פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על איזה מצע צמח הסיפור הדיסטופי?
יוסף אורן (יום חמישי, 01/02/2018 שעה 18:00)


על איזה מצע צמח הסיפור הדיסטופי?

יוסף אורן



השבוע הופיע בהוצאת ''יחד'' ספרי החדש ''חילופי דורות בסיפורת הישראלית'' שהוא הכרך ה-‏22 של הסדרה המחקרית-ביקורתית ''תולדות הסיפורת הישראלית''. הסידרה הזו היא מפעל מחקרי ופרשני ייחודי שעליו שקדתי יותר מחמישים שנה. ייחודה של הסדרה הוא בכך שהיא מציעה ב-‏22 כרכיה פרקי פרשנות מפורטים על כ-‏200 כרכי סיפורת שפירסמו סופרי חמש המשמרות של ''דור המדינה'' משנת 1948 ועד שנת 2018, ולפיכך היא משקפת כיצד הבין אחד מבני התקופה את יצירותיהם של סופרי דורו ובמיוחד את יצירותיהם של אלה מביניהם ששיקפו בהצלחה מאחרים את המציאות הסוערת ורבת התפניות שהיתה מנת חלקה של החברה הישראלית ב-‏70 שנותיה הראשונות של המדינה, מתש''ח ועד תשע''ח (2018-1948).

הספר ''חילופי דורות בסיפורת הישראלית'' מתרכז בהצטרפותה של משמרת הסופרים החמישית, משמרת ''הגל הדיסטופי'' (סופרי שני העשורים הראשונים של המאה ה-‏21), אל ארבע המשמרות של ''דור המדינה'' שכבר פעלו בסיפורת הישראלית משנת ייסוד המדינה ב-‏1948 ועד סיום המאה הקודמת, המאה העשרים: משמרת ''דור בארץ'' (סופרי שנות הארבעים והחמישים), משמרת ''הגל החדש'' (סופרי שנות השישים), משמרת ''הגל המפוכח'' (סופרי שנות השבעים והשמונים) ומשמרת ''הקולות החדשים'' (סופרי שנות התשעים של המאה ה-‏20).

כמו סופרי ארבע המשמרות הקודמות, כתבו גם סופרי המשמרת החמישית על כל נושאי שלושת המצבים שהעסיקו את הסופר העברי מאז ייסודה של המדינה, והם: המצב הישראלי (הסכסוך והמלחמות, המפלגות והעֵדות), המצב היהודי (האנטישמיות, השואה, היהדות והציונות) ו-המצב האנושי (כל נושאי הקיום האוניברסאליים). ועם זאת, התבלט בכתיבתם על ''המצב הישראלי'' ריכוז גדול של עלילות דיסטופיות, יצירות שהציגו ברוח ההשקפה הפוסט-ציונות את קריסתה של מדינת ישראל הקיימת. הריכוז הזה של דיסטופיות ביצירת סופרי המשמרת הצדיק לכנותה כמשמרת ''הגל הדיסטופי''.

ריכוז גדול כל-כך של עלילות דיסטופיות, המנבאות ברוח ההשקפה הפוסט-ציונות את קריסתה הצפויה של מדינת ישראל, בספריהם של סופרי המשמרת החמישית, לא רק הצדיק לייחד אותם כמשמרת ''הגל הדיסטופי'', אלא גם סיפק הסבר לתופעה מוקצנת זו בהתפתחות הסיפורת הישראלית. ההקצנה הזו ביצירתם של סופרי המשמרת החמישית צמחה על מצע האכזבה שביטאו רוב סופרי המשמרות הקודמות ביצירתם, בעיקר אחרי מלחמת 1973, מחזונה של הציונות ומסיכוייה להגשים את מטרותיה המקוריות כפי שגובשו בדור התחייה וכפי שהוגשמו בדור העליות.

הופעתן הרצופה של יצירות דיסטופיות במהלך פעילותן של רוב המשמרות הקודמות של ''דור המדינה'', ומספרן הגדול ביצירתם של סופרי ''הגל הדיסטופי'' בשני העשורים הראשונים של המאה הנוכחית, מעידים, שאחרי 70 שנה סיים הדור הזה את תפקידו כדור ספרותי ראשון בעידן הריבונות המחודשת של העם היהודי בארץ ישראל. עד מהרה יתייצב במקומו דור ספרותי חדש, השני במניין דורותיה של התקופה הישראלית בתולדות הספרות העברית, דור שסופרי משמרותיו יחדשו ביצירותיהם את הברית עם החזון הציוני ויראו במדינת ישראל את הזירה הלאומית הבלעדית להמשך הגשמתו.



יוסף אורן - חוקר ומבקר ספרות. נולד ברוסיה ב-‏1940. עלה לארץ בגיל תשע. על כתיבתו זכה פעמיים בפרס הביקורת ע''ש מרדכי ברנשטיין (ב-‏1981 וב-‏1989) ופעמיים בפרס היצירה מקרן ראש-הממשלה ע''ש לוי אשכול (ב-‏1989 וב-‏2011). כמו כן כינס וערך את קובצי הסיפורים של יוסף אריכא (1982) ושל בנימין תמוז (1990) ואת האנתולוגיה של סופרי ראשון לציון – ''בוסתן הראשונים'' (1989).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי