פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדד תחרותיות בתיירות: ישראל במקום 61
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 25/04/2017 שעה 15:00)


מדד תחרותיות בתיירות: ישראל במקום 61

ד''ר דוד סיון



לאחרונה פורסמו נתוני ''מדד התחרותיות בתיירות ונסיעות'' בדו''ח מפורט של ''הפורום הכלכלי העולמי''. המדד מחושב מנתונים איכותיים ומנתונים אובייקטיביים (מחירים, שיעורי מס וכו'). הקבוצה הראשונה מבוססת על סקרים שנערכו בין מנהלים בענף בארצות הכלולות והקבוצה השניה נאספה ממקורות שונים. המטרה היא לתרום מידע שמסייע לתהליכי פיתוח כלכלי-עסקי בר-קיימה של הענף.

שלא כמו במקרים אחרים הפעם ישראל מדורגת במרחק ניכר מהפיסגה – במקום 61, לאחר איחוד האמירויות, קאטר ובחריין. אנחנו יכולים ''להתנחם'' שישראל שיפרה את הדירוג ב-‏11 מקומות לעומת הדו''ח הקודם - היא בין המשקים משפרי הדירוג הבולטים. הדו''ח מציין (עמ' 18) את הגורמים העיקריים לשיפור המשמעותי הזה. הגורם הראשון היא העובדה שהסביבה העסקית נעשית יותר פתוחה לתחרות ולהשקעות זרות. השני הוא תהליך השיפור באיכות כוח האדם, ההון האנושי, בענף. גם שינויים ברגולציה שקשורה בעובדים מוזכרים כגורם לשיפור בדירוג הכללי.

המשתנים הבולטים שמשפיעים לרעה על הדירוג של ישראל הם: המציאות הביטחונית (סיכוני טרור), רמת תחרותיות בעלויות נלוות (מיסי נמל, מיסוי כרטיסים וכו'), תהליכים שקשורים בכניסה ויציאה מהארץ (למשל, צריך או לא צריך ויזה), תנאי איכות הסביבה ואוצרות טבע. בין המשתנים שתורמים לקידום הדירוג ישנם רמת ההון האנושי של העובדים, רמת תשתיות לשירותי תיירות ורמת תשתיות תקשורת ואינטרנט בסביבה העסקית בענף ובארץ בכלל.

למרות הדירוג הנמוך של ישראל שמשתמע מהדו''ח, נראה שתנועת התיירות לארץ לא מושפעת מכך, או שמושפעת מעט. הההודעה לתקשורת של הלמס מראשית מארס מבהירה שבשנים האחרונות ישנה מגמת עליה משמעותית במספר המבקרים בארץ. לכן יתכן שהגורמים המשפיעים על ביקוש לביקורים בישראל לא מקבלים ביטוי ראוי במדד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי