פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מלחמת איראן השנייה
שלמה גזית (שבת, 12/05/2018 שעה 8:00)


מלחמת איראן השנייה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בטור שהפצתי לפני שבוע מתחתי ביקורת על מסיבת העיתונאים שקיים נתניהו בנושא תכנית הגרעין האיראנית. היום, שבוע מאוחר יותר – עליי להתנצל. מסתבר שהמסיבה נועדה לתת שרות מודיעין לנשיא ארה''ב, דונאלד טראמפ, לקראת הופעתו והודעתו כי וושינגטון מסתלקת מהסכם הגרעין. ואכן, ימים ספורים לאחר מכן – הייתה ישראל היחידה שהוזכרה לטובה בדברי הביקורת של טראמפ על ההסכם עליו חתמו שש המדינות.

עשרים וארבע שעות לאחר הופעת טראמפ נפתחה מלחמת איראן השנייה.

לאחר שורה של תקיפת מטרות איראניות בגולן הסורי, תקיפות שכללו אבדות של קצינים איראניים, איימה טהראן בתגובה. הנחת המודיעין בישראל הייתה כי איראן איננה מבקשת מלחמה נרחבת אלא תנסה לפגוע במטרה צבאית ישראלית וככל הנראה תסתפק בכך. בליל יום רביעי האחרון איתרנו הכנות איראניות לתקיפת יעדים בישראל, וחיל האוויר הופעל לסיכול התקיפה. עשינו זאת במלוא רוחב היריעה, מבצע שהזכיר את מבצע ''מוקד'' לפני חמישים שנים, שהשמיד את חיל האוויר המצרי בפתיחת מלחמת ששת הימים. זאת ועוד, הפעלנו את כל אמצעי התקשורת להתפאר בהצלחתנו לסכל לחלוטין את התקיפה האיראנית, ובכך אנו מקשים על טהראן להודיע על סגירת החשבון. בזירה המזרח-תיכונית יש כלל חשוב – ''והצנע לכת!''

הכרזות השלטון בטהראן, השוללות את זכות קיומה של ישראל, אינן מבקשות עימות בגולן. להיפך, עימות צבאי עם ישראל עלול לסכל את ביסוסם בסוריה חדשה, סוריה של חאפז אל אסד, רוסיה ואיראן.

מלחמה נרחבת באיראן איננה גם אינטרס ישראלי. משטר האייתולות יקרוס במוקדם או במאוחר ויש לישראל עניין לחזור ולשקם יחסיה עם מדינה מוסלמית לא-ערבית זו. אין לנו עניין במשקעים אשר יקשו על חידוש הידידות בין שני העמים.

בטור שהפצתי לפני שלושה חודשים ביקרתי את ההחלטה הנמהרת של ישראל להגיב בתקיפה נרחבת של מטרות בסוריה, תקיפה שהופכת תקרית טקטית מקומית לעימות נרחב. הימים האחרונים מוכיחים שטעיתי – ישראל שנמנעה במשך שבע שנים מהסתבכות במלחמה בסוריה, מבקשת עתה להתערב, ובמלוא הכוח.

מוקדם עדיין להעריך כיצד יתפתח ויסתכם העימות הנוכחי. מה שמטריד אותי זו ההנהגה הישראלית שרואה את ישראל כמעצמה עולמית. אכן, חיל האוויר של ישראל הוא מן הגדולים והטובים בעולם, אך עימות צבאי איננו רק באוויר. האיום הגדול הוא נשק הרקטות והטילים לסוגיהם, לרבות טילים מדויקים שמסוגלים לפגוע במטרות אסטרטגיות של ישראל.

נכנסנו לעימות מיותר זה ביזמתנו אנו. אנחנו בני הברית של דונאלד טראמפ. ארה''ב מצפה למעורבותה ולעזרתה של ישראל, אך – דומה – שאין לה כוונה להתערב ולפעול צבאית לצדנו. אכן, בעוד יומיים נצפה כולנו בטקס כינונה של השגרירות האמריקאית בירושלים, מחווה והפגנה אמריקאית של רצון טוב, אך ההידרדרות בזירה המקומית שתבוא בעקבות צעד סמלי זה תינחת כולה עלינו – בין אם נראה עימותים קשים ברצועה, ביהודה ושומרון, בירושלים ואף בקרב ערביי ישראל, ובין אם תהיינה התפתחויות בזירה המדינית, בירדן, במצריים ובסעודיה. הנחמה היחידה היא, ככל הנראה, הוטו האמריקאי במועצת הביטחון. שיקוליה של וושינגטון הם גלובאליים, עניינה העיקרי בתקופה הקרובה מצוי הרחק במזרח אסיה, בסאול ובפיוניאנג. בל נתלה תקוות במעורבות צבאית אמריקאית לימיננו בסוריה.

והערה אחרונה. איש בעולם לא הכיר בסיפוח רמת הגולן, העלאה של עתיד סוריה והגולן בשעה זו עלול להביא עלינו אסון מדיני מיותר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי