פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שער-עצמי מיותר ומהדהד
שלמה גזית (שבת, 09/06/2018 שעה 11:00)


שער-עצמי מיותר ומהדהד

אלוף (דימ.) שלמה גזית



תנועת ה-BDS (Boycott, Divestment, and Sanctions - חרם, מניעת השקעות וסנקציות) קמה לפני י''ג שנים. היעד שלה היה לחזור על סיפור הפלתה של ממשלת הלבנים בדרום אפריקה – נידוי ישראל בעולם, עד שהמשטר הקיים בירושלים ייכנע ויקרוס. מקימיה הפלסטינים של התנועה בקשו לראות את חיסולה המוחלט של ישראל, ואלו תומכיה בזירה הבינלאומית, לרבות מספר לא מבוטל של ישראלים בגולה, הסתפקו בסיום הכיבוש הישראלי ובכינונה של מדינה פלסטינית, לצידה של ישראל.

הישגי התנועה עד כה, לאחר 13 שנות פעילות, היו חסרי משמעות. פה ושם, בעיקר בקמפוסים אמריקאים, ארגנו הפגנות אנטי- ישראליות, הפריעו להופעות פומביות של נציגי הממסד הישראלי, ובמקרים בודדים – הצליחו לשכנע אמנים בינלאומיים לבטל הופעה בישראל.

השבוע התהפך הגלגל. ביטול הופעתם של ליונל מסי ונבחרת ארגנטינה בירושלים אפשר להם להבקיע סוף סוף גם את השער הישראלי. השער שהובקע איננו השער הארגנטיני, השער הוא כאן, בישראל, בדעת הקהל שלנו. שישה מיליון ישראלים אשר לא שמעו ולא ידעו דבר על מאבק ה-BDS הפכו פתאום מודעים, מעורבים, ואולי אף מנסים להפנים את משמעות ההצלחה הפלסטינית.

אין לנו להאשים במה שקרה אלא את עצמנו, ואין הדברים מתחילים במשחק הכדורגל שהתבטל אלא במדיניות הישראלית לנסות ולקבוע עובדות מדיניות באורח חד-צדדי. במשך 70 שנים הייתה ירושלים (המערבית) מוכרת כבירת ישראל. אכן, השגרירויות הזרות מוקמו מחוץ לבירה, אך זה לא הפריע לשגרירים ולכל האורחים הזרים לבוא לירושלים, ולפגוש שם את נציגי הממשלה והכנסת.

70 שנים ידענו כי עתידה המדיני של ירושלים היא הנושא הרגיש ביותר בסכסוך הישראלי-ערבי, ובמידה רבה אף בסכסוך היהודי-מוסלמי (ראה איראן ותורכיה). המקומות הקדושים, שאנו חוזרים ומתהדרים בהם, מקודשים לכל נוצרי ולכל מוסלמי, ולא יעלה על הדעת פתרון מדיני שלא יהיה מקובל גם עליהם.

ירושלים ידעה כבר הרבה אירועים בינלאומיים – אמנותיים, מדעיים ואף ספורטיביים, אלא שכל אלה לא באו לציין ''שבעים שנים למדינה'' ולא באו לחגוג את ''איחודה של ירושלים כבירת ישראל''. במו ידינו, וליתר דיוק במו ידיה של שרת הספורט בישראל, ניסינו לכפות על ממשלת ארגנטינה להיות שותפה לאירוע לאומי-מדיני ישראלי שהוא במוקד הסכסוך. איננו יודעים כיצד היו הדברים מתפתחים אילו מלכתחילה היה נקבע אצטדיון טדי לתחרות, אך העתקת התחרות מחיפה לא הייתה טכנית ולא ספורטיבית – היא נועדה להיות אירוע מדיני מרכזי ושנוי במחלוקת.

במאי 2019 אמורה להתקיים תחרות האירוויזיון בישראל. הפיכת תחרות זמר פופולרית-בינלאומית זו להפגנה של כל המדינות המשתתפות בתחרות לשותפות מדיניות באיחוד ירושלים נדונה מראש לכישלון מדיני. יהא זה כישלון בעל משמעויות חמורות לאין ערוך מאי הופעת ליונל מסי בישראל. כולנו תקווה שנצליח למנוע את השער-העצמי החדש.

איננו יודעים מה עוד צופן לנו העתיד – אולם השארת אירועי תרבות וספורט בינלאומיים באחריותה של השרה מירי רגב – מבטיחה לנו עוד הרבה שערים אותם יבקיע ה-BDS.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי