פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כן לשיחות עם החמאס
שלמה גזית (שבת, 27/10/2018 שעה 7:00)


כן לשיחות עם החמאס

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אינני יודע היכן נימצא מול רצועת עזה הערב, לקראת סופו של יום השישי, יום ההפגנות לאורך הגדר ברצועה - רגיעה? התכתשות? ואולי – הידרדרות למבצע צבאי נרחב לשיתוק ההתגרויות העולות ויורדות לאורך הגדר, מאז חודש אפריל האחרון.

מה שאנו כן יודעים – לא ישראל ולא החמאס מבקשים היום עימות צבאי. להיפך – שני הצדדים חוזרים ומבהירים שהם חותרים להסדר/הסדרה.

לפני שבוע, הייתה זו יד המקרה אשר הצילה את הצדדים מעימות צבאי. הייתה זו מירי תמנו אשר שמעה את האזעקה באישון לילה, התעוררה, גילתה תושייה והורידה מיד את שלושת ילדיה לחדר הביטחון, שניות בודדות לפני שהטיל מעזה פגע והרס את הבית על יושביו. היה זה שניות ספורות לפני שמקבלי ההחלטות בדרג הממשלתי בישראל היו נקלעים למצב של חוסר ברירה, ונאלצים לפתוח במבצע צבאי נרחב וכולל ברצועת עזה.

כיצד מסבירים זאת? התשובה ידועה אך גם מאד מתסכלת – קיימים מניעים פוליטיים אשר אינם מאפשרים הידברות מדינית ישירה בין שני הצדדים.

הצד המסרב להידברות זו היום ישראל. אכן, ישראל מכירה ומבינה היטב את המצב הבלתי אפשרי בו נמצאים למעלה משני מיליון תושבי הרצועה, כלואים במחנה מעצר ענק, ללא מוצא פתוח יבשתי, ימי או אווירי. אך ישראל איננה מוכנה להכיר בתנועת החמאס כמי ששולטת בשטח ובאוכלוסייה, ישראל היא זו שמזכירה שוב ושוב את האמנה הלאומית של תנועה זו, אמנה הקוראת להשמדתה המוחלטת של ישראל ועקירתה מתוך שטחה של המדינה הפלשתינית, שבין הים לנהר. יתר על כן, מזכירים בישראל, המאמץ העיקרי של מנהיגות הרצועה – ממוקד במלחמה בישראל. השקעת מרכיב נכבד מתקציב 'מדינת עזה' בפיתוח אמצעי לחימה ובכריית המנהרות שנועדו להגיע אל תוך השטח הישראלי ולאפשר תקיפת ישובים שבקרבת קו הגבול.

אינני יודע אם זו גזירת גורל מן השמיים, אך אין לי ספק שהחמאס ומנהיגות הרצועה יקדימו ויעדיפו הידברות והסכמי ביניים עם ישראל קודם שילכו ליעד הסופי מבחינתם שהוא ביטול או שינוי האמנה הלאומית.

זה היה ניסיוננו עם אמנת הפת''ח או אש''ף. ישראל חיפשה הידברות עם אש''פ בטוניס, כבר באמצע שנות השמונים של המאה הקודמת, בשלב שקיים היה עדיין איסור מוחלט על כל מגע עם ''אש''פ-טוניס''. שבע שנים לאחר מכן הופתענו מהסכם אוסלו, תוצאה של מו''מ שהתנהל בחשאי בין שני הצדדים, הסכם שאיש לא טרח להזכיר בו את האמנה הלאומית של אש''פ, ולא הציב תנאי – ''לא נקיים שיחות ולא נחתור להסכם כל עוד לא בוטלה או תוקנה האמנה הלאומית''.

המו''מ המתבקש היום עם הנהגת החמאס איננו על הסכם הקבע הישראלי-פלשתיני. שני הצדדים אינם מוכנים לכך היום. מה שנדרש זה הסכם אשר יסדיר את המצב ויחזיר רגיעה לאורך גדר הרצועה, יאפשר דו-קיום מקומי, ומה שדחוף וחיוני – יאפשר מאמצים מידיים לשיקום החיים ברצועת עזה.

זה היה תוכן קריאתו של יחיא סינוואר, מנהיג החמאס, לישראל. קריאה שישראל הגיבה בדחייתה המוחלטת.

אכן, יש סיכון ביטחוני מסוים לישראל בהידברות ובהסכם עם חמאס, אך יחסי הכוחות הצבאיים בינינו לבינם מרשים לנו להיענות ליזמה ולהתעלם מן הסיכון הביטחוני.

רק נס יוכל למנוע היום הדרדרות ופעולה צבאית נרחבת ומיותרת, פעולה אשר לא תשנה דבר במצב הקיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי