פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הדוכסית המכוערת
אלי אשד (יום שלישי, 22/10/2002 שעה 0:22)


הדוכסית המכוערת

אלי אשד




''אם כל אחד היה מתעסק בענייניו,'' רטנה הדוכסית בקול צרוד, ''העולם היה מסתובב הרבה יותר מהר.''

''וזה לא היה לטובה,'' אמרה אליס, ששמחה מאוד להזדמנות להפגין מעט מן הידע שלה. ''רק תחשבי מה היה קורה אז ליום וללילה! את מבינה, הארץ זקוקה לעשרים וארבע שעות בשביל להסתובב על הציר-''

''אם מדברים על סיר,'' אמרה הדוכסית, ''הסירו את ראשה!''
מתוך ''הרפתקאות אליס בארץ הפלאות''
בתרגום רינה ליטוין



הלנה (1807)
הפסל: אנטוניו קאנובה
(1757-1808)
לפני זמן מה ישבנו קבוצה של אנשים ודנו בשאלה החשובה: כיצד אפשר להגדיר מהו יופי? שהרי היופי הוא תמיד בעיניו של המתבונן. אם הלנה היפה, המלכה היוונית שנחטפה לטרויה ובעבורה מתו אלפי אנשים במלחמה של 10 שנים הייתה קמה לתחייה בראשית המאה ה-‏21 האם הייתה זוכה בתחרות מיס יוניברס, או שמה הייתה נראית כלא יותר מעוד יווניה בעלת יופי כהה או בהיר הנוטה להשמנה שאין לה כל סיכוי מול הדוגמניות הצעירות והרזות כשלד של היום?

ואז הועלתה השאלה: מיהי האישה היפה ביותר שחיה אי פעם? דעות הושמעו לכאן ולכאן כאשר לכל אחד מהנוכחים היתה המועמדת שלו. אמנון הציע את קלאודיה שיפר. עידית הציעה את הילארי קלינטון, ליאת את יעל אבוקסיס. בוריס הציע את קתרין דנב ואחרים את יעל בר זוהר, קתלין טרנר, מילי אביטל. היה גם מי שהציע את עידית עצמה. הועלו עוד כמה שמות. הויכוח בנושא היה סוער ביותר.

ואז הועלתה השאלה: הכיצד אפשר להגדיר כיעור?
והאם מישהו יודע מי הייתה האישה המכוערת ביותר שחיה אי פעם?
על זה דווקא אין כל חילוקי דיעות.

קרבתה הרבה לא נעמה לאליס: ראשית, מפני שהדוכסית הייתה מכוערת מאוד. ושנית, מפני שקומתה הספיקה בדיוק כדי להניח את סנטרה על כתפה של אליס, והיה זה סנטר חד באופן מעצבן.
מתוך הרפתקאות אליס בארץ הפלאות


האישה המכוערת ביותר שחיתה אי פעם וזכתה לפרסום היסטורי הייתה הדוכסית מרגרט מאולטש מטירול. מאולטש משמעותו בעברית ''פה גדול'' או ''פה כיס'' כלומר היא כונתה פחות או יותר ''מרגרט בעלת הפה הגדול'' בגלל פגם מולד בפיה ובסנטרה.
מרגרט חיה במחוז טירול במאה ה-‏14. היום טירול הוא חלק בלתי נפרד מאוסטריה, אולם בתקופת חייה היתה זו נסיכות עצמאית.

מרגרט נולדה כדי לשלוט. היא הייתה בתו של הדוכס השליט של מחוזות קרינטיה וטירול. כבת של שליט היא היתה חלק מהסחר-מכר בין משפחות אצילות, שלפיו הילדים והילדות של כל משפחה נישאו לילדי משפחות אצילות אחרות עוד בילדותם מבלי שאיש ישאל לדעתם בנושא, וזאת כדי לחזק את הקשרים בין המשפחות. בגיל 12 היא הושאה לדוכס ג'ון הנרי מלוקסמבורג שהיה בן 9 בלבד. אך הנישואין היו לא מאושרים, בלשון המעטה. על פי השמועה, כאשר ג'ון הנרי ראה את הכלה בליל הכלולות התחיל הילד לצרוח על כלתו ''הסתלקי מחדרי כלבה מיוחמת מזילת ריר''. הם מעולם לא קיימו יחסי מין. כיעורה של מרגרט מנע, ככל הנראה, את מימוש הנישואין, ואולי היה הנרי אימפוטנט (לפחות בנוכחותה של מרגרט).
מה שגרוע יותר, הנרי גם לא היה מסוגל לנהל את ענייני הדוכסות כהלכה. מרגרט היתה זאת שניהלה אותם מאחורי הקלעים.

לבסוף, בשנת 1341, מרגרט, שלא יכלה לסבול יותר את בעלה שהכה אותה והתעלל בה, ניצלה את עובדת היותה השליטה האמיתית בממלכה וגירשה אותו מביתה ומנסיכותה. בכך היא זכתה בשיתוף פעולה מהאצולה שכיבדה את יכולתה שלה כשליטה, אך רחשה רק בוז לבעלה.

במקומו היא נָשְׂאה לאיש אדם אחר, את בנו של הקיסר מבוואריה, לואיס. הנ''ל לא השתולל משמחה על הכלה הלא בדיוק יפה, אך האב, שהתעניין רק בפוליטיקה ובהוספת שטחים ולא ברצונות הבן, לא השאיר לו כל ברירה.

מי שכן השתולל, אבל מזעם, היה האפיפיור. מה פתאום, שאל, אישה מגרשת על דעת עצמה את בעלה ונושאת לבעל אדם אחר מבלי לבקש את רשות הכנסייה? מה שגרוע יותר - הכיצד ייתכן שאישה מנהלת בעצמה נסיכות שלמה (ועוד בהצלחה)? הדבר פגע בכל כללי היחסים בין המינים כפי שהכנסייה הבינה אותם והטיפה להם.
הכנסייה סירבה להכיר בנישואיה החדשים של מרגרט, אם כי זאת היתה יכולה להוכיח שבעלה היה אימפוטנט, תנאי מספיק לגירושין בדרך כלל בעיני הכנסיה. אנשיה החלו להפיץ שמועות שמרגרט היא מכשפה וסוכנת ראשית של השטן עלי אדמות. היו רבים מאוד שראו את מראה פניה והאמינו בכך. בטירול פרץ מרד של האצולה כנגד מרגרט ובעלה החדש אך השניים דיכאו אותו.

הבעל החדש לא השתגע על מרגרט, בלשון המעטה, אבל בניגוד לקודמו, לפחות, מילא את חובותיו כבעל. היא ילדה לו שתי בנות ובן.
ככל שמרגרט הייתה מכוערת הן בסטנדרטים של היום והן בסטנדרטים של אז .היא גם היתה
אשה אינטליגנטית מאוד. היא דיברה גם גרמנית וגם לטינית, שפת האינטלקטואלים, תופעה נדירה ביותר עבור נשים בנות הזמן. היא למדה תיאולוגיה והיסטוריה עם הכמרים וידעה הכל בנושאי פוליטיקה ומערכות היחסים המשתנות תמיד בין הנסיכויות השונות של האזור, שתמיד היו נאבקות זו בזו ושמנהיגיהם היו מנסים תמיד אחד על השני, וידעה לתמרן בינהם.

נשים אחרות, לעומת זאת, היו עסוקות תמיד בסריגה וברכילות ואיש לא ציפה מהן לעסוק בפוליטיקה. אך כל הנשים האלה זכו תמיד להרבה יותר מבטים מגברים משזכתה מרגרט בעלת הפה הגדול, עם כל נסיונותיה לאפר את עצמה ולהסתיר את כיעורה.
מרגרט נאלצה לוותר על האפשרות לזכות בחיבתם של אחרים בזכות יופיה והקדישה את עצמה לחלוטין לפוליטיקה ולניהול. היא התגלתה כמנהלת ופוליטיקאית מוכשרת ביותר, הרבה יותר מאשר בעלה הלא יוצלח. מהר מאוד היא הפכה את טירול לנסיכות המנוהלת למופת, וזה בתקופה שבכל רחבי יבשת אירופה היא הייתה האישה היחידה ששלטה ממש במקום כלשהוא.

יותר מכל התבלטו כישוריה בזמן המשבר הגדול ביותר שעימו התמודדה היא וכל אנשי יבשת אירופה בחייהם.

''המוות השחור'' הוא הכינוי של מגפת דבר איומה שתקפה את אירופה ומרבית העולם הידוע בשנת 1348. המגפה הגיעה מהמזרח והשתוללה תחילה בחופים. לאחר מכן הגיעה גם אל פנים היבשת תוך כדי כך שהיא קוטלת כמויות גדולות של אנשים ומרוקנת פרובינציות שלמות מאנשיהם.

המוות השחור היה האסון הגדול ביותר שפגע אי פעם ביבשת אירופה. לא פחות מ-‏25 מיליון איש, שליש האוכלוסיה(!) מתו ממנו במשך שלוש שנים בלבד. זהו, בהשוואה, אסון גדול הרבה יותר מהנזקים שנגרמו כתוצאה משתי מלחמות העולם גם יחד באירופה המודרנית במאה העשרים. ניתן אולי להשוות את עוצמת ההרס שנגרם רק לתוצאות של מתקפה גרעינית. הבה ונקווה שלא נגיע למצב שבו נוכל לבצע את ההשוואה בין שני הדברים.

אנשים מתו לאלפיהם בכל מקום, וכמוהם גם שליטים. אנשים ברחו איש מרעהו מחשש להידבקות. האפיפיור כלא את עצמו בחדר סגור ולא נתן לאף אחד להיכנס מחשש שידבק גם הוא וכמוהו עשו גם שליטים אחרים. בדרכים הופיעו קבוצות של אנשים נואשים שהאמינו שקץ העולם בא, והילקו את עצמם ואחרים בצפייה לקץ הבלתי נמנע. בדרך הם רצחו אלפי יהודים בפוגרומים עקובים מדם. אחרים העדיפו לנקוט בדרכים אחרות לצפות לקץ העולם ופתחו באורגיות בלתי פוסקות של אכילה וסקס באמונה ש''אכול ושתה כי מחר תמות''.
המגפה הגיעה גם לנסיכות של מרגרט. בערים שלמות שרד רק שליש האוכלוסייה. במנזרים שלמים ומאוכלסים היטב היו מקרים שרק אדם אחד שרד מתוך מאות.

גם שתי בנותיה של מרגרט מתו מוות איום במגיפה, אך היא הייתה בין השליטים המועטים של היבשת שלא איבדו את קור רוחם. היא המשיכה לשמור על השליטה בטירול ואם כי התאימה את המינהל לזמנים המשתנים ולצימצום הדרסטי באוכלוסייה, הרי היא, יותר ממרבית השליטים של היבשת, הצליחה להתמודד היטב עם האנרכיה שנוצרה כתוצאה מהמגפה. הודות לה היתה טירול כמעט גן עדן של שלווה בהשוואה לאנרכיה ששררה בשכנותיה. לאחר ששככה לבסוף המגפה היא תרמה רבות לפיתוחה הכלכלי של טירול ולפיתוח הערים שם.
אך למרות כל מאמציה, הישגיה ועבודתה הבלתי נלאית למען תושבי הנסיכות, היא מעולם לא זכתה לחיבת אנשי האצולה והמוני העם. אלה העדיפו עליה תמיד את יריבתה, אגנס פון פלבון.

''יום נאה, הוד מלכותך!'' פתחה הדוכסית בקול נמוך וחלוש.

''ובכן, אני מזהירה אותך מראש,'' צעקה המלכה, רוקעת ברגלה תוך כדי דיבור; ''או שתסתלקי מעלי, או שראשך יסולק מעליך כהרף-עין!''.
מתוך הרפתקאות אליס בארץ הפלאות


אגנס פון פלבון נחשבה לאחת הנשים היפות ביותר של טירול, אולי היפה ביותר. מעין קלאודיה שיפר או יעל בר זוהר של התקופה, אם היתה מתנהלת אז תחרות מלכת היופי של טירול כנראה שהיתה זוכה בניע עפעפיים קל כלפי השופטים. מלכים חיזרו אחריה ואצילים נאבקו למען שמה בטורנירים של קרבות אבירים שבהם היא חילקה את הפרסים לזוכים הנרגשים. כאשר מישהו היה משבח נשים איטלקיות על יופיין כי אז מספיק היה לגרמנים לאמר ''אגנס פון פלבון!!'' וזה היה סוגר את הויכוח לתמיד לטובת היופי הגרמני.

אישה זאת הייתה אצילה יפהפיה ושחצנית. לא חכמה ביותר, בודאי לא חכמה כמו מרגרט, אך זה לא שינה דבר. היא לקחה זאת כמובן מאליו שכל אדם וכל אישה יצייתו לכל דרישותיה, החל בהמוני העם וכלה במלך עצמו. המוני העם ראו בה, בגלל יופיה, מעין מלאך מהשמים. את כל הישגיה המרובים של מרגרט ייחסו לאגנס, בזמן שמרגרט העצמה נחשבה בעיני נתיניה למכשפה מרושעת. השתיים, מטבע הדברים, היו מסוכסכות תמיד, שכן אגנס ראתה את עצמה כשליטה בזכות (יופיה) של הנסיכות והתייחסה למרגרט בזלזול. היא ניסתה להפיל את מרגרט במזימה מסובכת אך נאסרה ולבסוף הוצאה להורג, לזעמם הרב של אנשי העם. ספק אם היה איכפת להם אם היה מדובר באישה יפה פחות, אבל אגנס פון פלבון נודעה ביופיה המלאכי עד שנחשבה לטהורה כמלאך. ברור היה לכל שהמכשפה המרושעת בעלת הפה הגדול רצחה את המלאכית ללא כל סיבה. מרגרט הפכה מאז לשנואה ומקוללת בידי אזרחי נסיכותה. היא נודעה לשמצה גם בגלל מזגה הרע והתפרצויות הזעם שלה. אנו יכולים להניח שליחס שאותו קיבלה היה חלק לא קטן ביצירת התפרצויות זעם אלה.

בנה היחיד של מרגרט, מינארד, שלא היה חכם גדול, בוודאי לא כמו אימו, מת ב-‏1363 אחרי שאביו מת שנתיים קודם לכן. מרגרט נחשדה בעיני כל כמי שהרעילה אותם, למרות שלא ברור איזו סיבה היתה לה לעשות זאת. אבל איש לא היה זקוק לסיבות עבור המעשים שבהם נחשדה המכשפה המכוערת. מרגרט, שלא היו לה כעת כל יורשים, העבירה את הנסיכות לידי בית הבסבורג ועברה לגור בוינה, שם מתה ב-‏1369.

בית הבסבורג שלט בטירול ורוב מרכז אירופה כחלק מאימפריה גדולה עד שנת 1918.

שמה של מרגרט הפך למקולל ומנואץ במחוז שבו שלטה. עד עצם היום הזה, אימהות בטירול מפחידות את ילדיהם שאם לא יתנהגו כהלכה ''בעלת הפה הגדול'' תחטוף אותם ויורקות על הריצפה. האיום הוא כנראה אפקטיבי למדי.

פרצופה של ''מרגרט בעלת הפה הגדול'' הפך לידוע למדי. הצייר ג'ון טנייל השתמש בתמונה של מרגרט מהמאה ה-‏15 כבסיס לדמות הדוכסית בספר המפורסם של לואיס קרול ''הרפתקאות אליס בארץ הפלאות'' (1865) והתוצאה היא שקלסתר פניה המשוער מוכר למיליוני האנשים שקראו את הספר.

הסופר היהודי הגרמני ליאון פויכטוונגר כתב עליה רומן היסטורי ידוע בשם ''הדוכסית המכוערת'' בשנת 1923 (שהוא, משום מה, אחת מיצירותיו הבודדות שלא תורגמו לעברית). לאחרונה הוצגה הצגה על חייה שבה גילם את דמותה גבר.

אפשר לאמר שהיא זכתה בסוג כלשהוא של אלמוות בזמן שיריבתה היפה, אגנס פון פלבון, בעליה השונים וכל שאר אנשי התקופה נשכחו לחלוטין.

''אני לא יכולה לומר לך ברגע זה מהו המסר של כל זה, אבל עוד מעט אזכר''.

''אולי אין כאן מסר'' העזה אליס להעיר.

''לא לא, ילדה!'' אמרה הדוכסית. ''בכל דבר יש מסר, אם רק יודעים לגלות אותו.''
מתוך הרפתקאות אליס בארץ הפלאות
קישורים


פורסם לראשונה במגזין בננות.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  פויכטואנגר  (אלי אשד) (3 תגובות בפתיל)
  למה שלא תוציא את המאמרים שלך בספר ?  (שי) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי