פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כי תשא עח, מבקשים מנהיג חלופי
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 02/03/2018 שעה 8:00)


כי תשא עח, מבקשים מנהיג חלופי

נסים ישעיהו



יוזמי המהלך למינוי מנהיג חלופי היו מיעוט שולי. מהפסוקים עולה שהיו פחות מחמישה אחוז, אבל הנזק שגרמו היה גדול מאד, בעיקר בגלל שתיקת הרוב הדומם
בפרשת השבוע מסופר על הנפילה הרוחנית הכי קשה שחווה עם ישראל, חטא העגל. זה קרה זמן די קצר, בסך הכל ארבעים יום אחרי שעמדו בהר סיני ושמעו את עשרת הדברות. משה הודיע לעם שהוא עולה להר כדי להביא את לוחות הברית והודיע שישוב אחרי ארבעים יום. היה שם קצת בלבול בספירת הימים, חשבו שארבעים כולל את יום העליה שלו להר, ומשלא שב בזמן תפסו יוזמה (שמות ל''ב): א וַיַּרְא הָעָם, כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר; וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ--כִּי-זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה-הָיָה לוֹ. לאהרון לא היתה ברירה, היה ברור לו שלא יקבלו סירוב ואפילו לא דחיה כי האווירה שם היתה טעונה מאד.

ההתלהבות שלהם מהפתרון שהציעו לא הותירה מקום לרעיון חלופי ויהא מוצלח ככל שיהיה, העם היה נחרץ בדרישתו ואהרון נאלץ להכנע. וכאן מתעוררת שאלה תמימה לכאורה, מדוע לא הציע להם שיעשו הם לעצמם את האלהים שהם רוצים? בע''ה עוד נשוב לשאלה זו, אבל בינתיים נוצר עגל הזהב המפורסם והתחילו החגיגות והריקודים סביבו. הכריזו לפניו: ... אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. משה מקבל את הבשורה הרעה מפי ה' לקראת ירידתו מההר: ז וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה: לֶךְ-רֵד--כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ, אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. ח סָרוּ מַהֵר, מִן-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם--עָשׂוּ לָהֶם, עֵגֶל מַסֵּכָה; וַיִּשְׁתַּחֲווּ-לוֹ, וַיִּזְבְּחוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.

האם הם באמת רצו להחליף את ה' אלקים בעגל הזהב? המפרשים אומרים שלא בדיוק, הם אמרו בפירוש שרוצים מחליף למשה, רוצים מנהיג חלופי. אלא שתיאור המנהיג בפיהם גם הוא לא הותיר מקום לספקות, הם רצו מנהיגים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ, לא כמו משה שאנחנו הולכים אחריו. במלים אחרות רצו מנהיג, אבל שהם יסמנו את היעד, יקבעו את הכיוון ויתוו לו את הדרך. אהרון הבין בדיוק לאן הם חותרים, כי אם הבעיה שלהם היתה רק העדרו של המנהיג, הנה לפניהם אהרון, הסגן שלו, ומדוע לא להכתיר אותו כמחליף? אלא שאהרון אוחז בקו של משה, שאת היעד, הדרך והכיוון מכתיב הקב''ה, וזה לא התאים להם. רצו משהו אחר לגמרי. והקב''ה התייחס למעשה זה כאל עבודה זרה.

הרוב כבר אינו דומם

כי בשורה התחתונה הם רצו מנהיגות שתלך בדרך אחרת מזו שמתווה הקב''ה. אמנם התירוץ הוא שרוצים מנהיג חלופי, אבל מאחורי הקלעים, בפנימיות, זו מרידה בהנהגת ה' אותם בפרט ואת עולמו בכלל. וכאן עולה שוב השאלה ששאלנו קודם, מדוע אהרון לא הציע להם שיעשו מה שהם רוצים, אבל שיניחו לו? ויותר מזה, מדוע הם עצמם לא עשו מה שרצו בלי לפנות לאהרון? דומני כי התשובה היא שהם רצו מה שניתן לכנות לגיטימציה ממסדית. אהרון היה חלק מהממסד, אפילו בכיר מאד; אם הוא יעשה את זה, ואפילו כתוצאה מלחץ שלא ניתן לעמוד בפניו, זה יעניק להם את האישור החוקי כביכול למהלך הנלוז שיזמו. אהרון הבין את זה וגם הבין שאין להם שום כוונה לוותר.

לאהרון היה ברור שחייו בסכנה. חז''ל אומרים ומובא ברש''י שיוזמי העגל רצחו את מי שניסה לקרוא אותם לסדר, את חור אחיינו של אהרון, בנה של מרים, ואהרון היה עד לכך. היה ברור לו שלא יירתעו מלעשות לו את מה שעשו לאחיינו וידע שבמקרה כזה לא תהיה להם תקנה כי תינעל בפניהם דרך התשובה. לכן העדיף להכנע. לטובתם, כדי שלא יאבדו. גם משה, המנהיג שאותו ביקשו להחליף בעגל הזהב, מסר את נפשו להצילם מהעונש שהקב''ה התכוון להטיל עליהם. אכן, שני האחים מהווים מופת של מנהיגות אוהבת בתנאים הקשים ביותר, במציאות שבה מתאמצים לפגוע בהם עד כדי איום על חיי אהרון. ואיך כל הנ''ל מתקשר לאקטואליה? יש קשר?

יוזמי המהלך למינוי מנהיג חלופי היו מיעוט שולי. מהפסוקים עולה שהיו פחות מחמישה אחוז, אבל הנזק שגרמו היה גדול מאד, בעיקר בגלל שתיקת הרוב הדומם. טוב, קצת התבלבלו, לא היה ברור להם מי צודק אז עמדו בצד. והתהליך הזה חוזר על עצמו שוב ושוב בהיסטוריה של עמנו, שעל כן נאמר: ... וּבְיוֹם פָּקְדִי, וּפָקַדְתִּי עֲלֵהֶם חַטָּאתָם. כי בכל דור משלמים מעט על חטא העגל. יקצר המצע מהרבות בדוגמאות, אבל אין צורך ללכת רחוק כי הרי זה בדיוק מה שקורה אצלנו, מיעוט שולי ונחוש פועל בכל דרך להחליף את המנהיג שנבחר בהליך חוקי. וגם המיעוט שלנו מפעיל לחץ על מערכות שלטוניות כדי שיממשו עבורו את היעד שבחר אלא שהפעם, הרוב כבר אינו דומם כבעבר ולכן, בע''ה הם צפויים לכשלון.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי