פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המזכיר הצבאי
שלמה גזית (שבת, 11/11/2017 שעה 9:00)


המזכיר הצבאי

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אינני מכיר אף לא אחד מן הקצינים ששמותיהם עלו לאחרונה כמועמדים לתפקיד ''המזכיר הצבאי של ראש הממשלה'', ואין לי, כמובן, היכולת לשפוט ולקבוע מי מן השמות שהועלו מתאים יותר לתפקיד. אני מודע לעניין רק מן התקשורת.

תא''ל טולדנו, המזכיר הצבאי המכהן, עומד לסיים התפקיד. הרמטכ''ל, המליץ בפני ראש הממשלה על שלושה תא''לים בכירים, ואלו ראש הממשלה מבקש לאשר את מינויו של תא''ל עופר וינטר.

כאמור, אינני מכיר אף לא אחד מן הארבעה, אף על פי כן אני נוטה לתמוך בעמדת הרמטכ''ל, המסתייג ממינוי תא''ל וינטר לתפקיד.

המזכיר הצבאי של ראש הממשלה איננו נמנה על סגל העובדים של משרד ראש הממשלה, ובוודאי שאיננו מינוי פוליטי. המזכ''ץ נושא במינוי ובתפקיד צה''לי, ממש ככל שאר המינויים והתפקידים בצבא. אכן, חלק ניכר מפעילותו נעשית במשרד ראש הממשלה, אך תפקידו להיות איש הקשר והחיבור הנאמן בין הרמטכ''ל. המטה הכללי וצה''ל לבין הממשלה והעומד בראשה.

בתוקף תפקידו זה הוא ''משרתם של שני אדונים'' – של הרמטכל ושל ראש הממשלה, המסרים שהוא מעביר הם דו-כיווניים, אלה עדכונים ומסרים שחייבים להיות חפים מכל מעורבות פוליטית. שני הממונים על הקצין, ראש הממשלה והרמטכ''ל, חייבים שיהיה להם אמון מוחלט באיש ובתפקודו.

אכן, יכול ראש הממשלה להסתייג ולפסול קצין שמוצע לו ע''י המטה הכללי, אך בה במידה יכול הרמטכ''ל להסתייג ממינוי קצין שלשכת ראש הממשלה מנסה לכפות עליו.

מהרבה בחינות דומה תפקיד המזכיר הצבאי (המזכ''ץ) למינוי דיפלומטי. השגריר או הנספח הצבאי הנשלחים מישראל לכהן בבירה זרה ממונים ע''י הרשויות בישראל, אך מינויים חייב לקבל את הסכמת מדינת-היעד. לא יעלה על הדעת מצב הפוך – אין זה מקובל ואף לא יעלה על הדעת שמדינת היעד תדרוש את מינויו של פלוני בישראל כשגריר או כנספח צבאי בבירתה.

גם ליד נשיא המדינה מכהן ''מזכיר צבאי'', אף שבמקרה זה התפקיד הוא פחות מקצועי והרבה יותר ייצוגי, ושיקול הייצוגיות עשוי להשפיע במידה רבה על המינוי. ואכן, זכותו של הנשיא לבקש קצין בתפקיד מזכ''ץ שיהיו לו מאפיינים מיוחדים. כך ביקש בזמנו הנשיא שמעון פרס לקבל לתפקיד קצין בן-מיעוטים, במטרה להבליט את הייצוג הכלל לאומי-חברתי במשכן הנשיא. אך תמיד היו תאום והסכמה הדדית.

אינני יודע מה שיקוליו של ראש הממשלה המבקש לקבל דווקא את תא''ל וינטר לתפקיד. אך עצם הבקשה השמית, מעוררת את סימניי השאלה. חוששני כי מניעיו של ראש הממשלה נובעים מהכרת עמדותיו המדיניות של הקצין, וזו בדיוק הסיבה בשלה הייתי נמנע ממינוי עופר וינטר לתפקיד, החשש מעירוב שיקולי עבודה בשיקולים פוליטיים בתפקיד חריג ומיוחד זה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי