פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מלחמת יוה''כ מזווית ראייתו של ילד בן 12 בחלב
אלברט שבות (יום שישי, 28/04/2017 שעה 12:00)


מלחמת יוה''כ מזווית ראייתו של ילד בן 12 בחלב

אלברט שבות



אבא
אבא, עזרא שבות ז''ל, צילם אלברט שבות
לקראת יום הזיכרון, ולזכר 2,222 חללינו הי''ד שנפלו במלחמת יום הכיפורים, ראיתי לשרטט להלן את תמונת המלחמה מנקודת מבט ילד בן 12 שחי בימי המלחמה בחלב-סוריה. תיעוד פרטני זה יעיד כי העם היהודי מלוכד ומגובש מימים ימימה בכל נקודת זמן ובכל מקום אשר יימצא על-פני האדמה
בן 12 הייתי כאשר פרצה מלחמת יום הכיפור. הייתי בביתי בשכונת אל-ג'אמילייה בחלב- סוריה. לא זכור לי אם בית הספר שלי היהודי נפתח בזמן המלחמה אבל אני מעריך שלא, זאת כי אני זוכר טוב טוב את השעות הארוכות שעשיתי עם כל משפחתי סביב מקלט הרדיו, ואם היה בית ספר מאיפה יצא הזמן לשעות ההן? מה עוד ואבא היה מורה בבית הספר שלנו; איך ישב על יד הרדיו ולא הלך לעיסוקו...

דווקא זכור לי הריח. אם יש ריח לימים אזי זה המקום להזכר בו. אולי האוכל שבישלה לנו אימא בימי המלחמה נעם לחיכי, אך לא- בטח שלא, מאיפה אזכור מה בישלה אימא? אבל אני כן זוכר את הריח, של הימים. שלנו של אחיי של אבא של כולנו, איך כולנו הסתודדנו סביב הרדיו, וזה הזמן לתארו במלוא מדותיו: גדול ענק חום, ואני מדבר בעצם על קופסת פורמייקה כמעט מטר אורכה וחצי מטר רוחבה- ענק מידות זו המילה. אני לא חושב שאי פעם יתאפשר לי לשמוע שוב את הצליל הרך המיוחד שבקע מתוכה. הרוך הזה - זוהי מידה בפני עצמה שאיפיינה את הרדיו השמן גדול המידות שלנו. גם בני האנוש שותפים במקרה למידה הזו: כמה שאתה יותר גדול ושמן כך הקול שלך נעים ורך. זה נגד הסדר הטבעי ההגיוני! כשמן- מיתרי הקול שלך אמורים להיות יותר עבים יותר גסים, אך במקרה דנן הטבע בגד בהגיון וקרא עליו תיגר כנראה, אין לי הסבר אחר לתופעה הזו.


כחול של דגל ישראל

האור היה כחול, מזכיר מאוד, לי לפחות, את הכחול שפורץ מדגל ישראל. בשום פנים לא היה מעומעם, הוא היה כחול יפה שאהבתי, אני זוכר שהתאהבתי בצבע הזה ולא הבנתי מדוע שלא ישאירו אותו לכל הימים, מדוע רק לימי המלחמה וזהו. אבא, כמו כל העולם, הקפיד להישמע להוראת השילטונות שהבטיחו קנס או אולי כלא למי שייפר את הוראת השעה הזו: לצבוע את כל מנורות הבית בכחול (של דגל ישראל), וכאמור אני אהבתי את ההוראה הזאת, מה עוד והשתתפתי באופן פעיל בביצועה. מנורה אחרי מנורה וכל הבית הפך לכחול, יפה, כל השכונה הפכה לכחולה, הייתם צריכים לראות את שכונת ג'מילייה מהבלקון שלנו, איזה יופי של כחול, מספר פעמים יצאתי לבלקון ועיני לא מאמינות למראה היפה שנגלה להן: הג'מילייה לבשה חג! כל הג'מילייה הזדהתה עם הכחול (של דגל ישראל)- למעט שכנים פושעים, ואני יודע לזהות אחדים מהם שלא הקפידו על ההוראה במלואה וביצבץ מביתם - לא עלינו, צבע צהוב. אני מכיר אפילו את שמות הפושעים ואת שם משפחתם. אני אישית, ראיתי בהם כמתגרים בגורל כפושעים, ולו כנגד הצבע הכחול. כן! הכחול של דגל ישראל, ממי יש כבר לפחד? הכל על השולחן.

היה משעשע למען האמת. אני לא אומר שלא היתה הרגשת כאב הבטן ההיא שמופיעה בד''כ דקות לפני הבאות הרעות, ולמעשה היא מזהירה מפניהם. בטח שקיבלתי מסביבתי הקרובה את שדר הפחד ואף חוסר האונים, אולם השדר הזה לא מתקבל במלוא עוצמתו אצל ילד. אתה צריך להראות לילד פיזית את הדבר המפחיד על מנת שיכנס הפחד אל ליבו, על מנת שישתכנע בסכנה ובחוסר האונים. ולהגיד את האמת- לא זכור לי הרגשת סכנה או פחד, לא מצאתי להן סיבה ממשית, נהפוך: הייתה לפעמים אווירה של שמחה! כן ממש! אני מדבר על שמחה ואף על סתלבט... ויש להבדיל בין תחושת השמחה לבין ה-סתלבט, לכל אחת מהן היה זמן וסימן.


סאוט איסראיל מאורשלים אלקודס

שמחנו, כל הבית שמח וחיוך רחב עלה על פיו כאשר אבא חייך ונתן בזאת את האות הרשמית לייתר חברי המשפחה לחייך; את הרגעים היפים הללו עברנו תכופות. כל פעם שאבא זיהה מסאוט איסראיל מאורשלים אלקודס (קול ישראל מירושלים - תחנה מקצועית נהדרת, שמשדרת 24 שעות בערבית עד עצם היום הזה, שנקלטה בחלב ובכל רחבי העולם הערבי למרות המאמצים האדירים של השילטונות להעיב על השידור בצפצפות שבארץ משתמשים בהן ביום הזיכרון) שוב, כל פעם שאבא שמע ''חבר'' (הודעה) משמחת מהרדיו הפתוח בלי הפסקה וחיוך חלף על פיו - כולנו חייכנו איתו, כולל אותי למרות שלא הבנתי כלום ועל מה- אך בגדול הבנתי גם הבנתי: ''הם'' (אנחנו) דפקנו אותם! האחים שלי ואימא עוד התעניינו וירדו לפעמים לניתוח מעמיק של ''החבר'' עם אבא הפוסק, אך אני כאמור הסתפקתי בשורה האחרונה: נדפקו עד העצם - וזה האות לשמחה. לא פעם קיבלתי זפטה שלא ארים את קולי (שאגת השמחה הילדותית שלי) ''שלא ישמעו אותך בחוץ''.


שש אפס אפס

ועכשיו נעבור להרגשת הסתלבט: כאן אני יכול לשים יד ואצבע על השעה המדוייקת לזמן הסתלבט: שש אפס אפס בערב. בשעה המדוייקת הזו שום סליחה וכפרה למי שיפצה את פיו! כולל אותי! בשעה הזאת אין הנחות, כולם מנקים את האוזניים גם מרחיבים אותן פשוטו כמשמעו ל-''אבו...'' שכחתי את כינוייו אבל הוא היה אבו משהו... אני מדבר רבותי על גיבור ישראלי אמיתי שאת שרותו עשה מתחנת סאוט איסראיל מאורשלים אלקודס, כל יום בשעה שש אפס אפס. הוא הכניס פחד ואימה בלב כל ערבי באשר הוא, ובמקביל שמחה וששון בלב כל יהודי דובר ערבית באשר הוא. ברח לי השם שלו. אם אצליח לשחזר את הרגעים ההם רבותי גם אתם תצדיעו לו. הטון שלו הקול שלו הזכיר לי מאוד את הטון הרדיופוני של ד''ר מילשטיין שהקשבתי לו לראשונה פעם מתחנת רדיו באינטרנט. הוא דיבר ערבית מדוברת, לא ספרותית, ופשוט קיים מידי יום ביומו משחק משעשע: הוא השמיע את הצהרת אחד המנהיגים הערביים, בקול האסלי של המנהיג כפי שהוקלט באותו היום, והצליב, תרתי משמע, את ההצהרה שלו עם המציאות בשטח - על כל הסתירות והשקרים שהכילה אותה ההצהרה.


פדיחות במדיה הערבית

לפעמים הוא השמיע שתי הצהרות של שני מנהיגים שנאמרו בו ביום ובהפרש של רק שעות מספר, וגם, הצליב בין שתיהן. לא פעם הוא השתמש בהקלטות של שדרני מהדורות החדשות של העולם הערבי והצליב אותם לאור המציאות שהצהירה עליה תחנה ערבית אחרת באותה השעה והדקה... ולפעמים, ההצלבה בוצעה לאור הצהרת מנהיג אותה המדינה שממנה שודרה הידיעה הסותרת. השקרים לאור היום התגלו במלוא עוצמתם והפדיחות רבות מנשוא. הסתירות המטריפות את הדעת ששטח אותן לעיני כל בפרהסיה. לאור היום הפשיט את מנהיגי העולם הערבי גם מבגדיהם התחתונים, בשעת אמת בשעת מעשה, הוא הפשיט את מנחי התוכניות הכי פופולריות בעולם הערבי, הפשיטם באופן פורנוגרפי מלא, ואף אחד לא היה מוכן למכה הזאת בעולם הערבי. הוא עימת את העולם הערבי עם המציאות שלמד עליה דווקא מפי מנהיגיהם, מאמצעי התקשורת שלהם עצמם, וכל זאת בלשון חדה קולעת וקולחת, בלשון מדוברת, בערבית מדוברת כלומר בלשון העם לא בלשון מנוכרת ספרותית...

לא רק אנחנו הקשבנו לו ופתחנו את האוזניים, כל הרחוב למטה, בשעה המדוייקת הזו- שש אפס אפס ובאורח פלא היה מתרוקן ממוסלמים נוצרים ויהודים... במקרה ובאורח פלא יום יומי.

כן, אני זוכר את הגיבור ההוא, לפרטי פרטיו; אני זוכר את החצי שעה היומית ההיא לפרטיה ואם מישהו ישמיע לי היום את החלק הראשון של איזו תוכנית - אני אשלים לו את החלק הנותר! וכן הייתי ילד, בן 12. אבו משהו שמו... אני חייב לזכור את השם שלו.


התחושות שנישאו באוויר

ואחרון אחרון חביב: האוויר שהתחושות נישאו על גביו וליוו את מהלכי המלחמה בת''א היה אותו האוויר של חלב, של קאמישלי, ושל בגדאד ומנהאטן. אני קובע את זאת כי הייתי עד לתחושה הזו שאוויר חלב נשא אותה, וכך למדתי והסקתי על-אודות בגדאד ומנהאטן.

בימים הראשונים התחושה היתה על הפנים, ואני מדבר על האווירה ששררה בבית, אני מדבר על הפרצופים העגומים על הדאגה האמיתית על הפחד, (כנראה שלא דייקתי לעיל, כן גם כילד פחדתי... כן זכורה לי תחושת הפחד שאבא במיוחד הצליח להעביר לנו. ארשת הפנים שלו אמרה הכל ולא יכלתי לברוח ממנה; גם אותי צדה כילד...). לאחר מכאן, המצב השתנה והיתה תפנית, כן אני יכול להעיד גם על התפנית, והעדות הזו, האמינו לי, היא עדות נאמנה כי היא שוטטה בזכרונו של ילד, והיום אני משוטט באותם הרחובות של הזיכרון הזה.

כאמור, הימים הבאים יסמנו ניצחון לצה''ל ומפולת לצבאות ערב. עקב זאת, אני מניח כי הבילבול השתלט על הרחוב הערבי, החל מהרמה המנהיגותית ועד רמת האזרח הפשוט; מצב הרוח ברחוב הערבי היה ירוד. ברשותכם, אעסוק כאן ברמה ''הבינונית'' ואדבר עליה.


תחושת התבוסה ברח' הערבי

לאנשי המוכבראת (מודיעין פנים) אני קורא ''הרמה הבינונית''. וגם הם השתתפו בחגיגת הבילבול ששררה ברחוב והגיעה עד אליהם: איך היוצרות יכולות להתהפך בבת אחת! איך הניצחון המוחץ יהפוך בין לילה לתבוסה מוחצת, איך השמחה והששון ייפנּוּ את מקומם לאבל לפחד וגם לתבוסה!

אינני פסיכולוג במקצועי, אך אגנוב את התואר הזה למספר דקות ברשותכם, ותעשו לי פרוטקציה, תתעלמו...

לעניות דעתי, המקצועית, התנהגות האדם באשר הוא, היא פועל יוצא מהמאורעות המתרחשים סביבו, ולא רק זו: לפעמים, ניתן ללמוד על המאורעות, על סיווגם ועל טיבם, מתוך התנהגות האדם שחווה אותם, ואני יודע שקשה לכם להבין מונחים מקצועיים כאלו ועל כן יורשה לי להסביר.

בחלק השני של המלחמה, דהיינו בחלק השמח, ואני מדבר איתכם כרגע מהסלון של משפחת שבות, שמה התרחש דבר; דבר שממנו נבין ונלמד על חומרת הבילבול ששרר ברחוב הערבי עקב המפולת הצבאית של צבאו.


נקמת המוכבראת הסורי: חיפוש בבתי היהודים

יום אחד מימי המלחמה, ראינו מהבלקון התקהלות של הרבה אנשים ברחוב, מלווים במספר לא מועט של אנשי המוכבראת הסורים, ואף לא יהודי אחד. בירור חפוז דרך שפת הסימנים עם השכנים היהודיים מהבלקון שממול העלה את הממצא הבא: אנשי המודיעין עורכים חיפוש בכל בתי היהודים בשכונה, וכנראה בכל סוריה, מהוראה מלמעלה.

חיפוש? וכי מה יכולים לחפש, מה יכולים למצוא, את אלי כהן? הוא כבר הפך לאפר טהור (וקדוש) מזמן, מה יש להם לחפש?
- כלום!
- אז מה פשר החיפוש?
- זו תגובה אנושית לתבוסה... תגובה גופנית, תגובת הגוף... התגובה של שפת הגוף.

הם דופקים אותנו אלייהוד ההם? גם אנחנו נדפוק אותם כאן ועכשיו! גם נמצא אצלם משהו, חייבים למצוא משהו... כלשהו. וזה גם יעזור להרים את המורל האבוד ברחוב. זה מה שחשבו, וזה מה שעשו כתוצאה מהתבוסה, בחלק השני של המלחמה. עד כאן התיאור המקצועי הפסיכולוגי לתגובת הרחוב הערבי לתבוסה, ואחזור לתיאור המציאות בפועל.


ביקור חטוף בארץ

תורנו הגיע. המוכבראת בפתח הבניין ואנו כולנו בהיכון. אולם לפני כן היה לנו פרק זמן להתארגן ולטשטש כל עכבה מודיעינית שעלולה לקשור אותנו עם הציוניים הישראלים היושבים בציון, והאמינו או לא: היה ברשותנו דבר כזה; ליתר דיוק לאבא לא היה עבר נקי... הוא ביקר כשהיה צעיר בארץ ישראל; כן כן מה שמעתם נכון. הוא נסע לבדוק את אפשרות ההעפלה לארץ, ונשאר שמה מספר חודשים. אין לי ולצערי שום רישום או פרטים על התקופה ההיא של אבא - לדאבוני ולצערי הרב, הוא נפטר לפני שהשכלתי לברר איתו את הפרק הזה, נפטר חצי שנה לאחר שחגג לי את הבר מיצווה; הוא קבור עדיין בחלב. כל מה שידוע לי מסתכם ברישומים כלליים ביותר: הוא נסע ארצה, לא יודע לאיזה מקום בדיוק, עשה מה שעשה ובנה מה שבנה והכין את הפלטפורמה לעליית כל משפחתו, ואני מדבר על תקופת טרום נישואיו. כאשר חזר לחלב לבצע את העליה על כל מה שמשתמע מכך, דהיינו למכור חפצים ורכוש, בתקופתו היה מותר, בתקופתי אסור, רצה הגורל והכיר והתחתן עם אימי, ואותו גורל סגר עליו, בדיוק באותו פרק זמן, את שערי היציאה מסוריה, הרשמיים. אמור מעתה: מאותו רגע, יש לברוח מסוריה, לא לצאת.

אבא אהב צילום. אהב לצלם ולתעד כל רגע כל מאורע כל דבר זז או דומם. זאת בתקופה שמצלמה עלתה כסף, בתקופה שפיתוח סרט עלה כפיתוח אתר אינטרנט היום. לאבא היתה המצלמה הכי משוכללת, ולא רק אחת! אני זוכר אחת מהן שכיוון אותה אלינו, שם סטופר, וברח אלינו להכלל בתמונה. אם הייתי ממשיך את חיי על אותה האדמה שנולדתי בה - כמנהג כל אדם מלבד היהודי, הייתי היום האיש הכי מתועד בעולם. הוא צילם אותנו ובמיוחד אותי, ילד זקוניו, רבות. הוא תיעד אותי - נכון להגיד, שחור על גבי לבן - לא תרתי משמע; לא היו בזמנו תמונות צבעוניות.


תמונות המתעדות משפחה שלמה הושמדו ברגע

והוא תיעד גם את ביקורו החטוף בן מספר החודשים בארץ. בעשרות אולי מאות תמונות... היתה בעיה נוספת: לא גילו בזמנו את פטנט האלבומים, או אולי אבא לא גילה בהם עניין, ולרוע המזל כל התמונות היו ביחד, במין קופסה אדירת ממדים אחת, כולל התמונות של המשפחה כולל התמונות של הנוף שכל כך אהב, כולל תמונותי המשגעות - מחמאה עצמית שתעלה לי את המורל, וכולל התמונות מארץ הקודש. מארץ היהודים הציוניים, אלה שדופקים ברגעים אלה ממש את הערבים המובסים... אומנם הייתה התראה טקטית מוקדמת על ביקור המוכבראת והחיפוש שאמורים לערוך בבתים, אולם ההתראה הזו היתה מאוד קצרה, היא לא הספיקה עד כדי למיין את התמונות המזהות של הארץ, להפריד אותן מייתר התמונות המתעדות משפחה שלמה, חיים שלמים, אותנו את סיפורינו, לבודד את תמונותנו מהתמונות הציוניות ולהתפטר מהן... לא היה זמן למיון.


החלטה גורלית

אבא קיבל החלטה. ובדיעבד הסתבר כי נכונה הייתה וגורלית: להיפטר מכל התמונות כאחד כולל הכול! אין זמן למיון... וכך הוא השמיד אותן בתוך התנור של המקלחת. במקלחת היה תנור שריפה המופעל ע''י בנזין, מעליו דוד מים גבוה המשמש להתקלח במים רותחים ואיומים לפעמים... מנה אחרי מנה בתוך שעה ומשהו השמיד תיעוד של משפחה שלמה. הלך לו סיפור יפה ואיננו. והוא עשה את הדבר הנכון: כאשר פתחנו את הדלת, הדבר הראשון שביקשו לראות היה תמונות. תמונות - אמר להם, לנו? מאיפה לנו כסף להצטלם?

הם הפכו את הדירה באופן גס ולא על מנת למצוא משהו, הרי הם יודעים שלא באו בשביל זה... הם ביקשו נקמה. הם ביקשו שאני אספר את סיפור מלחמת יום הכיפור האמיתי היום, דרכם. למרבה האירוניה - אולי ואני חב להם תודה; אמינות היסטורית שכזאת איפה תמצא. תמונה מרחבית שלמה ואמינה שכזו איפה תמצא? היא טובה ממליון סרטונים ודוחות וספרים... הפחד היה בעינם. התבוסה הזדחלה על פניהם, ואני קלטתי את התמונה הזאת, ליקטתי אותה למענכם, ליקקתי אותה איתכם היום, להנאת כולנו.


המחוג עמד על סאוט איסראיל

ואיך אפשר בלי אקשן? ההיסטוריה תשתעמם...

הרבה מאוד תחנות הקופסה שלנו כבדת הממדים יכלה לקלוט. לדעתי היא יכלה גם היום לשמש אותי בנאמנות ובכישרון, אולם ובאותו יום היא הייתה נעולה על תחנה אחת ויחידה וכן, ניחשתם של מי...

פתאום אחד האורחים מכריז בקול רם ופונה באופן דרמטי ישירות אל מכובד האורחים: סיידי סיידי! (אדוני המפקד!): תפסנו אותם סיידי! אלייהוד האלה שומעים את תחנת האויב! את איסראיל! – היש בגידה מזאת? וכאילו הם לא מבססים את ידיעותיהם, בשעת אמת, על התחנה הזו... וכאילו הוא לא האזין מעודו לתחנה הזו; ואם לא, איך ידע על מיקום התחנה ומס' המחוג שעליו עומדת סאוט איסראיל?

שקט שרר פתאום בסלון! אבא הפך לחיוור ושאר האחים גם. הם הבינו את גודל ''האסון'' ויותר מזה: הם הבינו את משמעות האסון.
רק אח אחד מאחיי היה רגוע וכמעט מבסוט. פשוט הביע הבעה בלתי מובנת... שקטה, כמעט וביקש לחייך.


האח הסורר

השתגע? אין לי ספק שבכל מעמד אחר דומה היה זוכה, על ההבעה הזאת, החצופה הזאת, הבלתי מתחשבת הזאת, היה זוכה לסתירה מאבא, ובעיטה אכזרית בתחת מאיתנו.

אבל הוא בשלו... כולנו חיוורים והוא עם פרצוף שקט ו... כמעט פורץ בצחוק.

סיידי הגדול וכל העוסקים במלאכת החיפוש עזבו את הכל והתקרבו לזירת הפשע, לזירת המוסד... מפקד הכוח ביקש לראות את ההוכחה במו עיניו, התקרב ומאחוריו כל שורת העוזרים ובראשם הפקיד החרוץ שגילה את ההוכחה.

''תראה סיידי על איזו תחנה עומד המחוג של הרדיו של היהוד!''

המפקד, אחרי שהעיף מבט חטוף בצג שעומד עליו המחוג ברדיו, עונה לו: ''תדליק יא אהבל את הרדיו''.


אלהו אקבר! אלהו אקבר!

הוא מדליק. והמתח בעיצומו. ומהרדיו פוקע קול של מואזין ובקולו הנעים: אלהו-אקבר! אלהו-אקבר! ואכן רבותי המואזין צדק: אלהו-אקבר! אלוהים הוא גדול!

והמפקד ממשיך בנזיפתו לאהבל: ''איפה סואת איסראיל יא ג'חש? מישהו שומע קול כזה?''

הגיבור שבין רגע הפך לג'חש מנסה להצטדק וכמעט בוכה: ''אבל סיידי נשבע לך שהמחוג היה על קול איסראיל! נשבע לך סיידי''.

אך סיידי משתיק אותו בתנועת יד שתזכיר לי שנים לאחר מכן את תנועת היד המבטלת של רבין שלנו: בבל''ת! אתה מדבר בבל''ת!!
הפקיד הנזוף בבושת פנים נכנע סותם ורועד, וסיידי מתעצבן על הבושה שנעשתה לו לעיני אל-יהוד ופוקד על כל מלוויו לעזוב מיד את החיפוש ואת הבית המנחוס הזה.


צחוק בלתי נשלט למראה הג'חש

וכולנו מבסוטים ובכיף אימא ואבא מלווים אותם לדלת. אך השמחה לא הפריעה לפרוע מיד את החשבון מהאח הסורר ההוא שעמד כל הזמן מבסוט ושקט... נתנו לאבא את הכבוד לפרוע ראשון את החוב: ''תגיד אתה משוגע?'' פנה אליו אבא, ''עכשיו מצאת את הזמן להתאהבל''.

תופיק אחי: ''אני זה שהזיז בכתף את המחוג כאשר ההוא הפנה את גבו לקרוא למפקדו. הבעיה היחידה שלי היתה לתפוס בכוח את הצחוק שאחז בי, למראה פרצופו של הג'חש ההוא כששמע את המואזין''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמר יפה ובו לקח חשוב
אברהם שלום (שבת, 29/04/2017 שעה 23:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמר יפה ומענין על חיי בני עמנו בגלות סוריה. מן המאמר אנו למדים דבר חשוב מאד על התנהגות הערבים. מצד אחד פחד מן התבוסה שלהם לישראל. ומצד שני הם מתעללים ביהודים שלוים, אזרחיהם שלא עשו להם כל רע. גבורים על חלשים. פיסנות והכנעה של אנשי תהליך אוסלו אינה מקרבת שלום אלא מעודדת את הערבים להגביר את הטרור.

והערה לשונית. קול ישראל בערבית = צות אסראיל, לא סאות אסראיל. צות בערבית שם עצם, מאותו שרש כמו לצותת בעברית, לשמוע קול. קול שם עצם בעברית, ובערבית קול פרושו אמירה, מן הפעל קאל בערבית, אמר בעברית. אמר בעברית, ופרושו נתן פקודה בערבית.

לא אלהו אקבר אלא אלהו אכבר, כ בערבית תמיד דגושה בדגש קל, אין כ רפה. אכבר יותר גדול, כביר בערבית כמו בעברית.
לא ברור איך להעתיק את סימני הנקוד המופיעים בראש המסגרת לכתיבת התגובה.
_new_ הוספת תגובה



מאמר יפה ובו לקח חשוב
אלברט שבות (יום שני, 01/05/2017 שעה 5:12)
בתשובה לאברהם שלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים איתך אברהם בשלושת ההערות. אשר להערה השניה אכן יש בערבית כמו בעברית את שתי האותיות צ', ס' כאשר כל אות עולם ומלואו. כשכתבתי סאוט אסראיל כוונתי הייתה להעביר עד כמה שניתן את צליל המילה מערבית לעברית, ואומנם صوت כתובה בערבית ב-צ' אולם האיות ''צות'' לא יעביר את צליל המילה נאמנה לעברית וזה יישמע כ-תסאוט עם ה-ת'שמקדמת את האות צ'.

אני זוכר כשהיגעתי ארצה ב-‏1980 שלחו אותי לקיבוץ חצור על-יד חדרה ללמוד באולפן הקיבוץ עברית. שם עבדתי בקטיף וגם למדתי עברית, אלה היו הימים היפים ביותר בחיי.. זכור לי וויכוח שניהלתי עם המורה על איות צליל האות צ'. תבעתי לקיים את צליל האות צ' כמו בחלב ללא קידום האות ב-ת' [תסדיק] אלא [סדיק], אבל המורה לא הסכימה איתי והכריעה את הוויכוח לטובתה למורת רוחי.

אשר לאכבר אין ספק שטעיתי בשימוש ב-ק' והמילה היא אכּבר.
_new_ הוספת תגובה



עוד הערה
אלברט שבות (יום שני, 01/05/2017 שעה 5:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאמר לעיל נכתב לפני 13 שנה. החלטתי למחזר אותו השנה בשביל להעלות על נס את המסקנה הברורה לעין אך נדמה ואבדה לאחרונה בין הכיסאות: כולנו אגודה אחת, כל יהודי העולם בכל מקום בכל נקודת זמן.

פרסמתי את המאמר בכמה אתרים, תחת אחד המאמרים קיבלתי היום מיהודים חלבים את התגובות להלן, דרכם ניתן לענות על השאלה שנשאלה באחת התגובות: ''מה הוא הפסד לפי תפיסתם של הערבים?''. עניתי את מה שעניתי, אך כפי שתראו, התשובות להלן מדוייקות יותר.

אליהו אליהו: ''ערב עצוב אבל אני חייב להמשיך את הסיפור שלך. החיפוש היה בגלל יהודי אחד ספר שהיה לו חנות מול הבית ספר של יהודי חלב .קראו לו מרדכי שהינו. לידו פתח ספר ערבי אך לערבי לא היתה עבודה כמו ליהודי כי כל היהודים היו מסתפרים אצלו. במהלך המלחמה הרדיו הסורי טען כי המטוסים הסורים פוצצו את בית הזיקוק בחיפה. הספר הערבי הודיע למורדכי חגיגית שפוצצו את בית הזיקוק בחיפה. היהודי ענה לו: תשמע היום אחה''צ תראה איך מטוסי ישראל יפציצו את שדה התעופה בחלב. חלב רחוקה 360 ק.מ מדמשק שאמורה להתמודד עם הפצצות ישראל. לא יעלה על הדעת שיפציצו בחלב כמעט לא אפשרי. הספר הערבי פותח את הרדיו לתדהמתו נכון הישראלים פוצצו את שדה תעופה בחלב. הוא הודיע למוחבראת ואז הגיעו כ-‏100 חיילים וכיתרו את הבית של מרדכי. מרדכי היה מהאנשים שלא אוהבים להתערב. היה פחדן מסכן לקחו אותו עינו אותו שבועיים נתנו לו מכות מוות . יהיה זכר חיילנו ברוך.''
_new_ הוספת תגובה



עוד מאליהו אליהו:
אלברט שבות (יום שני, 01/05/2017 שעה 5:32)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ואבא של חברנו ז'ק מירו ז''ל בגלל שבלמחמה היא הרבה הפסקות חשמל היה מסדר את מנורת הנפט השכן ראה אותו .ואמר זה מרגל נותן סימן למטוסי ישראל גם אותו עצרו ועינו...''

''אחרי הסיפור של ההתקפה על שדה תעופה בחלב.בשביל להוריד קצת מהעלבון שלהם הודיעו שהם הורידו את המטוס וישנם טייסים ישראלים וצריך לתפוס אותם. בחלב כמו שאנחנו יודעים יש בית כנסת הראשון בעולם שבנה אותו יואב בין צרויה. בחצותו את ארם נהריים ואת ארם צהובה. מעל הבית כנסת גרה לה צדיקה אחת עם משפחתה שרו מרעשלי קראו לה .אמרה לבנה יאבני חרם שלא ישרפו את בית הכנסת עוד פעם תשים אבן גדולה מאחורי הדלת ותבוא אז ירד הבן תאופיק ודהוד מנחם ז''ל שמו אבן ענקית מאחורי השער ועלו הביתה .השכנים ראו אותם הודיעו לשלטונות שהם החביאו את הטייסים הבית הכנסת .עוד פעם מאות חיילים חיפושים וכמות לשני היהודים האומללים לקחו אותם לעינויים ולכלא. אני הייתי אחד מאלה שאספו אותם אלמוחברת ושמו אותם בבית סוהר .את העינויים שקיבלנו בכלא הסורי זה רק באגדות. אני, זכי שעיו, דהוד שעיו מוראד שעיו אחי יהודה נונה משעניה שחוד משענייה דיבו אורפלי ז''ל עזרה מרעשלי דודי כהן. אומרים יש שבע מדורי גהינם אני חושב שאנחנו יהודי סוריה עברנו לפחות חצי מהם .אבל יש כמה ואני בניהם שעברו שמונה מדורי גהינום ולא שבע''

עוד אליהו אליהו: ''שבוע שעבר ראינו את הגבורה שעברו אחינו בשואה וכמעט כמעט כאילו היינו שם. ההבדל היחיד בינינו היה התקווה, לנו היה לאיפה לברוח למה לצפות.. למדינת ישראל. להם לא היה. תחי מדינת ישראל לעד אמן''
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי