פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שביתה ושמה חוצפה
יוסף אליעז (יום ראשון, 17/12/2017 שעה 20:00)


שביתה ושמה חוצפה

יוסף אליעז



הפיטורים רחבי-ההיקף בחברת ''טבע'' הם אסון תעסוקתי רב-נפגעים. אכן ניהול רשלני הביא לכמעט התמוטטות של חברת-הענק, מהיחידות בגודלה בישראל, שסיפקה פרנסה מכובדת לאלפי משפחות. אסונם של המפוטרים רב, חלקם חסרי כשירויות למציאת עבודה שְׁוַות-תנאים, אם בכלל. אחרים הם בגילאים בהם יקשה עליהם למצוא עבודה חילופית.

מבחינת אוצר המדינה הנזק מאובדן מס-חברות מוגבל, באשר בשל ההטבות המפליגות שהעניקה המדינה לחברת טבע. זו שלמה מעט מאד מסים ישירים. מצד שני – העובדים, מקבלי המשכורות, שלמו מס ממשכורותיהם וכן שלמו מסים גם כל הספקים שסיפקו חומרים ושירותים שונים לחברה והיקף פעילותם זו יצטמצם מאד. נפגע נוסף יְהֵא המוסד לביטוח לאומי שישלם הון תועפות כדמי-אבטלה.

מבחינה אישית, בשונה ממספר המפוטרים שבבת-אחת יחפשו עבודה חילופית באזורים בהם אין היצע מִשְׂרוֹת רב, כמו בירושלים או בַּצָּפוֹן ובנגב - אין שוני רב בין מְפוּטֲרֵי ''טבע'' למפוטרים ממפעלים אחרים שכשלו בשנים האחרונות.

אכן על המדינה לחפש פתרון לפרנסתם של אלפי המפוטרים מטבע, לרבות לַחַץ על החברה, שהיא ישראלית לפי תקנונה, למניעת סגירתם של מפעלים בישראל, גם אם הדבר יחייב פגיעת-יתר במועסקים במפעליה אשר במדינות אחרות, אולם מה לכל זה ולהשבתת כל המשק ע''י ההסתדרות?

נִיסֶנְקוֹרְן, מזכ''ל ההסתדרות, מצא כאן הזדמנות להפגנת כוחו על-חשבון הציבור, והחליט להשבית את כל המשק תוך גרימת נזקים במיליוני שקלים דווקא כאשר המדינה זקוקה למיליונים אלו כדי להיטיב עם המפוטרים ועם יתר המובטלים במשק וכן כדי להיטיב עם הנכים, וזה כאשר הוצאות הביטחון גדלות והולכות (כן, ולאו דווקא לרכישת עוד צוללות...).

מה לשביתה כללית זו, אשר כה מכבידה ויקרה למשק ולזעקת מפוטרי טבע? האם השביתה תתרום וְלוּ שקל אחד להטבת מצבם? האם תסייע לממשלה במציאת פתרון מלא או חלקי לבעיה? ניסנקורן, שזה עתה התאושש מסבב הבחירות האחרון להסתדרות, בו הפעיל את כל מנגנונה לטובתו, וכבר מריח את הבחירות הבאות הן להסתדרות והן לכנסת, מצא הזדמנות לצאת ולעלות שוב לכותרות ולעשות לתדמיתו בציבור. מדוע מגיע לציבור העונש הזה?

נשק השביתה הוא נשק קשה ויש למעט את השימוש בו. נזקו ברור ונראה לעיין ותועלתו, על-פי רוב, מפוקפקת. אמנם חסד עשתה ההסתדרות עם הציבור, שחלק גדול מהכלולים בו הם עצמם חברי-הסתדרות, שהפעם חזרה בה ברגע האחרון מהשבתת התחבורה הציבורית ונמל-התעופה. כל שביתה פוגעת בציבור הזה וידו של ניסנקורן קלה מדי על ההדק, ושביתה זו תוכיח.

המרויח היחיד משביתה זו, כאמור, הוא ניסנקורן עצמו ולא איש מִמְפוּטֳרֵי טבע. לדעתי, במדינה מתוקנת, ראוי היה לתבוע את ניסנקורן וראשי ההסתדרות לדין ולחייבם לשאת אישית בנזקי השביתה המיותרת והפראית הזו.

ובכלל – באה העת להגביל בחוק את זכות השביתה, וכאשר תוכרז בטרם מוצו כל הדרכים האחרות לפתרון המשבר, או כמו הפעם – כאשר הוכרזה ללא טעם וללא כל תועלת מוכחת לסובלים מהמשבר - יש לאפשר לכל ניזוק מהשביתה לתבוע ולחייב את האחראים לה לכל נזק שהשביתה המיותרת גרמה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי