פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הופעה פסולה ומיותרת
שלמה גזית (שבת, 05/05/2018 שעה 7:00)


הופעה פסולה ומיותרת

אלוף (דימ.) שלמה גזית



שש המעצמות שניהלו את המו''מ עם טהראן הגיעו להסכם עם האיראנים להקפאת צעדיהם לרכישת נשק גרעיני. איש לא הושפע ואיש לא האמין להכחשות לפיהן איראן מדינה שוחרת שלום ואין לה כוונה לפתח נשק גרעיני, להיפך – האיום הגרעיני מנוגד לחלוטין לדיבור על שאיפות השלום.

ישראל, ורבים אחרים סבורים כי ההסכם שנחתם היה הסכם רע. אפילו תקיים איראן את התחייבותה להפסקה מוחלטות של פיתוח הגרעין, אין ההסכם מונע מטהראן להמשיך בבניית התשתית הנדרשת לבניית מערך הנשק - הכנת הכול להוציא פיתוחו וייצורו של האורניום והפלוטוניום לפצצה.

איננו יודעים אם ניתן היה להגיע להסכם טוב יותר במסגרת המו''מ שהתנהל. ישראל לא הייתה שותפה לשיחות, אך לו רצינו יכולנו להיות מעורבים ואולי אף משפיעים, בייחוד על העמדה האמריקאית, אם לשיפור ההסכם עצמו ואם להמשכת משטר הסנקציות אשר הוא שלחץ על טהראן והוא שהביאה להיכנס למו''מ ולבקש הסכם שישחררה מן הלחץ שפגע קשה בכלכלתה.

מכל מקום, ההסכם נחתם והסנקציות הוסרו.

הנשיא טראמפ אמור להודיע בעוד ימים ספורים על עמדת ארה''ב בעניין זה היום. ככל הנראה נראה את וושינגטון מסתלקת מן ההסכם. כמו כן, נראה את חמשת החותמים האחרים נשארים נאמנים להסכם הקיים.

העולם חסר היום את הסיכוי לפתוח את הדיון מחדש ולהשיג הסכם טוב יותר. משהוסרו הסנקציות על טהראן לפני שלוש שנים אין סיכוי שאלה תופעלנה מחדש.

ישראל רואה עצמה מאויימת במישרין ובגלוי ע''י טהראן, ואיום זה הוא מוחשי כבר היום, ללא קשר להסכם הגרעין ולסכנות שתתעוררנה בעוד עשר שנים, משתיפקע תחולת ההסכם. אנו מעוניינים בלחץ בינלאומי על איראן שתבלום את צעדיה האגרסיביים בזירה המזרח-תיכונית, ומבחינתנו – סילוק כוחותיה מן הזירה הסורית. אינני יודע מה הסיכוי להשיג זאת, אך בטוחני כי פרוק מסגרת שש המעצמות שעמדו מול איראן רק יפריע להשגת יעד זה.

מסיבת העיתונאים הדרמטית של ראש הממשלה לא תרמה לעניין. הבעיה איננה דעת הקהל בעולם אלא עמדת שש הממשלות – ארה''ב, רוסיה, סין בריטניה, צרפת וגרמניה. מי שיכול להשפיע עליהן זו וושינגטון ולא הקריה בתל-אביב. חוששני כי ההופעה הדרמטית רק חיזקה את העמדה השוללת בבירות אלה.

מכאן להיבט אחר של ההצגה. החשיפה הדרמטית של המודיעין הייתה ללא ספק הישג מודיעין פנומנלי כביר. הישג שכל שרות-מודיעין וכל מדינה היו גאים בו. אף על פי כן, שתי הערות:
א. לפי הפרסומים הובאו המסמכים לישראל כבר לפני למעלה מחצי שנה. כפי שפורסם, קיימנו כבר מגעים מדיניים עם הממשלות הנוגעות בדבר. לצורך מה נדרשה מסיבת העיתונאים?
ב. מתי וכיצד התקבלה ההחלטה לחשוף את המבצע? אנחנו, במערכת המודיעין, מבקשים לשמור על מקורותינו מכל משמר, ובוודאי במבצע מדהים כזה בהיקפו ובחשיבותו. להוציא לצורך מפגן ראווה לא נדרשה החשיפה ולא תרמה לפעילות הדיפלומטית הנדרשת בבירות החתומות על ההסכם. העימות המדיני-צבאי של ישראל עם איראן מחייב את מלוא המאמץ המודיעיני של ישראל, ואסור ליטול כל סיכון העלול לחבל במאמץ זה. אני מאמין שאילו יוסי כהן, ראש המוסד, לא היה מינוי אישי של ראש הממשלה, הוא היה מתנגד בכל כוחו לחשיפת אחד המבצעים המרשימים ביותר של המודיעין הישראלי.

נ.ב.
תיקון לטור על ''ראשי המוסד'': לפחות ראש מוסד אחד, נחום אדמוני, ביקש שלא להתעלם ממחצית הכוס השנייה, ומהישגי המדינה ב-‏70 שנותיה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי