פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נתניהו ובעיית הריכוזיות
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 18/07/2017 שעה 15:00)


נתניהו ובעיית הריכוזיות

ד''ר דוד סיון



בתחילת דרכו של נתניהו במערכת הציבורית הוא ייצג שאיפה לפרק מונופולים במשק הישראלי כדי לחזק את התחרותיות ולשפר את רווחת הציבור. זה בלט מאד במדיניות הכלכלית שהוא ניסח לאחר שמונה ביחד עם שטרית לנהל את משרד האוצר. יעדי על של המדיניות היו:
... הראשון והחשוב שבהם הוא עידוד הצמיחה. שלושת היעדים הנוספים הם חיזוק אוכלוסיות חלשות, ייעול השירות הציבורי לטובת האזרח, והגנה על הצרכן על ידי שבירת מונופולים.
...
יעד העל הרביעי הוא הגנה על הצרכן על ידי שבירת מונופולים... ההתמקדות בשנה זו היא בשבירת מונופולים במשק החלב, במשק המים ובנדל''ן.
בימים אלה מזכיר לנו גיא רולניק כי תחת מנהיגותו של נתניהו סומן יעד יותר ספציפי באותה המטרה:
... בדצמבר 2013, לאחר ארבע שנות מאבק ציבורי ותקשורתי המוכר היטב לקוראי טור זה, עבר בכנסת ברוב חסר תקדים ובתמיכה של כל סיעות הבית חוק הריכוזיות. החוק הזה נועד לטפל בשורה של כשלים מבניים חמורים במבנה שוק ההון, הכלכלה והדמוקרטיה בישראל. בין השאר קבע החוק שהפירמידות, שהיו עד לפני כמה שנים המבנה הנפוץ ביותר בבורסה הישראלית לשליטה בחברות ענק, ייעלמו בהדרגה מהעולם.
כמה חודשים לאחר אישור חוק הריכוזיות, במרץ 2014, אמר נתניהו בראיון:
... מקור הכוח העיקרי שחברות יכולות לשתף אתו פעולה הם הפוליטיקאים, וכך נוצר קפיטליזם של מקורבים. במערכת שלנו בישראל, זה יכול להיות גם התחברות לכוחות אחרים, כמו כוחות בעיתונות שיש להם שליטה על כוחות פוליטיים, וגם זה ייתן לך קפיטליזם של מקורבים. זה יכול להגיע בשתיים או שלוש דרכים - דרכים למנוע תחרות. ואם אתה מונע תחרות, אתה מעלה מחירים ובדרך כלל משתק את החלקים החלשים יותר בחברה, שהתלות שלהם במחירים נמוכים יותר של מוצרים ושירותים כשיעור מהכנסתם היא גדולה יותר. זה משהו שאני מעוניין מאוד להימנע ממנו”.
...
''ראיתי היעדר תחרות בהרבה מקומות. יש לנו מבנה פירמידאלי במדינה שלנו, יש בעלות צולבת של יישויות פיננסיות וריאליות, וזה הורס את התחרות. חשבתי שצריך להיפטר מזה. וזה למעשה משהו שהתחלנו לפני שלוש שנים. לקח לנו זמן להעביר את זה בכנסת, אבל זה חוק חשוב מאוד, מכיוון שהוא משטיח את הפירמידות, והוא מונע בעלות צולבת וכך מעודד תחרות. יש עוד דברים שאנחנו צריכים לעשות. אבל זה הדבר היסודי ביותר שאנחנו צריכים לעשות''.
...
... זה תמיד היה על תחרות. זה המניע של הקידמה האנושית... אם יש דברים שחוסמים את התחרות - בין אם ריכוזיות של כוח שוק או כוח פוליטי או כוח תקשורתי - צריך לשבור את זה, לפרק את זה...
עד היום למרות ההחלטה הזאת בעיית הריכוזיות לא נפתרה – טייקונים המשיכו להתחזק על חשבון כספי הציבור. הכי עצוב שנתניהו שאמר שמונופולים צריך לשבור ולפרק, וביטא עניין לממש-להפעיל את חוק הריכוזיות, בהרבה מובנים נעלם ונאלם למרות מעמדו כראש הממשלה. אם זה לא מספיק, אנחנו גם שומעים לא מעט על קשרי הון-שלטון כאלה שפועלים נגד יישום חוק הריכוזיות. קשרים שקיבלו ביטוי בולט בפרשת מתווה הגז ובדו''ח מבקר המדינה על פעולות משרד התקשורת בעניין כוח השוק של בזק (אסדרת מגזר התקשורת הנייחת).

על כן יש לנו תמונת מציאות עגומה. הממשלות בראשות נתניהו, שמבין ומסביר היטב מדוע צריך לפרק את הריכוזיות במשק, נכשלו-נכשלות בביצוע מטרת על. האם יתכן שנתניהו עסוק יותר מידי בהישרדות האישית ושזה קורה על חשבון האינטרס הציבורי? האם לא ראוי שנתניהו ינהג כפי שהמליץ בשנת 2008 לראש הממשלה המכהן (... קיים חשש אמיתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הערכות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי... אני חושב שהדבר הנכון שהיה צריך לעשות בלאו הכי, זה שהממשלה תלך הביתה...)?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  יש אנטי-ריכוזיות במדינה.  (דניאל143)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי