פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זִילוּת זִכְרוֹן הַשּׁוֹאָה בְּיִשְׂרָאֵל
יוסף אליעז (יום שני, 09/10/2017 שעה 8:00)


זִילוּת זִכְרוֹן הַשּׁוֹאָה בְּיִשְׂרָאֵל

יוסף אליעז



הַשּׁוֹאָה, באמצע המאה העשרים המודרנית והתרבותית-לכאורה, בה הושמד שליש מהעם היהודי, היא אחד האסונות הגדולים שידעה האנושות והאסון הכאוב מכל של עַמֵּנוּ. אין כאן מקום להשוואות, למעט אולי לחורבן, גלות וְהֵעֲלְמוּת ממלכת-ישראל על עשרת שבטיה בידי האימפריה האשורית; לטבח שעשו קַלְגַּסֵּי טיטוס הרומאי עם חורבן בית שני; והטבח שטבח אַדְּרִיָאנוּס במהלך דיכוי מרד בר-כוכבא. אך אסון השואה לעמנו היה גדול אפילו מגלות בבל, ולבטח מגירוש ספרד.

בשונה מהאסונות העתיקים הללו, ואינספור מעשי הטבח והפוגרומים שחווה עמנו בימי קדם, או לפני מאות שנים, הנה השואה התרחשה כמעט בימינו, ועוד חיים עִמָּנוּ ניצולים וְאוּדִים מוצלים מאש שֶׁאִבְּדוּ בשואה את כל משפחתם בסבל ואכזריות בלתי ניתנים לתיאור. דומה שאין עָם בעולמנו המודרני שסבל אסון כזה ובממדים כאלה.

עם ישראל כולו, בכל תפוצותיו, בִּיכָּה וּמְבַכֶּה את השואה, והשקיע הון תועפות בלמוד והוראת יֶדַע השואה, הנצחתה במקדשי-מעט, כמו ''יד ושם'' ומוזיאוני שואה בישראל ובתפוצות.
העולם הכיר אף הוא באסון וקבע יום זיכרון עולמי לאסון זה, ואצלנו הוכרז לדורות ''יום השואה''.

בישראל, ובעוד מספר מדינות נאורות בעולם, נקבע בחוק שֶׁהַכְּחָשַׁת השואה היא עבירה בָּרַת-עונשין ואכן מספר מכחישי-שואה הועמדו לדין.

והנה דווקא כאן, בישראל, יש בשנים האחרונות זילות קשה של השואה.

היבט עגום אחד הוא בעדתיות: מעטים מבין בני עדות המזרח אינם חשים הזדהות עם הסבל של ''האשכנזים'', כאילו השואה אינה נוגעת להם אלא היא נחלתם העגומה של האשכנזים בלבד.

הגיעו הדברים לכדי-כך שכבר שמעתי, כמו במסגרת התדיינות בהוצאה-לפועל, אמירות נוראות כמו: ''חבל שהגרמנים לא הרגו גם אותך!'' או ''חבל שהנאצים לא חיסלו את כל האשכנזים''. בשכבר הימים היו שכינו את האשכנזים ''סַבּוֹנִים''. אמנם מדובר במעטים המשתמשים בביטויים כגון אלה אך כל אמירה כזו היא כְּמִכְוַת-אש.

גם ראש הממשלה, מר נתניהו, תרם שלא במתכוון לזילות זיכרון השואה בשל השימוש הרב-מדי שהוא עושה בה, תכופות שלא לצורך. לא בִּכְדִי נאמר, להבדיל: ''לא תישא את שמי לשווא''.

חמור מאד בעיני כאשר נעשה בזיכרון השואה שימוש ''הומוריסטי''. שימוש כזה, ועוד בטלויזיה או במופע ציבורי בישראל, גובל באבסורד ולדעתי הוא חָמוּר ממש כמו הכחשת-השואה.

הייתי צופה נאמן בתכנית הסאטירה המעולה בדרך-כלל ''גב האומה'' בהנחייתו של ליאור שליין. אמנם קשה להסכים עם כל שנאמר בה, אך הצגת נקודות ראיה שונות משלך ולעתים מרגיזות, הן חלק יסודי בתכניות אלו, ממש כמו גם ''שחיטת פרות קדושות'', גם בתחומי הלאום והדת. בשל טיבה ניתן להשלים עם לא מעט חוסר-טעם שיש בה, עם השימוש חוזר בציון אברי המין כחלק מהשיח, עם בליעת סופי-מילים ומשפטים שלא במקצועיות ע''י חלק מהשחקנים ועוד על רקע רעשי רקע חזקים מדי, ועוד ועוד. אך השימוש הנלעג בזיכרון השואה מיותר ובעיני גם מחריד.

שמעתי לראשונה את האמירה של אורנה בנאי שיש דמיון בין מוסלמים, הנכנסים למסגד ליהודים – ערימות הנעליים בכניסה. זועזעתי מהאזכור הלועג לערימות הנעליים, גם של נשים ותינוקות, שהוסרו מִהַשְּׁלוּחִים למותם בתאי-הגזים וּבַמִּשְׂרָפוֹת. אינני חושב שהיה מוסלמי כלשהו שהתפעל מ''הבדיחה'', אך אני, כניצול שואה יחידי ממשפחתי הָעֲנֵּפָה, חשתי כאילו הוטחה בי במפתיע סְנוֹקֶרֶת. מאחר ואיני עיתונאי ואינני ''בעל טור'' בעיתון כלשהו, המתנתי שמישהו מהצופים, ובעיקר עיתונאי כלשהו יתייחס להתבהמות זו ולא ראיתי כזאת, והנה לפני כשבועיים שלושה חזרה אותה אשה על ''בדיחה'' זו והפעם אפילו ללא הֶקְשֵׁר לַסְּצֵנָה שהוצגה באותו רגע. בכלל אורנה ומעט גם אחרים בתכנית זו מלגלגים על השואה ועל הניצולים (רק בגופם) ממנה. שְׁלָיְין, מנחה התכנית, אף ראה לנכון להתנצל בתכנית האחרונה לפני ראש השנה, שחלק גדול היה לגלוג על השואה, לרבות ההברקה'' החוזרת על סבון ולטעון שאין בהתבטאויות כאלה כל רצון לפגוע, אך האווילות והרוע של אותה ''בדיחה'' ודומותיה עברו כל גבול של אנושיות או טעם רע.

השואה היתה אסון וסבל נורא. כה כואב שבמדינת היהודים יש המוסיפים לתרום עוד לסבל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הבאת 3 דוגמאות לזילות השואה בעיניך
בצלאל פאר (יום חמישי, 12/10/2017 שעה 6:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשלדעתי אין קשר מובהק ומגמתי בינהן ולכן אינני שלם עם כל הסבריך.

מצד אחד יש את הפגיעה המכוונת בזכרון השואה ובמשמעותה שבאים לידי ביטוי אצל חוגים קטנים וקיצוניים, אנטי ציוניים, מקרב בני עדות המזרח שהניכור שלהם מסבל ''האשכנזים'' הוא ניכור אידיאולוגי-פוליטי-גזעני ומבטא את זליגתם החוצה מהחברה הישראלית בשל מיאוסם בקיום המדינה, שהביאה חלק מאנשיהם להודיע על הגירתם לברלין. מבחינתם זו הנקמנות הראויה ביותר בהתרסתם נגד ''האשכנזיות'' והיא הזדהות עם אלה ששנאו את ''האשכנזים'' יותר מכל, וידעו גם לטפל בהם. אותם עלובי נפש בהמיים רק לא יודעים שהנאצים שנאו גם את אבותיהם, והחלו כבר בהשמדת יהודי לוב ותוניס, אלא שפעולתם זו לא הושלמה, למזל כולמו, כי זה כבר היה בסוף המלחמה.

מנגד הבהמיות האידיאולוגית, שוב מצד שמאל, המופגנת ב''גב האומה'' היא הומור מתנשא, משוכלל וירוד המיועד לשימוש פוליטי אקטואלי כחלק מלחמת השמאל נגד שלטון הימין. מבחינה עובדתית 99% מהתעסקותם היא בימין. ו-‏99% מתוך זה היא בנתניהו. התירוץ: תוכנית סאטירה מתעסקת בשלטון הקיים. האמת: שטויות. סאטירה מתעסקת בכל היקפי העשייה בחברה ומבקרת שלטון ואופוזיציה, ימין ושמאל וכו'. כאשר הסאטירה מתמקדת באיש אחד כולם, גם אחרון התתרנים והחתרנים, מבינים שמדובר בפוליטיקה לשמה. אני מבין שאותה סאטירה מצליחה להצחיק את האנשים שמסכימים פוליטית עם דובריה ומרגיזה את המתנגדים. וזהו בדיוק המבחן של סאטירה אמיתית.

אני בהחלט רואה הבדל מהותי בין שני הזרמים הקיצוניים האלה בחברה הישראלית. הראשונים הם זרים מקומיים, והאחרונים הם מקומיים זרים. הראשונים רוצים להינתק מהמדינה ולהיפרד. האחרונים להינתק מהימין ולהשתלט על המדינה.

אני מסתייג מעירוב שמו של נתניהו לסוגיה הזאת. אינני מזהה שום 'שימוש תכוף' בשואה ע''י נתניהו. כמה פעמים בשנה מותר לראש ממשלה להזכיר את השואה ובאיזה הקשר? כמובן שאין תשובה מוסמכת ואלת לעניין. כחלק מהמנהיג המוביל את ישראל נכון להתייחס לשואה במעמדים מכובדים ובלבד שההקשר הוא ענייני. למיטב זכרוני מעולם לא עלה קבס בגרוני כאשר נתניהו הזכיר את השואה וזה מבחן מתאים.
_new_ הוספת תגובה



הבאת 3 דוגמאות לזילות השואה בעיניך
יוסף אליעז (יום ראשון, 15/10/2017 שעה 14:57)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לבצלאל פאר,
איני רואה טעם להכנס למחלוקת או ויכוח אתך.
לדעתך אין הדוגמאות שהבאתי פוגעות וכואבות- שיבושם לך.
הרשני להציע לך לעיין ב''גוגל'' בערך [ערך?] ''גב האומה'',במופע האחרון שלפני ראש השנה תשע''ח ולהתרשם. אם תשאר בדעתך - שיבושם לך.
הבדיחה הנואלת [בתכניות אחרות] של אורנה בנאי על הדמיון בין ערימות הנעליים בכניסה למסגד לבין אלו של נרצחי תאי-הגאזים היו המניע לכתיבת המאמר, שגם נשלח לרשות השניה המפקחת על השידורים.

קבלתי מספר תגובות המזדהות עם מאמרי מאנשים שדעתם נכבדה בעיני, לצערי הן נשלחו לכתובת המייל הפרטית שלי ולא לעורך ''ארץ הצבי'' וכולן תמכו בביקורתי. כנראה שחוש ההומור שלנו שונה. אינני רואה בבדיחות על השואה שום הומור אלא התבהמות גרידא.

המצב שונה לחלוטין לגבי ההומור [בדרך כלל הומור שחור] שבעזרתו ניסו אסירי המחנות להקל בחיוך קשה על חייהם. קרובי המנוח, ישראל קפלן זצ''ל, שאשתו ובתו נרצחו באחת ה''אקציות'' ובנו הנותר ניצל באשר הוחבא אצל ליטאים חסידי אומות העולם [אוי, כמה מועטים היו] אף כתב ספר על ההומור בגיטו. אך בן אדם [במובן האנושי, לא שהוא במקרה נולד למשפחת האדם] החש עצמו כיהודי וישראלי ויכול לצחוק מסבלם ומרציחתם של ששה מיליונים נרצחים מבני-עמו, או להצטער שעוד יהודים לא נרצחו, או אפילו רק ללגלגל עליהם או על סבלם או רציחתם - אני מתקשה לסווגו כמי ששייך למשפחת האדם. לא אוסיף בנושא זה וחיה בטוב עם דעותיך.
יוסף אליעז
_new_ הוספת תגובה



הבאת 3 דוגמאות לזילות השואה בעיניך
בצלאל פאר (יום שישי, 27/10/2017 שעה 20:36)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שלא הובנתי נכון. ה''הפסד'' שלי הוא שכבר מזמן אינני צופה ב''גב האומה'' ולכן לא התייחסתי לביטויים כאלה ואחרים. בודאי שהתבטאות מהסוג של אורנה בנאי מחפירה ורק מצדיקה את החלטתי.
שבת שלום.
_new_ הוספת תגובה



אל הצופה הנאמן בתכנית הסאטירה המעולה בדרך-כלל ''גב האומה''
אלברט שבות (יום רביעי, 18/10/2017 שעה 18:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסף אליעז, שמעת על המושג ''חבילה אחת''? יש המון דברים בחיינו שאנחנו קונים בחבילה אחת כגון מוסד הנישואים, אתה לא יכול לקחת אשה עם תכונה א ליום שני, אשה עם תכונה ב ליום חמישי ולשבתות וחגים אשה יראת שמים, אנחנו לוקחים את מכלול החבילה שלידינו ומשקללים אותה, או שמקבלים אותה ומתחתנים איתה או שדוחים את החבילה ומשאירים אותה למסכן אחר שייענש על-ידה :)

אתה מתאר את גב האומה כתוכנית סאטירה מעולה עם כמה סייגים הגובלים לעיתים במעט חוסר טעם כציון אברי המין, בליעת סופי-מילים ומשפטים ועוד ועוד.. הכל לדידך טוב ואף מעולה עד שמגיעים לערימת הנעליים והזילות בשואה וזה חוסר טעם שלא ניתן לבלוע. אבל לשים את מורשת ישראל ללעג אפשר לבלוע, ללגלג על אלוהי ישראל בתדירות כפינה קבועה בכל תוכנית זו סאטירה מתקבלת כי הרי הדבר נאמר במסגרת תוכנית סאטירית ולסאטירה אין גבולות. לשים מגזרים שלמים בציבור הישראלי ללעג ולשמצה זו סאטירה לדידך, להתל בחרדים זו סאטירה ולהלעיג את המתנחלים זו מימרה עוקצנית וסאטירית במיטבה. אני לא יודע מה היו עושים יוצרי גב האומה ללא אלוהים שאגב- רוב האומה הישראלית בוטחת ומאמינה בו.

לסיכום יוסף אליעז, אתה צופה נאמן בתכנית הסאטירה המעולה בדרך-כלל ''גב האומה'', אז תמחל להם בחייך ותספוג מעט חוסר טעם במסגרת החבילה המעולה שאתה אוהב, אני לא מבין באמת על מה אתה לן ואיזו נקודה בדיוק ברצונך להבליט ולהאיר.
_new_ הוספת תגובה



אל הצופה הנאמן בתכנית הסאטירה המעולה בדרך-כלל ''גב האומה''
יוסף אליעז (יום רביעי, 31/01/2018 שעה 16:21)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאלברט שבות-
אני אינני מודה לך על תגובתך המתנשאת למאמרי על זילות השואה בתכנית ''גב האומה''.
דבריך מקוממים ובמעט הכבוד למאמרך אשיב לך כך:
:1. איני זקוק לתאוריך אותי כחסיד של תכנית טלויזיה זו או אחרת, וגם לא לרשותך או המלצתך מה לראות או מה לא לראות. מי שַׂמְךָ? ומי ששמך –מדוע שכח לסלקך?
לידיעתך ,כמי שמינה עצמו כיועץ לי במה לצפות – נהניתי מ''ניקוי ראש'', מ''שלושה בסירה אחת'', מ''ארץ נהדרת'' ומ''מדינת הגמדים'', עם כל החסרונות שנגלו פה ושם. הם הסתדרו איכשהו גם בלי ללגלג על השואה או על הניצולים ששרדו ממנה.

2. אני מבין שאתה כועס על הפגיעות החוזרות ונשנות בתכנית האמורה בדת ישראל, ביושב מרומים ובמאמיניו. טרם הבנתי מה בין פגיעה זו בך ובציבור המאמינים לבין זה שאני, ואחרים בדעתי, נפגענו מזילות השואה.
אגב- בתקופת השואה אלוהים קצת חסר לעמנו, ששליש ממנו נכחד. ועדיין איני מתכחש לו, אך מתנגד להרבה דברים שנעשו ''בשמו'' במדינת ישראל בידי הנושאים שמו לשווא.

3. אני שריד אחרון, וכנראה מקרי, לשושלת רבנים שֶׁנִּקְטְעָה בשואה. ובכן – אינני מתפעל מהדת בישראל. לא מחיי הפרזיטיות של תומכיה הצעקנים שֶׁעֲשׂוּהַּ קרדום לחפור בו, כן , גם בבשר החי עם החרב המתהפכת של ''הכשרות''. משה רבנו לא היה מכיר את הדת כיום, גם לא רבי עקיבא או הלל הזקן ואפילו הרב אברהם יצחק הכהן קוק. אותו צו מעורפל של ''ואהבת לרעך כמוך'' נשכח . כמו גם ובעיקר ''לא תעמוד על דם רעך'' בנושא הגיוס לצה''ל.

4. ה''הדתה'' אותה תוקף אותו שְׁלָאְין אינה נראית לך? כמו אי-הפרדת הדת מהמדינה? ביטול מתווה הכותל שמרחיק מעמנו את מחצית יהודי העולם שאינם אורתודוכסים מעניין אותך? אתה לבטח נגד נישואי תערובת של הרפורמים, אך כלום אין כאן לקיחת בן/בת זוג כ''חבילה אחת'', כולל הנצרות, כדבריך בתגובתך?

טוב, איני רוצה להאריך עוד. כבר כתבתי לך תגובה ארוכה שאבדה לי בלחיצה מוטעית על מקש כלשהו.

אשמח אם לא תיתן לי עצות, הדרכה, הטפת מוסר ועוד. כאב את כאביך ככל שיש כאלו] והשאר לאחר לכאוב את כאבו שלו.
שלא כמוך אני משתדל להתייחס [הפעם ודי] לדבריך מבלי לתייג אותך, ומבלי למקם אותך או ליחס לך תכונות כאלו או אחרות.

תוכל לנסוע כטובי בנינו לברלין, ליהנות מהמילקי הזול, לנסוע ברכב גרמני טוב שיהודים מזי-רעב עבדו בבתי החרושת קרופ וטיסן שייצרו אותו, ושבזמנו סיפקו לוורמאכט את נשקו, והיום ישראל ומנהיגיה מזמינים אצלם צוללות וספינות שטח, עם או בלי שוחד, הגם שהמספנה שייכת כיום, לפי העיתונות, לאיזה טייקון מאבו-דבי. יוסף אליעז
_new_ הוספת תגובה



אל הצופה הנאמן בתכנית הסאטירה המעולה בדרך-כלל ''גב האומה''
אלברט שבות (יום חמישי, 01/02/2018 שעה 16:12)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסף אני מעדיף להעלות על נס את המשותף בינינו וכן אני שותף לדעתך על הדת היהודית דהיום ועל נושאי כֶליה. אמרת, ואני מזדהה איתך ''משה רבנו לא היה מכיר את הדת כיום, גם לא רבי עקיבא או הלל הזקן ואפילו הרב אברהם יצחק הכהן קוק. אותו צו מעורפל של ''ואהבת לרעך כמוך'' נשכח. כמו גם ובעיקר ''לא תעמוד על דם רעך'' בנושא הגיוס לצה''ל.''

על יתרת תגובתך אין מה להגיב כי מעבר לניבולי הפה המבטאים את תיסכולך מתגובתי אין כלום; לא מצאתי שום פתיל שאפשר להיתלות בו ולנהל תחתיו את שירשור הדברים.
_new_ הוספת תגובה



אל הצופה הנאמן בתכנית הסאטירה המעולה בדרך-כלל ''גב האומה''
יוסף אליעז (יום שישי, 02/02/2018 שעה 1:08)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר שבות,
איני יודע היכן מצאת בדברי ניבולי פה, אך אתה אכן מוזמן שלא לשרשר עוד. תודה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי