פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8784

120 להולדת גולדה
שלמה גזית (שבת, 24/02/2018 שעה 7:00)


120 להולדת גולדה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בימים אלה מלאו 120 שנים להולדתה של גולדה מאיר. המרכז הבינתחומי בהרצליה בחר לציין מועד זה ביום עיון אשר בחן מספר תחומים והישגים בפעילותה המדינית של גולדה, הדיפלומטית העברית הראשונה.

מבין ארבעת המושבים שביום העיון, אני מבקש להעלות מספר נקודות המתייחסות לשני המושבים שסגרו את היום – ''המערכה המדינית בזמן המערכה הצבאית'', ו''החלטות שהיו משנות את תוצאות מלחמת יום הכיפורים''.

השגריר רון פרושאור שוחח עם הגב' ציפי לבני על תפקודה כשרת החוץ בממשלת אהוד אולמרט, ובדגש על מעורבותה במהלך מבצע ''עופרת יצוקה'', (בדצמבר 2008-ינואר 2009). הדגש בדבריה של הגב' ליבני, היה ביקורת קשה על ניהול מערכות צבאיות ללא מערכה מדינית, מקבילה.

ואכן, התוצאה של מבצע ''עופרת יצוקה'', בעיניה – ישראל ניצחה במערכה הצבאית בעוד שהפסדנו במערכה המדינית. רווחת אצלינו גישה לפיה ''שלום'' הוא עניינן של הנשים ואלו המלחמה – מוטלת על כתפי הגברים. ראיית הדברים כך איננה מקובלת עליה החלוקה בתפקוד איננה על פי המין – זכר או נקבה אלא על התפקיד בקבלת ההחלטות – עימות צבאי יש בו שני חלקים, צבאי ומדיני, בדיוק כפי המערכה הצבאית חותרת להסתיים בניצחון, המערכה המדינית מבקשת וחותרת להישג מדיני. אנו יצאנו למלחמה מבלי שהבנו את יעדי החמאס, מבלי שהיו לנו מטרות מדיניות אותן בקשנו להשיג. ודומה כי בשטח זה לא השתנו הדברים, זו ככל הנראה תמונת המצב גם היום.

ישראל חייבת להגדיר את יעדיה המדיניים, ולא רק בעימות צבאי. שוב, לדאבון-לב לא הגדרנו לעצמנו את היעדים. יש מי שחושבים שהפעילות המדינית תשיג את מטרותיה בהקצאה של יותר משאבים למשרד החוץ, אם מרחיב נציגויות דיפלומטיות ותקנים. אלא ש''מדיניות'' איננה נקבעת ע''י תוספת משאבים ותקנים, לאלה לא תהא כל משמעות אם אין מדיניות.

יחד עם זאת מתחה הגב' לבני ביקורת קשה על פיצול היישום של מדיניות החוץ בין מספר שרים ומשרדים, כאשר כל אחד מאלה חולש על תחום מסוים ונפרד במדיניות החוץ, מה שמונע בניית פעולה מתואמת ברמה המדינית.

בהתייחסה לשוני בין גברים ונשים בתפקידי המפתח, סיפרה הגב' לבני על מפגש ראשי המדינות – בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד וצ'כיה – אשר באו לישראל לסיכום המבצע הצבאי ולאימוץ קו מדיני חדש. החבורה התכנסה בבית ראש הממשלה, ומה היה נושא השיחה שעל סדר היום? – כדורגל!

הייתה זו אנג'לה מרקל, כן האישה, שדפקה על השולחן והזכירה לנוכחים שהתכנסו לצורך סיכום צעדים מדיניים והגיעה השעה להניח לכדורגל.

כאמור, סגר את היום פאנל על מלחמת יום הכיפורים. המנחה, אמיר אורן, הציג למתדיינים שאלה אחת – אילו החלטות – מדיניות או צבאיות - היו משנות את גורל המלחמה, ביום הכיפורים.

מה שבלט במושב סוגר זה היה הפער בין אלה מן המתדיינים, שהיו ''שם'' בעת מעשה לבין דור החוקרים החדש והצעיר, אשר מכיר ולמד את הדברים רק מן הסטנוגרמות, רק מקריאת רישומי הדיונים.

הסטנוגרמה אכן מביאה את דברי הדוברים, אך היא איננה מבטאת את האווירה, היא איננה מציגה עמדות של המשתתפים בדיון עמדות אשר לא באו לביטוי בסטנוגרמה.

אנו מצויים היום עדיין עם אחרוני המשתתפים באותם דיונים, עם אלה המסוגלים לתת עדיין את ה''צבע'' והאווירה ששררה בדיון ואת הלך הרוחות של כל אחד מן המשתתפים. לחוקרים הצעירים והחדשים אין דרך להגיע לאווירה זו, ואף נדמה להם כי האמת הבלבדית מצוייה ברישום הדברים.

אין זו אלא שאלה של זמן – בקרוב ייעלמו השורדים האחרונים, וההיסטוריה תישאר כולה באחריות החוקרים החדשים.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.