך, אף שלא אימצה מדיניות זו, דומה כי ההחלטות מצדנו מצביעות על העדפת גבול שקט ומתוח, על מדיניות של מהלומות בהן חוזרת ישראל ומבקשת לאזכר לצד השני את עליונותנו הצבאית, ואת נכונותנו לממש זאת בפועל.

מן הניסיון הישראלי, אינני מצפה מן הדרג המדיני, במציאות הפוליטית הקיימת, שידון ויקבע עמדה בנושא. מי שנדרש לכך, במציאות הקיימת, זו המערכת הביטחונית.

חוששני כי הרמטכ''ל. ראש השב''כ וראש המוסד – הקודמים והנוכחיים – אינם מודעים לאחריותם זו ואינם נערכים להעמיד בפני הדרג המדיני אסטרטגיה ביטחונית-לאומית, וחבל.

ראשי הממשלה ושרי הביטחון החריגים ויוצאי-דופן היו משה דיין, רמטכ''ל לשעבר, יצחק רבין, אף הוא רמטכ''ל לשעבר, אריאל שרון, שלא זכה לתפקיד הרמטכ''ל אך הגיע לשולחן ראש הממשלה עתיר ניסיון צבאי, ולבסוף – אהוד ברק.

זו מציאות עגומה, אך זה מה שיש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  (ללא כותרת)  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי