פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הבחירות באפריל
שלמה גזית (שבת, 29/12/2018 שעה 7:00)


הבחירות באפריל

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בעוד ארבעה חדשים, לאחר מסע בחירות סוער, נגיע אל הקלפי ונדע את ''דבר הבוחר''. זמן קצר לאחר מכן תאשר הכנסת את הממשלה החדשה. אני מרשה לעצמי להסתכן – לגבי הח''כ הפרט, יהיו ללא ספק מנצחים ומפסידים, לגבי הרכב הקואליציה השלטונית, נראה MORE OF THE SAME.

לפני שנים, כמדריך וחבר צוות ההקמה של מב''ל (המכללה לביטחון לאומי) של צה''ל הרביתי ללמוד את הפתרונות הארגוניים לתהליך קבלת ההחלטות המדיני במקומות שונים בעולם. קנאתי באמריקאים, שם אין מבנה קואליציוני ואין פוליטיקה. נשיא המדינה הוא יו''ר המועצה שפועלת לידו, כאשר הוא בוחר וממנה את מזכיר המועצה, אחד הבכירים במערכת השלטון האמריקאית, המכין את סדר היום של דיוני המועצה, ולאחר החלטת הנשיא – הוא שמרכז הטיפול בהוצאתן-לפועל של ההחלטות שהתקבלו.

הקמת המל''ל בישראל הייתה כרוכה במאמצי שכנוע רבים וממושכים. שיטת השלטון הישראלית איננה מאפשרת הקמת מועצה פונקציונלית טהורה, אם בדרג שרים ואם בדרג פקידים בכירים, ותהליך קבלת ההחלטות בשאלות הביטחון הלאומי איננו יכול להיות חף משיקולי האינטרס המפלגתי של חבריה, ומכאן שאנשי המנגנון המנהלי של המל''ל מתקשים למצוא את מקומם ולמלא את תפקידם בתנאים אלה.

שורש הרע בשיטת הבחירות הישראלית.

בתחילת 1949, אחד הצעדים הראשונים עם קום המדינה, היו בחירות כלליות לכינון הכנסת הראשונה. מערכת בחירות זו התנהלה בשיטה שהייתה מוכרת ונהוגה ביישוב היהודי שלפני קום המדינה. וכך, ללא שיקול דעת ובחינת חלופות והשלכות, אנו הולכים לקלפי באותה דרך – כלל ציבור הבוחרים מצביע עבור הרשימה הנראית לו.

לכאורה בחירה נכונה וצודקת, אך זו בחירה המחבלת ברעיון המשילות, זו בחירה המכניסה לכנסת מספר גדול של סיעות פוליטיות ושיטה אשר כמעט לעולם אינה מאפשרת כינון ראש ממשלה היכול לקיים את שלטונו ללא צורך בהרכבת קואליציות פוליטיות הכובלות את ידיו, והמונעות ממנו לממש את הבטחתו לבוחר ומאלצות אותו ליישם מדיניות Vנוגדת לקו המדיני אותו ביקש להוביל.

לכאורה, ניתן לעשות שינויים ותיקונים שונים בשיטה אשר תשנינה את המצב, אלא שכל אחד משינויים אלה יחייב את אישור הכנסת, כלומר, את אישור הקואליציה הפוליטית הקיימת, הצבעה אשר על מנת להתקבל תחייב כמה מן הסיעות הקטנות הקיימות להצביע על תיקון שמשמעותו עבורן - איבוד-לדעת פוליטי.

כיצד יוצאים מן המבוך? דומני כי התשובה ברורה – במערכת הפוליטית הקיימת או המדינית הרווחת – אין לכך סיכוי.

רק משבר לאומי – ביטחוני, מדיני, כלכלי או חברתי – עשוי ליצור תנאים שיביאו להסכמה לאומית נרחבת לשינוי השיטה.

משבר לאומי כזה איננו נוצר באופן יזום ומלאכותי, אין לנו שליטה על אופיו, על עיתויו ועל תוצאותיו. הידיעה כי זו עשויה להיות שעת הכושר שתאפשר את השינוי הפוליטי איננה מצדיקה צעדים אשר יביאו לכך – הסכנה הלאומית גדולה מדי.

הבה נקווה שנמשיך לשאת בעול השיטה הקיימת ללא משברים לאומיים, אך במקביל – אם ייווצרו התנאים – נדע לנצלם ויהיה זה משבר שנדע לשרוד אותו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי