פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8954

משרד החוץ ומדיניות החוץ
שלמה גזית (שבת, 05/01/2019 שעה 7:00)


משרד החוץ ומדיניות החוץ

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אין לישראל מדיניות חוץ. אין זה מפתיע שאין לה לישראל שר-חוץ במשרה מלאה, ואין זה מפתיע שאין מי שמלין על כך, אף לא מפלגות האופוזיציה, אלה המחפשות נואשות נושאים לבקר בהם את ראש הממשלה.

בארבע השנים האחרונות של הכנסת הנוכחית קיימות נציגויות ישראליות בבירות העולם, אך אין בקיומן של נציגויות אלה משמעות של מדיניות חוץ ישראלית, ואלך אף מעבר לכך.
ראש הממשלה מנסה לתפוס מקום ראשון בספר השיאים של 'גיניס', הוא איננו מוכן להיפרד מתפקיד שר החוץ, הוא איננו מוכן לוותר על העלייה בגרם המדרגות למטוס, כאשר שרה רעייתו לצדו. וכך, גם כאשר אנו מתמודדים היום לקראת בחירות כלליות ומי המועמד הראוי לראשות הממשלה בבחירות אפריל – הזירה המדינית של הזוג נתניהו היא באמריקה הלטינית.

בנימין נתניהו הימר על המפלגה הרפובליקאית ועל דונאלד טראמפ. אכן, הימור שעלה יפה עד כה. טראמפ הוא אכן הנשיא המכהן בבית הלבן, אך לאחר ארבע שנות כהונה בתפקיד, הגיעה השעה לנסות ולבחון מה הרוויחה ישראל ממדיניות זו.

בשלב מסויים נדמה היה שנתניהו הצליח לרקום מערכת קשרים ייחודית עם מוסקבה ועם הנשיא פוטין, עד – כן, עד – שהועמד קשר זה זו במבחן המציאות – לא קיבלנו יד חופשית לפעול בסוריה, איננו שותפים להתווית גבולותיה החדשים של דמשק, והעיקר – לא הצלחנו למנוע את פעילותה והתבססותה של טהראן בסוריה ובלבנון.

נתניהו שם את יהבו בנשיא דונאלד טראמפ. על צד השלילה – ויתרנו על שימור המעמד המיוחד של ישראל בקרב שתי המפלגות, ואנו הולכים ומאבדים את הנכס החשוב והיקר ביותר – את תמיכת הקהילה היהודית בארה''ב. זה המחיר שאנו נדרשים לשלם עקב כניעת הממשלה למפלגות החרדיות.

אך המחיר העיקרי – זו מדיניות טראמפ באזורנו – כניעה והסתלקות אמריקאית מכל ניסיון להיות שותפים ומובילים בניהול ענייני המזרח התיכון.
ההזדהות שלנו עם דונאלד טראמפ – גורמת לישראל נזק קשה ביחסינו עם מדינות מערב אירופה, אלה שהיוו בסיס התמיכה הקבוע של ישראל בזירה הבינלאומית.

ולבסוף – זו זניחת המדיניות הפלשתינית, וחיפוש הידברות והסכמים – אם לא הסכם שלום מדיני, אז לפחות הסדרי ביניים שיקדמו את הסיכוי למציאת פיתרון ללב הסכסוך – לנושא הפלשתיני.

אך מה שמטריד אותי יותר מכל – זה שמדיניות חוץ זו איננה עולה כלל לסדר היום בוויכוח הפוליטי הפנים-ישראלי. זה שאנו מצליחים להשלות את הבוחר בישראל כאילו בעיות הסכסוך תמצאנה את פתרונן בבניין השגרירות האמריקאית בירושלים ולא בהסכם ישראלי-פלשתיני על אותה ירושלים, מה שמטריד אותי זה היותי כמעט בודד במערכת הישראלית המעלה נושא זה.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.