פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ארה''ב, ישראל ומצרים – מדיניות, כלכלה ונשק!
יוסף אליעז (יום שישי, 25/08/2017 שעה 12:00)


ארה''ב, ישראל ומצרים – מדיניות, כלכלה ונשק!

יוסף אליעז



לעתים, כאזרח שאינו מדינאי, עיתונאי או קצין בכיר, ואינו חשוף למידע אסוף ומסודר, אתה מרפרף על הכתוב בעיתון וּמְזָפְזֵף בטלויזיה ואינך קולט מה משמעותן האמיתית של מעט החדשות המסוננות בידי הצנזורה והעורך המגיעות אליך.

לפני כְּשָׁבוּעַ צדה את עיני ידיעה קצרה בעמוד פנימי של אחד העיתונים: ארה''ב החליטה למנוע סיוע כלכלי מִמִּצְרַיִם. לכאורה: מה לנו ולמצרים, המקיימת עמנו שלום קר ואנשי שגרירותנו למצרים יושבים בישראל וחוששים לחזור לבנין השגרירות בקהיר פן יְבוּלַע להם והמצרים אינם מתרגשים כלל מחסרונה.

מדיניות ארה''ב כלפי מצרים תמוהה מאד בדורות האחרונים. ארה''ב ורוסיה הצילו את שלטונו של נאצר כאשר כפו על בריטניה, צרפת וישראל לסגת מסיני ומתעלת סואץ ב-‏1957, נאצר נעלב כשארה''ב סירבה לממן עבורו את סכר אסואן ופנה לסובייטים. אשר מיהרו לנעוץ שיניהם בטרף החדש. הקימו את סכר אסואן, הזרימו לנאצר ולסדאת נשק, יועצים ואפילו טייסים ומפעילי טילים.

שר החוץ המוכשר הנרי קיסינג'ר פעל ככל יכולתו להשיב את מצרים למערב, ואף שתמך בישראל ב-‏1967. במאמץ רב ובכספים אדירים עלה בידו לעשות כן. הרוסים סולקו ממצרים, למרות תרומתם האדירה לה.

הנשיאים לבית בוש נקטו בעמדה תקיפה אך מבלי להבין במדיניות ובביטחון. במלחמת המפרץ כאשר כבשה ארה''ב את עיראק, ורבים טוענים שהיתה זו מלחמה מוטעית שנסמכה על מודיעין חסר-שחר שעיראק מפתחת כלי נשק אסורים (ואיני בטוח שלא עשתה כן אך העלימה אותם). זכור לנו השימוש שעשה סדאם בגז בלחימתו בכורדים, ותותח-העל שתכנן על מנת לירות פגזים מעיראק לישראל, והכור הגרעיני שבנה. ארה''ב פרקה את הממשל הסוני ובראש ובראשונה את הצבא והמשטרה, במקום להחליף את מפקדיהם. כך עיראק הפכה לתוהו ובוהו. החיילים לשעבר, שהחזיקו בנשק רב הפכו לכנופיות שלחמו באמריקאים. כאשר השקט הושב מעט השליטה ארה''ב נשיא שיעי, שהכביד אכפו על המיעוט הסוני הגדול וזה התגייס בהמוניו לאל קעידה ואח''כ לדאע''ש.

אובמה בראשית דרכו הצהיר ב''נאום קהיר'' על חיבתו לאיסלם ואף ''התנצל'' בפני מדינות ערב על היחס שניתן להם ממדינות המערב. גישתו המפוחדת והמגומגמת המיטה אסון על כל המזרח התיכון.

ארה''ב שמנהיגיה לא הבינו כלל את המנטליות בה חיו העמים בסביבתנו, חשבה לאכוף בכח דמוקרטיה והקפדה על זכויות אדם במזה''ת. מדיניותה פגעה בכל המשטרים הידידותיים לה ששלטו כאן. הקרבן הראשון היה השאח הפרסי ואירן הפכה ממדינה חילונית ופרו-מערבית לדיקטטורה דתית קיצונית, שזכויות האדם בה נרמסו פי כמה אשר בימי השאח. בעקבותיו נטשה את מובארכ ומצרים הרגועה והפרו-מערבית נפלה בידי האחים המוסלמים.

עם פרוץ ''האביב הערבי'' נפלו מדינות הפרו-מערביות, ששליטיהן, לעתים אכן דיקטטורים, הופלו בזה אחר זה. כך נפלו שליטי תוניסיה הפרו-מערבית, שבנס ניצלה ממלחמת אזרחים, עיראק וסוריה נפלו לידי דאע''ש כשארה''ב של אובמה צפתה בשילוב ידיים מהצד. לוב הפכה למדינת כנופיות והציפה את אירופה במיליוני פליטים מסוריה אך גם מרוב ארצות אפריקה, ואפשרה לפושעים להביא לטביעת אלפי פליטים בים.

אכן אירעו גם מספר נסים – מרוקו וירדן טרם התמוטטו. תוניסיה נותרה מדינה מתפקדת, ובמצרים תפס הגנרל א-סיסי את השלטון, למרות שקיבל מאובמה כתף קרה. וכאן הגענו שוב לאותה ידיעה על סירוב ארה''ב לתמוך כלכלית במצרים הנמצאת שוב על סף מהפכה.

מדיניות הזו מוזרה. העם המצרי אינו להוט אחרי ארה''ב, אך המדינה ידידותית למערב אלא שהנשיא א-סיסי מתקשה מאד לנהל את המדינה הדלה שאוכלוסיתה מתרבה בקצב מבהיל. עדיין יש למצרים הכנסות מתעלת-סואץ אך הטרור בסיני ובמצרים גופה צמצם מאד את ההכנסות העצומות שהיו למצרים מתיירות. מצרים מנהלת מלחמה בטרור בסיני ומלחמה נגד החות'ים נתמכי אירן בתימן, מנסה לשמור על השקט למרות עליית מחירי המזון, האבטלה והתנכלות המוסלמים לקופטים.

אם מצרים תיפול שוב לידי האחים המוסלמים כל האיזון היחסי באזור יתערער. מצרים היא מעוז, רצוץ אמנם, מול ההתפשטות האירנית והקיצוניות המוסלמית. וקיים חשש ממשי למלחמה נוספת בין מצרים מוסלמית קיצונית לישראל. ההשקעה הכספית לעזרה עתה למצרים זולה לאין ערוך מההוצאות הצפויות אם יפול המשטר הנוכחי. דומה שגם יִוָּוצֵר פה שוב חיכוך קשה לארה''ב מול רוסיה.

הסירוב האמריקאי לסייע לכלכלה מצרית מוזר מאד לאור האספקה האדירה והיקרה של נשק אמריקאי מן המיטב למצרים. מצרים אינה זקוקה למטוסים וצוללות למלחמה בטרור, או להגנה משכנותיה סודן, צ'אד ולוב. גם לא למלחמתה בתימן. הדאגה היא שצבירת הנשק היא להגנה או התקפה מול ישראל.

כמובן שאם תהא הפיכה במצרים כל הנשק המודרני הזה יפול לידי האחים המוסלמים ואחיהם בעזה ובדע''אש, כפי שאירע לכל מצבורי הנשק שצברו השאח באירן עד ערב הפיכת חומייני וקדאפי בלוב.

א-פרופו צוללות: כזכור גאון ישראלי כלשהו הודיע ואישר לגרמניה שישראל אינה מתנגדת לבנית צוללות גרמניות למצרים. איני בטוח שישראל זקוקה לעוד שלוש צוללות, אך מצרים לבטח אינה זקוקה לצוללות. המדינה היחידה שניהלה עמנו קרבות-ים היתה, נכון, מצרים... כעת נבנות צוללות למצרים בעוד 3 אלו שהוזמנו עבור ישראל מוקפאות...

האם יש לישראל מהלכים בארה''ב? האם יש מקום להפעלת השפעה ישראלית על ארה''ב לתת למצרים לחם ולא מטוסים? האם עלינו לעמוד עתה בחיבוק ידיים?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי