פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ירושלים בירת ישראל
שלמה גזית (שבת, 09/12/2017 שעה 7:00)


ירושלים בירת ישראל

אלוף (דימ.) שלמה גזית



רק לפני שבוע ציינו את הכ''ט בנובמבר, את מלאת 70 שנה להחלטת העצרת הכללית של האו''מ, ההחלטה על חלוקת הארץ ועל הקמת שתי מדינות – מדינה יהודית ומדינה ערבית.

ההתנגדות הערבית והמלחמה שפרצה למחרת הקימו כעבור שנה את מדינת ישראל, בקווי הפסקת-האש של המלחמה. ארבעת הסכמי שביתת הנשק – עם מצריים, ירדן, לבנון וסוריה - קבעו את גבולה של ישראל, קווים שהעולם אימץ תוך השלמה עם המציאות, הגם שקווים אלה הרחיבו משמעותית את קווי החלטת החלוקה.

המלחמה, מלחמת העצמאות, השאירה את ירושלים מחולקת, העיר המערבית, שמחוץ לחומות, בידי ישראל, והעיר המזרחית, העיר שבתוך החומות, בשליטה ערבית. אנו ראינו בשטח שבשליטתנו בירושלים חלק אינטגראלי של המדינה היהודית, לא כן העולם - העולם סירב להכיר בגבולות הפסקת-האש שטח ישראלי, תוך דבקות בהחלטת או''מ מן הכ''ט בנובמבר.

בדצמבר 1949 החליטה ממשלת ישראל להעתיק את מוסדות השלטון לירושלים. חלפו מאז שבעים שנה, והעולם דבק בסירובו להכיר בירושלים כשטח ריבוני ישראלי, ובוודאי לא כבירת המדינה.

במלחמת ששת הימים השתלטו כוחות צהל על כל מרחב ירושלים, והכנסת קיבלה החלטה שהחילה את המשפט הישראלי על מזרח העיר. ללא הועיל – העולם נשאר דבק בעמדה לפיה עתיד ירושלים, על שני חלקיה, ייקבע רק בהסכם מדיני בין ישראל לפלשתינים.

לפני יומיים נשא נשיא ארה''ב, דונאלד טראמפ, נאום קצר בו הודיע שממשלתו מכירה בירושלים כבירת ישראל, וכי הורה את הממשל לתכנן את העתקת שגרירות ארה''ב לירושלים.

בכך בא הקץ ל-‏70 שנה של חילוקי דעות. ההכרה האמריקאית פתחה את הדרך, ובמוקדם או במאוחר, כך אנו מקווים, מדינות נוספות המכירות בישראל גם תכרנה בירושלים כבירתה.

דונאלד טראמפ לא הכיר בהחלת המשפט הישראלי על העיר המזרחית. הוא אמר כי נושא זה עתיד להיקבע בהסכם הקבע בין ישראל לפלשתינים, תוך שהוא מעודד את שני הצדדים לחזור לשולחן הדיונים ולהגיע להסכם.

תרומתו השנייה של נאום טראמפ – הייתה הטלטלה שנתן לקיפאון הממושך בתהליך המדיני. שני הצדדים שפכו הרבה מלים ומים על ''רצונם להגיע להידברות ולהסכם''. אך בפועל – היה התהליך מוקפא.

נאום טראמפ, לא רק קרא לשני הצדדים לחזור לשולחן הדיונים, הוא נקט במהלך ששינה את המצב, הוא יצר אילוץ לחדש את ההידברות. יתר על כן, הצעד שלו השבוע מצביע על כך שהוא עשוי לכפות על הצדדים הידברות.

דונאלד טראמפ הוא נשיא לא שגרתי ובלתי צפוי –נאומו שלשום איננו בהכרח סוף פסוק, מצדו.

ועוד תמרור אזהרה – דונאלד טראמפ ירצה לשוב ולהיבחר לכהונה שנייה כנשיא. בעוד כשנתיים לכל המאוחר יחל המרוץ לנשיאות – התחייבות לפתרון בעיית ארץ ישראל עלול לשמש אותו כמנוף חשוב לקידום מעמדו בקרב הבוחרים האמריקאים.

ספק אם אלה בישראל המברכים היום את הנשיא ישמחו גם על יזמה כזו, אם תבוא.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי