פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האגן הקדוש בירושלים
שלמה גזית (שבת, 03/06/2017 שעה 18:00)


האגן הקדוש בירושלים

אלוף (דימ.) שלמה גזית



התאגיד הציבורי החדש אין לו עדיין תכניות משלו, מה שמחייב אותו למחזר תכניות של הערוץ הציבורי שהושבת. וכך זכיתי לצפות בשנית בכמה מפרקי ''והארץ הייתה תוהו ובוהו'', סדרה, אשר רק בזכותה צריך היה להצדיק את קיומו של הערוץ הציבורי. אך זה איננו נושא הטור.

וכך צפיתי בשני פרקים – מסעות-הצלב ופרק שעסק בעמדת האיסלם לירושלים. שני פרקים שהעלו את מקומה של ירושלים לציבור המאמינים בשלוש הדתות האברהמיות – היהדות, הנצרות והאיסלם.

לו היה הדבר בידי הייתי ממליץ על צפיית חובה בפרקים אלה במערכת הפוליטית, במערכת התקשורת ובמערכת החינוך. פרקים אלה אמורים לפקוח את העיניים של כל אלה בינינו המדברים גבוהה-גבוהה על ירושלים היהודית, על הר הבית ועל נצח נצחים.

חוששני כי בשאלות של ''קדושה'' אי אפשר לקבוע מדדים – למי מבין המאמינים בשלוש הדתות האברהמיות קדושה ירושלים יותר, מה גם שהביטוי והיחס לקדושה זו משתנים עם הזמן. אנו יכולים וחייבים להתייחס רק לעובדות ההיסטוריות.

ירושלים, לא ארץ-ישראל-פלשתינה, היא המגנט אשר משך את העולם הנוצרי לגאול את הקבר הקדוש מידי המוסלמים. קריאה זו שלהבה את הרוחות והולידה את מסעות הצלב, את כיבוש ירושלים ואת כינונה של המדינה הצלבנית אשר החזיקה מעמד כ-‏200 שנים (1099 – 1291), כאשר ירושלים הצלבנית נכבשה בידי כוחות צלאח א-דין, לאחר פחות ממאה שנות שלטון הצלבנים. מאז הייתה ירושלים בשליטה מוסלמית ונחשבת כעיר השלישית במעמד הקדושה לאיסלם.

לפני שבעים שנה, משקיבלה העצרת הכללית של האו''מ את תוכנית החלוקה (בכ''ט בנובמבר), הבינה העצרת כי את מרחב ירושלים ובית-לחם אי אפשר למסור לאחד משני הצדדים – היהודי או הערבי - וכי יש להשאיר שטח זה במעמד בינלאומי.

אמת זו שהייתה נכונה ב-‏1947, הייתה נכונה גם ב-‏1967, והיא נכונה גם היום, 70 שנים לאחר מכן. אמת זו לא הבינו הממשלה והכנסת אשר החליטו על החלת החוק הישראלי על העיר המזרחית, ואמת זו איננה מבינה הנהגת המדינה מאז.

חוששני שהנהגה זו לא הבינה גם את המשמעות המדינית-משפטית של החלטת הנשיא דונאלד טראמפ לבקר בקבר הקדוש ובכותל המערבי ללא ליווי של נציגי ממשלת ישראל. המסר של הנשיא היה ברור – אבחנה חדה בין הזיקה היהודית הדתית לכותל המערבי לבין המעמד המדיני של הכותל.

מאז שבא קיצה של המדינה הצלבנית, וכל עוד אין מפריעים לקיום הפולחן הנוצרי בירושלים ובבית-לחם, השלים העולם הנוצרי עם קיומם של ירושלים והאגן הקדוש בידי זרים. גם ישראל חוזרת ומצהירה כי תשכיל לשמור על המקומות הקדושים לנצרות ולאיסלם. לא כן העולם המוסלמי – הר הבית ואל-אקצה הם עצב רגיש וכל איום לשלמות האתרים שבמקום או הפרעה לקיום הפולחן במקום – הם בסיס לקזוס-בלי. ועודנו זוכרים את האינתיפדה השנייה שנולדה בעקבות ביקור השר שרון בהר הבית.

המסר ברור, אם לא תשכיל ישראל למצוא פתרון לאגן הקדוש בירושלים, פתרון שיהא מקובל ומוסכם גם על הנצרות וגם, ובמיוחד על העולם המוסלמי, תהא המשמעות מלחמת נצח של העולם המוסלמי בישראל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אני לא מפחד ממלחמה  (דניאל143)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי