פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הלקח האמיתי
שלמה גזית (יום שני, 24/09/2018 שעה 7:00)


הלקח האמיתי

אלוף (דימ.) שלמה גזית



שנה אחר שנה, בהתקרב יום הכיפורים, חוזר ועולה הדיון במחדל המודיעין במלחמה. אני מופתע שוב ושוב איך צף ועולה מידע חדש שלא היה מוכר בעבר, מידע המעורר את הדיון ובא לתמוך ולגבות עמדה זו או אחרת.

אינני מבקש לעסוק באלה. אינני מזלזל בחשיבות ובהשלכות הצבאיות שהיו למחדל המודיעין, אך את עיקר הסכנה אני רואה בשורה של בעיות אחרות – לאומיות ואסטרטגיות – בעיות שאינן בתחום האחריות של צהל והמודיעין, בעיות שהן שרירות וקיימות, בעיות שאנו מתעלמים או שאיננו מבינים את חשיבותן לסכסוך ולעתידה של המדינה.

ב-‏9 ביוני 67', יומה האחרון של מלחמת ששת הימים, כינסתי את בכירי מחלקת המחקר באמ''ן לדיון שהציע לישראל לנצל את הניצחון הצבאי להשגת שלום עם שכנותינו. לא אאריך בפרוט המסמך שכתבנו והפצנו, אסתפק בחמשת עיקריו:
  • ישראל חייבת לנצל את הניצחון הצבאי להשגת הסכם מדיני ולפתרון הסכסוך עם שכנותינו;
  • עלינו להזדרז. על ישראל להיות ראשונה, עליה לגבש ולהציע תכנית מדינית בטרם יתאושש העולם ותתאוששנה מדינות ערב ותעלינה תכניות משלהן;
  • אל נשלה עצמנו כי נוכל לכפות הישגים טריטוריאליים. התנאים של 67' אינם דומים למצבנו בסיום מלחמת העצמאות;
  • חיוני לפתור את הבעיה הפלשתינית והצענו את כינונה של מדינה פלשתינית בשטחים שכבשנו;
  • חשיבותה של ירושלים לעולם המוסלמי והנוצרי מחייב פתרון בינלאומי או בין-דתי למקומות הקדושים לשלושת הדתות המונותאיסטיות.
הפצנו מסמך ברוח זו שהונח על שולחנם של ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, השר גלילי, וכמובן, לתפוצה הצבאית-ביטחונית הבכירה. לדאבון לב, הנושא לא עלה לדיון. אינני יודע מי עיין בו באותם ימים, אך, כמובן שלא נעשה ניסיון ליישמו. ממשלת האחדות-הלאומית, אשר קמה ערב המלחמה, לא הייתה בשלה לדיון ולקבלת החלטות.

עשרה ימים לאחר מכן, ב-‏19 ביוני, התכנסה הממשלה לדיון מדיני. היא קיבלה החלטה להציע נסיגה ישראלית לגבול הבינלאומי במצריים ובסוריה, תמורת הסכמי שלום מדיני, אלא שהחלטה זו כלל לא הועברה לקהיר ולדמשק.

אשר לשטחים הפלשתיניים – החליטה הממשלה שלא להחליט...

עשר שנים לאחר מכן, ב-‏1977, ולאחר מלחמת יום הכיפורים, התפכחה ירושלים מאשליותיה והסכימה להגיע להסכם שלום עם מצריים (וגם זה היה פרי יזמה מצרית ולא ישראלית). כך השגנו את השלום אותו הציעה מחלקת המחקר ביוני 67, במחיר הכבד של כ-‏2600 חללי צה''ל.

חלפו מאז 50 שנים. החלטות דומות, שיכולנו לקבל בזירה הסורית והפלשתינית לא התקבלו. להיפך יצרנו עובדות חדשות בשטח – בירושלים, בגדה המערבית וברמת הגולן – עובדות ששינו את פני המציאות. למעשה, יצרנו תנאים אשר הופכים את הסיכוי להגיע להסכמים מדיניים לבלתי אפשריים.

זהו המחדל הישראלי האמיתי של מלחמת יום הכיפורים – מדיניות וצעדים אשר מסכלים כל סיכוי לגמישות מדינית ישראלית. זה חייב להיות הלקח העיקרי של ישראל ממלחמת יום הכיפורים, לא הערכת-מודיעין צבאית אלא הבנה שקולה ואחראית של מעמד ישראל במזרח התיכון.

ישראל מציינת מאה שנים של מאבק על זכותנו לחיות במולדתנו ההיסטורית, מאה שנים מאז הצהרת בלפור והמנדט הבריטי. דיבורים בעלמא על עוד מאה שנים של מאבק לא יקרבו פתרון, להיפך – רק ירחיקו יותר ויותר את סיכויי קיומה של מדינת הלאום היהודית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מעניין שמר גזית בהיות איש מודיעין מתייחס לישראל בלבד  (בצלאל פאר) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי