פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מלחמת איראן הראשונה
שלמה גזית (שבת, 17/02/2018 שעה 7:00)


מלחמת איראן הראשונה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ביום השבת, לפני שבוע, עקבתי, כמו כל עם ישראל, אחר הדוברים הרבים שדיווחו ודנו ביום הקרב האווירי שהתנהל באותו בוקר ברמת הגולן. מבלי שהייתה בידי כל אינפורמציה אינטימית, הופתעתי מן ההתבטאויות אשר כולן, ללא יוצא מן הכלל, האשימו את הגורמים האיראניים שבסוריה, ודברו על החלטה איראנית לפתוח במלחמה גלויה עם ישראל.

השתלשלות הדברים החלה במל''ט איראני שחדר לשטח ישראל, אותר והופל ע''י מטוסי חיל האוויר.

טהראן הכחישה מיד ומכל וכל, את אחריותה למל''ט שיורט, הכחשה המבקשת להצביע על כך שאין לה כל כוונה להיכנס לעימות צבאי עם ישראל.

לא כן אצלנו בישראל. כאן פירש הדרג הצבאי והמדיני הבכיר את שיגור המל''ט האיראני כהחלטה לפתוח בעימות צבאי ישיר, ומכאן גם ההחלטה להגיב מיד ולתקוף מן האוויר את בסיס שיגורו של המל''ט בתדמור הרחוקה. התקיפה בוצעה בהצלחה אלא שסוללות הנ''מ שבסוריה הצליחו לפגוע ולהפיל מטוס סופה 16, אחד ממטוסי התקיפה שלנו.

שעתיים לאחר מכן, תקפו מטוסי חיל האוויר, בתגובה על הפלת המטוס, שורה של מטרות סוריות ואיראניות, הסבו שם נזקים כבדים, וחזרו כולם בשלום לבסיסיהם. כך הצלחנו לסיים את יום הקרב בזירה הסורית ב''נוק-אאוט'' ישראלי.

אני מסיר את הכובע בפני יכולת חיל האוויר להרים בבוקר יום השבת, ללא התרעה מוקדמת, תקיפה נרחבת כזו של מטרות אויב. הוכחנו שוב את העליונות המוחצת שיש לישראל, ולחיל האוויר בזירה.

סימני השאלה שלי מופנים להחלטות המדיניות.

מטוסי חיל האוויר הישראלי חודרים ותוקפים בזירה הסורית כל שני וחמישי. שומו שמיים, לאחר שבע שנות לחימה בסוריה, שוגר מל''ט אויב לשטחנו.

מי פירש אצלנו מעשה זה כהחלטה איראנית לפתוח בעימות צבאי ישיר וגלוי עם ישראל? זאת ועוד, למרות שהמל''ט האיראני יורט והושמד, לא הסתפקנו בכך. והחלטנו להגיב מניה וביה. בחרנו להפוך תקרית טקטית מקומית לפתיחת מלחמה.

בלוח הזמנים של שבת לפנות בוקר, אין לי ספק כי לא הייתה זו החלטה של הקבינט. אני מניח שההחלטה התקבלה במהלך שיחה חפוזה, במשולש של הרמטכ''ל, שר הביטחון וראש הממשלה. שיחה שהתקיימה בטרם נחשפה התמונה המלאה של מה שקרה בצפון וללא שהות ויכולת לקיים דיון וניתוח מעמיק של המצב החדש שנוצר והשלכותיו.

לדעתי, ראוי שהחלטה לפתוח במלחמה תתקבל בישראל רק בעקבות ניתוח ודיון יסודי, על בסיס תמונת מודיעין אמינה ושלמה ובעקבות הערכה צבאית ומדינית עם כל הנוגעים בדבר. כזכור, החיפזון הוא מן השטן.
לפני שתים-עשרה שנים נקלעה ישראל בדרך דומה למלחמת לבנון השנייה. הקמנו בעקבותיה ועדת חקירה ממלכתית (ועדת וינוגראד), קראנו את המלצותיה אך ככל הנראה לא למדנו מאז דבר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שלמה גזית שוב טועה בפרטים הקטנים ומכאן גם בגדול
בצלאל פאר (שבת, 03/03/2018 שעה 23:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אף אחד אצלנו לא האשים את איראן כאילו היא רוצה לפתוח במלחמה עם ישראל. דיברו על שהיא מתכוונת בעתיד, לאחר שתגדיל את כוחה בסוריה, לפתוח במלחמה בקואליציה רחבה ככל שתוכל להקים [חזבאללה וחמאס בטוח בפנים. אולי גם הרש''פ/אש''פ ועוד חברי תנועות טרור אסלאמיות מרחבי המזרח התיכון?]. וכמובן סוריה שתהיה בידיים איראניות, אם יהיה כוח איראני גדול בה.

טהראן הרישמית הכחישה אבל זה לא אומר שטהראן האמיתית לא יזמה את טיסת הכטב''ם הזה. כוח ''אל קודס'' בתוך ''משמרות המהפיכה'' לא כפוף לצבא האיראני, אלא הוא צבא מובחר נבחר הכפוף ישירות למנהיג. לנשיא יש יכולת להשפיע, אבל לעיתים היא קלושה, והיא מותנית בכוחו האמיתי בתוך ההנהגה האיראנית. סביר שיד אחת שלחה את הכטב''ם ויד שנייה הבינה את הטעות כשהוא הופל. סביר ש'משמרות המהפיכה' ניסו לבחון את יכולות הכטב''ם שלהם לחדור לתוך ישראל בשולי הגבול – הכטב''ם נכנס מעל שטח ירדן, במשמורת שלישית בליל שבת, כשהאיראנים מניחים שצה''ל עדיין יהיה רדום בשמירה. הם למדו שצה''ל עירני ומפיל כטב''מים כאלה. אין במהלך כזה גם אם היה מצליח להעיד שכוונת איראן לעורר מלחמה.

הדרג הצבאי והמדיני הבכיר בישראל לא פירש את האירוע כרצון איראני להיכנס לעימות צבאי ישיר. אם איזה כוחות בדיוק? הרי אין צבא איראני בסוריה. יש כמה כוחות קטנים של ''משמרות המהפיכה'' שאין להם שום משמעות צבאית. סוריה עמוק נלחמת בעצמה. וגם אם היתה רוצה לתקוף בישראל כדרך להיחלץ מהמלחמה בבית, כי לא היתה עוצרת את המלחמה מבית, ובודאי שהיתה חוטפת חזק מישראל מהרגע הראשון. אסד לא מטומטם. הוא רק רשע מרושע, ולכן הוא יודע שאסור להתחיל עם חזקים ממנו.
הפלת מטוס ה-F-16 היתה טעות גם של הטייסים וגם של הסורים. הסורים הבינו את זה מהר מאוד שבמהלך קצר השמיד חה''א לסורים קרוב לחצי מההגנה האוירית שעדיין מתפקדת אצלם. אני מאמין שהסורים לוקחים את העניין לליבם ולשיכלם. הם גם לוקחים בחשבון שלראשונה חיה''א הישראלי, מצליח לשגר חימוש מדוייק שפוגע במטרה בגודל של קרון משאית נגרר ממרחק 300 ק''מ. לדעתי אפילו חה''א האמריקאי לא מסוגל לזה, בטח לא ברמת אמינות כזו, כשחיילים רוסיים נמצאים במרחק של כ-‏300-200 מטר משם. סביר שישראל עידכנה את הרוסים רגע לפני התקיפה, למרות שהיה ברור שיש איסור לחיילים הרוסיים להסתובב ולהתערבב עם החיילים המקומיים, סוריים או איראנים.

אני מסיר את הכובע בפני יכולת חיל האוויר להרים בבוקר יום השבת, ללא התרעה מוקדמת, תקיפה נרחבת כזו של מטרות אויב. הוכחנו שוב את העליונות המוחצת שיש לישראל, ולחיל האוויר בזירה.

הביקורת של גזית על הממשלה אינה במקום כי היא מופרכת. ההחלטה לתקוף את קרון ההפעלה של הכטב''ם האיראני היתה החלטה נכונה, כי חוסר תגובה היה מתפרש כריפיון כוח ופחד, שהיה מדרבן את האיראנים להסלים את ההתגרות שלהם ובתגובה מושכים את ישראל להסלמה מיותרת. ההרתעה הושגה. התגובה האיראנית מוכיחה זאת.

גזית צריך לדעת שראש ממשלה, שר ביטחון ורמטכ''ל יכולים וחייבים לסגור תגובות מיידיות במצבים כאלה. זה תמיד היה ככה, כידוע לגזית. הרי אי אפשר להתייעץ ולהתווכח טלפונית כשהכטב''ם כבר מגיע לגבול ישראל, וגם לחכות עד שקרון ההפעלה בש''ת T-4 יתקפל ויוסתר. יש חשיבות לפעול במצבים כאלה מהר ובשיקול דעת. וכך פעלו.

גם ההנחה של גזית כאילו שנתניהו, ליברמן ואייזנקוט לא ידעו בדיוק מה קורה, לא חייבת להיות נכונה. יש מספר אפשרויות להסביר את מה שקרה, כולל ההערכה שהמודיעין היה עירני והבין שהאיראנים הולכים לפעול עוד לפני שיגור הכטב''ם בפועל. אולי חה''א נערך מעט שעות קודם למקרה שהאיראנים יממשו את כוונתם, וצה''ל חיכה להם. רמז, גם לגזית: איך זה שמסוק היה בעמדה ראויה ומוכנה לפגוש את הכטב''ם במרחב הגדול, וגם הצליח ליירט אותו? הרי אם לא היתה התראה מודיעינית קודמת, איך חה''א היה יכול להזניק מסוק תקיפה חמוש בטילי יירוט מתאימים, בשבת בשעה 4 לפנות בוקר לעמק בית שאן?

זו לא היתה מלחמה כמי שגזית כותב אלא פעולת סיכול והגנה. לא צריך בשבילה ''ניתוח ודיון יסודי'', כי המודיעין מתעדכן כל רגע, דיונים על המצב מתקיימים כל יום בשרות הצבא לסוגיו, ובודאי כל יום בלשכות הרמטכ''ל, ראמ''ן ומפקד חה''א. תמונת מודיעין אמינה נבנית ומתעדכנת כל יום כל היום, והרי שלמה גזית יודע זאת היטב. לכן מופלא הדבר שהוא מציג מצג שווא שגם בסיסו וגם מסקנותיו לא תואמות למציאות.

אתם חשובים פוליטיקה?

דרך אגב, אף אחד לא לחץ על אולמרט ופרץ להיכנס למלחמה ב-‏2006 מלבד הם שלחצו על עצמם. לשיבחו של נתניהו הוא מעולם לא חשב להיכנס למלחמה עם סוריה/איראן בנתונים הקיימים ולא עשה דבר שהעיד שהוא כן. אז מה ערך להשוואה שעורך גזית? חסר ערך, כי בדיוק הפוך, נתניהו היה אחראי ובדיעבד הסתבר שהוא העריך נכון את המצב. למה? כי הוא ומערכת הביטחון עוקבים שוטף אחר המתרחש בסוריה, לישראל יש מדיניות ברורה לאופן הפעילות הצבאית בסוריה, שידועה גם לסוריה ולאיראן. וישראל עומדת ומממשת את מדיניות בהתאם לצורך.

אז מה הבעיה של גזית? ביבי. פוליטיקה קטנה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי