פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תמיהות בפרשת הצוללות וספינות המגן לאסדות
יוסף אליעז (יום שלישי, 13/11/2018 שעה 10:00)


תמיהות בפרשת הצוללות וספינות המגן לאסדות

יוסף אליעז



הפרקליטות החליטה שלשום להעמיד לדין חלק מהמעורבים בפרשה מחרידה זו. מדוע מחרידה? כי שורשי הרוע חודרים לכאורה לעמקי המערכת הַבִּיטְחוֹנִית, שהיא בנפשנו. אחרי פרשת דותן בחיל-האויר האמנו כי מערכת הביטחון פוקחת מעתה והלאה שבע עיניים מבקרות וחשדניות והנה מתחת לאפה מתגלה ריקבון וְנֶמֶק עמוק שֶׁפָּשָׁהּ, לכאורה, גם בקצונה בדרגות הבכירות ביותר. כמובן נותרו תמיהות רבות לאזרח הפשוט שידיעותיו נובעות רק מהפרסומים במדיה. הנה אחדות מהן:
  1. ידענו כי בגרמניה נבנית צוללת אחת, שאמורה להיות הצוללת השישית בחיל הים.
    פתע שמענו על הזמנת 3 צוללות נוספות עתה מאותה מספנה גרמנית.
    מי החליט על הצורך להזמין עוד 3 צוללות? שר הביטחון דאז, רא''ל מיל. יעלון (שהוא בעיני האדם היותר אמין מכל הנוגעים בפרשה זו) טוען כי איש לא נועץ בו או ברמטכ''ל ולא שיתף אותו ואת צמרת המטכ''ל וחיל-הים בהחלטת הרכישה. דבר זה כשלעצמו כבר מחייב בדיקת עומק.

    הטענה כי צריך להזמין עתה צוללות בכדי לצייד בהן את חיל הים בעוד 20 שנה אינה מחזיקה מים: בעוד 20 שנה הצוללות הנבנות כיום תהיינה מיושנות. אין אנו יודעים כיצד עוד יתפתח הנשק הימי ותשוכללנה צוללות העתיד. האם מיותר לציין כי כיום בונה ארה''ב רק צוללות המונעות בכור אטומי? ראינו כיצד במלחמת העולם הופיעו חידושים ששינו לחלוטין את פני המלחמה, כמו אמצעי הגילוי: הרדאר מעל למים וְהַסּוֹנָאר שמופעל מתחת למים.

    ככל שידיעתי מגעת – ממשלת גרמניה לא התחייבה לממן שליש מעלות בנייתן של 3 הצוללות הנוספות, ואם התחייבה - האמנם תעמוד בהתחייבותה זו לאור השינויים המתרחשים כבר עתה בממשל שם? ואף אם כן – עולה שוב שאלת ערכן של צוללות שתהיינה מיושנות ביום השקתן.
  2. לפי העיתונות נשאל נציג ישראל אם יש התנגדות ישראלית לבנית צוללות דומות עבור מצרים. נטען ואח''כ הוכחש שהיה זה עו''ד יצחק מולכו, שותפו למשרד של עו''ד דוד שמרון ומקורבו ונציגו של רה''מ לתפקידים מסוימים. ובכן - מי החליט על כך? ומי השיב לגרמנים תשובה זו?

    נזכור כי למצרים אין שום אויב יַמִּי ממשי, לא לוב, צ'אד, סודן, תורכיה או אירן. היחידים שעלולים להיפגע מחיל-ים מצרי אלו אנחנו, אם חלילה שוב יתהפך שם השלטון.
  3. הוזמנו, ללא מכרז, 3-4 ספינות שטח גדולות שלא ברור כרגע על אלו אסדות גז הן אמורות להגן, כי בינתיים לא נבנתה שום אסדה חדשה ומרוחקת מחופי ישראל; ואם אכן ספינות אלו הן המענה הטוב מכולם למטרה זו. מישהו החליט לבטל הזמנה קודמת של ספינות קטנות וזולות בהרבה, שנתנו מענה טוב לצרכי הביטחון והמירן בספינות גדולות ויקרות בהרבה. אגב - מספנות ישראל או אלו של חיל-הים בנו ספינות מצויינות וזולות לבניה למטרות הגנה כאלו ומכרו אותן לציים זרים.
  4. תמהני כיצד לא נתבקשה חקירה נפרדת על עצם הזמנת הצוללות דווקא ממספנת טִיסֶנְקְרוּפּ, שנוצרה משיתוף שני מפעלי הנשק האדירים, טיסן וקרופ, שסיפקו ובנו להיטלר את רוב הנשק לוורמאכט, למן הטנקים והתותחים ועד לגזי הרעל למחנות המוות, והכל תוך העסקת-כפיה של יהודים בתת-תנאים ורעב עד מוות. אולם לא רק זאת – נמצא כי בעת ההזמנה היו המספנות בבעלותו של טייקון מהנסיכויות, וכזכור במספנה זו גם נבנות הצוללות עבור מצרים. כלום אין פה שום חשש בטחוני לגילוי סודות חימוש וגם לזיהוי נקודות תורפה בצוללות?
  5. מדוע וכיצד השכיל היועה''מ מנדלבליט לנבא מראש בתחילת החקירה כי ראש הממשלה לא יִמָּצֵא מעורב בפרשה קשה זו? הגם עמיחי בנביאים?! האין פה רתימת העגלה לפני הסוסים? הרי המלצות המשטרה הועברו לפרקליטות רק השבוע?
אנו מקווים מאד שבתום המשפטים אכן יימצא שרוה''מ לא ידע ולא שמע ואין לו כל חלק בפרשה נוראה זו (אי-ידיעה כזו היא בעיה נפרדת), אלא שמעשהו של היועץ נראה כמעשהו של היורה ללוח מטרה ותחילה מכסה בעיגול פלדה את מרכז המטרה באופן ששום כדור או חץ לא יפגעו במרכז זה אלא יתפזרו סביבו, או כהצגה של סכינאי-קרקס המציב נערה אמיצה כמטרה לסכיניו ודואג שכל הסכינים ינעצו סביבה , ושלא חלילה יפגעו בה. איני טוען חלילה שהמטרה היא על גבו של רה''מ, אך בדיעבד רואים שכמעט כל החשודים הם אנשי המעגל הקרוב ביותר למר נתניהו (למעט בני משפחתו). הצהרת היועה''מ לפני בחינת הראיות שאספה המשטרה היתה מוקדמת ומיותרת. אם תרצה – תוכל לראות בכך הדרכה למשטרה היכן לחקור והיכן לא לחקור. זה מזכיר את כתב המינוי המפורסם לוועדת אגרנט שנאסר עליה לחקור להגיע לממצאים או מסקנות לאחריות הדרג המדיני למלחמת יום-הכיפורים. אפשרות אחרת, העשויה להראות כהליך גאוני של היועה''מ היא שבהצהרתו זו הגן על החקירה ועל החוקרים מפני התערבות מסוכנת ושיבושים בחקירה מצד יושבי הבית ברחוב בלפור... אולי.

רבותי הקוראים הנכבדים – אם יש לכם הסבר או תשובה לתמיהות אלו – אנא שתפו אותנו בהן. תודה מראש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי