פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פקודה בלתי חוקית
שלמה גזית (שבת, 14/04/2018 שעה 7:00)


פקודה בלתי חוקית

אלוף (דימ.) שלמה גזית



המונח ''פקודה בלתי חוקית בעליל'' נכנס לתקשורת לפני למעלה מששים שנים, במהלך משפטם של אנשי משמר-הגבול בפרשת כפר-קאסם, משנהרגו עשרות מתושבי הכפר אשר בקשו לחזור לבתיהם לפנות ערב, מבלי שידעו כי הוטל עוצר במקום. אב בית הדין במשפט, השופט בנימין הלוי, קבע כי על לוחמי מג''ב חובה היה לסרב פקודה, משהגדיר את מעשה ההרג כ''ביצוע פקודה בלתי חוקית בעליל, פקודה שדגל שחור מתנופף מעליה''.

חלפו מאז למעלה מששים שנים, והובא לידיעתנו מקרה נוסף – פרשת קו 300, משחיסלו אנשי שב''כ שני מחבלים שנתפסו חיים לאחר ההשתלטות על חוטפי אוטובוס ב- 1984. תמונה בעיתון הוכיחה כי המחבלים לא נהרגו במהלך ההשתלטות אלא חוסלו בכוח פקודה של ראש השב''כ.

מעבר לשתי פרשיות אלה לא הגיע לידיעת הציבור אף מקרה נוסף של פקודה בלתי חוקית בעליל ואף מקרה של סירוב למלא פקודה כזו,

האמנם לא נתנו פקודות כאלה במהלך השנים? מסופקני. סביר יותר שאכן נתנו פקודות ובדרגים שונים, אלא שסיפורן לא הובא לידיעת הציבור, ומקבלי הפקודה לא סרבו לבצען. זה, אגב, היה המצב בשתי הפרשות דלעיל, בהן קיבל הדרג המבצע את הפקודה ובצעה ללא ערעור, ושתי הפרשות צמחו רק מכוח העלאתן בתקשורת ולאחר שכשל הניסיון להשתיק ולהסתיר.

המסקנה מניסיון העבר פסימית. איננו יכולים לסמוך על כך שפקודות ומעשים בדרג הביטחוני יימצאו פסולים בעליל, ועל אחת כמה וכמה, אין לסמוך על כך שמקבלי הפקודה יראו את ה''דגל השחור'' המתנוסס מעליה ויסרבו לבצעה.

מקובל להתייחס לדרג המבצעי בצבא, במשטרה ובשרותי המודיעין ככזה שעלול להורות על הפקודה הבלתי חוקית, ואכן, קל יחסית לזהות במקרים אלה את נותן הפקודה, את מקבל הפקודה הנדרש לבצעה, ואת הנשוא, הנפגע מן הפקודה, אם אכן תוצא אל הפועל. הרבה יותר קשה לזהות החלטה בלתי חוקית במישור הציבורי-האזרחי.

כיצד בוחנים זאת?

שלא כבדרג הביטחוני, שם נשאר המעשה חסוי מעיני הציבור, החלטה ומעשה בדרג המדיני-ממלכתי איננה נסתרת, אלא שאין כלים להתמודד עימה – פרלמנט כנוע, תקשורת מוחנקת ומערכת משפט מגויסת יאפשרו החלטות בלתי חוקיות ובלתי מוסריות, מה גם שיש והחלטות אלה תהיינה מקובלות ונתמכות בדעת הקהל. וממש כבמציאות של הדרגים הביטחוניים, אין סיכוי שדרג מנהלי-אזרחי יעמוד בפרץ ויסרב לבצע החלטה ומדיניות של דרגים פוליטיים לגיטימיים, בטענה ל''אי-חוקיות או לחוסר מוסריות בעליל''.

היו במערכת הפוליטית החלטות שזכו להתנגדות פוליטית קיצונית, לרבות טענה בעת מעשה, כי זו החלטה בלתי חוקית. כזה היה היחס בציבור בעת מעשה להסכם השלום עם מצריים, להסכמי אוסלו, לפינוי כוחות צהל מדרום לבנון, ובמישור אחר – פינוי הפליטים מארצות אפריקה למתקן חולות, או הטסתם הכפויה חזרה לאפריקה. הקושי במקרים אלה לזהות ולקבוע אילו החלטות שהתקבלו באופן מסודר בקבינט, בממשלה ואף בכנסת, אינן ''חוקיות'', על אף הפרוצדורה הפורמאלית בה התקבלו.

דמוקרטיה איננה שלטון מוחלט של הרוב. להיפך, דמוקרטיה נבחנת ביכולתה לרסן ולהגביל את סמכויותיו של הרוב, תוך הקפדה על נורמות חברתיות, אנושיות ומוסריות.

המסקנה עגומה. אין בידינו כלים שימנעו מן המערכת הפוליטית לקבל החלטות שאינן דמוקרטיות ואינן מוסריות. המושג ''בעליל'' איננו קיים במקרה זה, מה גם שאין גם משמעות לחשיפה הפומבית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי