פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בין טובה לבין שוחד
יוסף אליעז (יום חמישי, 25/01/2018 שעה 10:00)


בין טובה לבין שוחד

יוסף אליעז, משפטן



קשה לחיות וקשה לנשום בְּאָוִיּרַת השחיתות שאנו נושמים במדינתנו. הימים חולפים ומערכות החקירה והתביעה ספק מתקדמות ספק משתדלות לדרוך במקום.

ראש הממשלה ורעייתו הכבודה נתגלו במלוא נהנתנותם, קמצנותם, עליבותם וקטונוניותם עד לביזוי המעמד הגבוה אליו הגיעו. לא בכדי מתרבות ההפגנות והסחי הנחשף מדי שבוע הגיע עד נפש.

העיתונות, המותקפת חדשות לבקרים ע''י ביבי והפכה אט אט לעוינת לו, קפצה כמוצאת שלל רב על גילוי ניסיונו של ראש הממשלה לסייע לחברו ומיטיבו מילצ'ן בהשגת ויזה לארה''ב. בכך ראתה הוכחה לטענה שהמתנות שהרעיף מילצ'ן משך שנים על משפחת נתניהו לא היו מתנות בין אדם לחברו, כטענת ביבי, אלא שוחד ממש.

אין ספק שהנפש סולדת ממערכת היחסים כפי שנתגלתה, מערכת שבה לכאורה ראש ממשלה מכהן ורעייתו מקבלים ארגזי סיגרים, ארגזי שמפניה ומתנות תכשיטים לפי הזמנה או גרוע מזה: לפי דרישה. בכל מדינה מתוקנת ראש הממשלה שכך נגלה קלונו היה מתפטר זה מכבר. ביבי לא חושב להתפטר. הוא ורעייתו ניחנו בעור עבה. אולם השאלה היא אם דבר פעוט ערך, המתבקש בין חברים ותיקים, כמו שיחת טלפון לשגריר ארה''ב , למזכיר המדינה או לכל גורם אחר בשלטונות ההגירה בארה''ב מהווה שוחד. אולי גם נזכיר כי אכן פניית רה''מ לאותו גורם אמריקאי היתה בעלת ערך מחמת מעמדו אולם לא ניתנה מרכוש או כספי מדינת ישראל.

אכן בתי-המשפט כבר פסקו שמתן הטבות לאיש ציבור, גם ללא קבלת תמורה מיידית, אלא בחינת ''שלח לחמך על פני המים'' הפותח פתח לקבלה בעתיד של תמורה להטבות או למתנות הניתנות בהווה, מהווה שוחד. אולם חייבים אנו גם לבחון כל מקרה לגופו.

דומני שאין חולק שבזמנו היתה חברות ממושכת בין משפחות נתניהו ומילצ'ן. חברות זו אמנם דומה שעלתה על שרטון הניצול-לרעה בדרך של שאיבת המתנות הגדולות לפי דרישת נתניהו. אולם אם אין ראיה שמילצ'ן תכנן לבקש משהו בתמורה למתנותיו בעתיד, או שביקש איזו הטבה או הנחה שלטונית מביבי כאיש ציבור - איני חושב שיש כאן שוחד. שונה הדבר אם מדובר באנשים זרים או מ''חברות'' שנוצרה למטרה מסוימת.

פעמים רבות מבקש אדם מרעהו טובה קטנה. אם שכני וידידי מזה שנים הוא קצין משטרה בכיר ורעייתו מבקשת ממני לנפק לה בקבוק חלב או חבילת סוכר שאזלו בביתה, או מבקשת שארכוש עבורה מכספה בקבוק ברנדי בנסיעתי לחו''ל או שאוציא עבורה דואר מבית הדואר שאני נוסע אליו - האם היענות לבקשה כזו בין ידידים או אפילו שכנים תהא מתן שוחד? כלום יעלה על הדעת שמילצ'ן טיפח ידידות כה נדיבה על-מנת שביבי ירים בעתיד הרחוק טלפון לשגריר ארה''ב? או אולי מאחר ומדובר בין חברים ותיקים אין כל פסול בבקשת טובה קטנה.

אכן לעיתים ההבחנה בין קבלת תמורה לשוחד לבין ''טובה'' בין חברים היא דקה, אך היא קיימת וטעונה בדיקה ואבחנה קפדנית. לא כל צל הרים הוא הר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מצטער, אנחנו מדברים על אותו ביבי?  (בצלאל פאר) (7 תגובות בפתיל)
  לבצלאל פאר  (יוסף אליעז) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי