פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8535

קבלת ההחלטות בישראל
שלמה גזית (שבת, 15/04/2017 שעה 7:00)


קבלת ההחלטות בישראל

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ידידי, פרופ' עוזי ארד, הוא נביא הזעם המלין על דרך קבלת ההחלטות של ישראל. המדינה הצעירה נדרשת להתמודד עם שורה של בעיות בעלת השלכות קיומיות והיא נמנעת מלקבל את ההחלטות, מה גם שלדאבון לב – אין לה הכלים לקבלן.

לפני כשלוש שנים יזם עוזי פרויקט ענק – הוא הצליח לרכז עשרות אישים, מבכירי האקדמיה, המדע, המשק והביטחון, והרחק מעין התקשורת ביקש לעצב את אסטרטגיית-העל לישראל. מה צריכים להיות היעדים ואלו הכלים אשר יובילו את המדינה בכיוון הנכון.

פרופ' ארד פירסם לאחרונה ספר - ''המל''ל'', ספר ''המועצה לביטחון הלאומי'', במקביל פורסם בימים אלה ראיון עמו ב''ניוזלטר של ISRAEL DEFENSE ''. דבר דבור על אופניו.

בתקופה מסוימת נמניתי על חבורת צוות-החשיבה של עוזי, והחלטתי להתנתק, היו לכך שיקולים אישיים, אך בראש וראשונה – הרהורי-ספק לגבי התועלת שבהשקעת המאמץ התכנוני האדיר.
שאלתי את עצמי – אם זה כל כך דרוש ומשמעותי מה מונע מן הממשלה לפעול בדרך זו?

לפני כ''ה שנים, דומני שהיה זה ח''כ בני בגין, שכפה על ראש הממשלה יצחק שמיר להקים במשרדו צוות תכנון לביטחון הלאומי. לא הייתה ברירה, וראש הממשלה נענה והקים ב-‏1992 צוות במשרדו, אלא שלא העלה על הדעת כי צריך גם להפעילו ולפעול ברוח המלצותיו.

בעקבותיו, היה זה בנימין נתניהו שהקים במשרדו וריאציות שונות של המל''ל. המועצה הוקמה ב-‏1999, וב-‏17 השנים שחלפו מאז עמדה בראש המועצה גלריה מרשימה של אישים מן הבכירים והמנוסים בצמרת מוסדות הביטחון של המדינה. הראשון היה האלוף דוד עברי, ולימים - עוזי ארד עצמו. אין לי ספק שכל אחד מראשי המועצה הללו השקיע מאמץ אדיר בעבודת תכנון, בהגשת ניירות עבודה ובניסיון להשפיע על עבודת המטה של צמרת המדינה.

אז למה זה לא צלח? היכן נמצאת נקודת התורפה? מאז הקמתה לפני 17 שנים ראינו 12 ראשים שונים של המועצה, כאשר אף לא אחד מהם לא החזיק מעמד יותר משנתיים וחצי, ורובם – סביבות השנה.

הרהרתי הרבה בשאלה זו והמסקנה אליה הגעתי עגומה ומתסכלת – המועצה לביטחון לאומי, דרך פעולתה והמלצותיה עומדים בסתירה לדרך תפקודה של הפוליטיקה הלאומית, לתן-וקח הפוליטי של הקואליציות הממשלתיות המעוותות. ומכיוון שבמציאות הישראלית – מי שקובע, מי שמחליט זה הדרג הפוליטי, אין ברירה למל''ל אלא לחיות בתסכול עמוק

חוששני כי לא ספרו של ארד, ולא הריאיון המקיף שפורסם עמו יתקנו את המצב. השינוי הנדרש הוא במקום אחר – הצורך בשינוי השיטה הפוליטית, השינוי שישחרר את תהליך קבלת ההחלטות מאילוצי קואליציה וגועליציה.

שאלת המפתח הלאומית איננה מה נדרש אלא כיצד מגיעים לכך.







http://www.faz.co.il/thread?rep=177465
בכל זאת בעיית משילוּת
בצלאל פאר (יום שלישי, 25/04/2017 שעה 14:26)

בישראל קשה מאוד לקבל החלטות אסטרטגיות בעניינים מדיניים, בטחוניים, חברתיים, כלכליים אלא רק החלטות אד-הוק, לפי תמהיל השחקנים בקבוצת הקואליציה. הדבר נובע אך ורק משיטת הבחירות ושיטת הממשל. כבר אין יותר מפלגה אחת גדולה שמחזיקה בידיה 50-40 מנדטים כמו בימי מפא''י העליזים. שיטת הבחירות הכללית - יחסית – ארצית מעודדת הקמת מפלגות קש ושוליות, כי הרווח גדול מההפסד. אבל ריבוי מפלגות מייצר מפלגות לווין קטנות שכוחן גדול מגודלן ולכן גם התגמול להן גדול.

מאבקים ולחצים של מפלגות בקואליציה ובאופוזיציה, מחייבת הקמת קואליציות-זוטא מורכבות ומשתנות לפי העניין. אי קיום הבטחה בנושא אחד יכולה לפצץ הבנות בעניין אחר. כל החלטת ביצוע של הממשלה, היא רק המלצה, כי אם השר הממונה לא הסכים לה, הוא יכול לא לקיימה.

השיטה פוגעת במשילות. לראש הממשלה אין כוח מול שריו. כל קואליציית אינטרסים מקרית יכולה להפיל ממשלה. יעדי הממשלה נשענים על ההסכמים הקואליציונים שכידוע ברוב המקרים מדובר על הטבות למגזרים המקורבים. שיטת ה''תן וקח'' לא מייצרת תוכנית-אב אסטרטגית אלא תוכנית של טלאי על טלאי שלא תמיד היא מותאמת לאינטרסים האסטרטגיים, מדיניים והכלכליים של כל מפלגת קואליציה לחוד ואפילו לא לדף יעדים נדרשים של הממשלה, כי כל ההסכמים מול כל מפלגה מדגיש לעיתים קרובות תוכניות שמחוץ לקונצנזוס הקואליציוני. למשל, הצורך לשלם לחרדים בעבור הצטרפותם לקואליציה, בד''כ מנוגד לרצון של המפלגות האחרות בה. אבל אם בעבור הליכוד זה הכרחי, הרי שבעבור 'ישראל ביתנו' ו''כולנו'' זה יכול להיות קוץ בגרון.

לכן, כדי להגביר משילות לממשלה, צריך להבטיח קדנציה מלאה של 4 שנים, עם יכולת מובהקת של ראש הממשלה לנהל ולכוון את הממשלה. נדבר מחייב תיקון חוקי של חוק יסוד הממשלה ותיקון שיטת הבחירות. צריך לחשוב על שיטה אחרת – אולי בחירות ארציות המשולבות בבחירות אזוריות, בחירת חצי-חצי מהח''כים בשתי השיטות, תוך העלאת אחוז החסימה ל-‏50% מהח''כים בבחירות הארציות או לחלופין תגמול המפלגה הגדולה שזכתה בבחירות הארציות בבונוס של מנדטים, תוך גריעה יחסית ממפלגות הקטנות.

חייבים לתקן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=177469
פשוט לא נכון - הצעתך היא פגיעה חסרת תועלת בדמוקרטיה
דוד סיון (יום שלישי, 25/04/2017 שעה 18:03)
בתשובה לבצלאל פאר

א. הבעיה מתחילה מכך שלמפלגות אין תוכנית אסטרטגית, ואם יש היא לא ממש מחייבת. אחת הסיבות היא שקביעת אסטרטגיה וערכים באופן מסודר פוגעת ביכולת להיות גמיש לפי רוח הזמן...

ב. ברור שלהקים ממשלה לפי אסטרטגיה-ערכים יותר קשה ועוד יותר קשה לשמור על אסטרטגיה שנקבעה. הכי קל זה להתנהל לפי ''הצלחות'' זמניות.

ג. הממשלה הנוכחית היא הוכחה ברורה מדוע לא מדובר בבעית משילות. לכל אחד ברור שאין יכולת להפיל את הממשלה ובכל זאת מספרים לנו על אי משילות.

ד. דבר אחד בטוח העלאת אחוז החסימה תוריד עוד יותר את צורך בניהול אסטרטגי. לכן חקיקה ברוח הצעתך היא פגיעה חסרת תועלת בדמוקרטיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=177471
פשוט לא נכון - אין שום בעיה בלהגדיר דרך
בצלאל פאר (יום שלישי, 25/04/2017 שעה 19:35)
בתשובה לדוד סיון

והמפלגות מגדירות אותן במצען, אמירות והצהרות והחלטות. הבעיה היא משילות, והממשלה הנוכחית היא ההוכחה לכך. מה לא נאמר עליה? שהיא ממשלה ימנית מובהקת, כאילו הדבר מבטיח לכידות ברעיונות. אז זה לא כך. יש מאבקים אידיאולוגיים ואישיים, ורק כ-‏70% מההחלטות האופרטיביות של הממשלה ממומשות (לפי הדו''ח הממשלתי של השנה הראשונה לקיומה).

בא נניח שהממשלה היתה מורכבת רק משתי מפלגות - הליכוד עם יותר מ-‏40 מנדטים ועוד מפלגת ימין, נניח 'ישראל ביתנו', עם כ-‏20 מנדטים, כי אז היא היתה מתפקדת ב'שקט תעשייתי' וביציבות גדולים יותר.

מספר המפלגות אינו פונקציה לאיכות הדמוקרטיה אלא רק לכאוס שהדמוקרטיה מותירה לפוליטיקאים בישראל. דמוקרטיה עם 6-5 מפלגות בכנסת יעילה יותר ויציבה יותר מדמוקרטיה עם 11 מפלגות. נדמה לי שבריטניה היא עדיין דמוקרטיה ועל אף שיושבים בה 11 מפלגות שונות, למפלגה השמרנית השלטת יש רוב בפרלמנט עם 330 מושבים (מתוך 650) כאשר לשתי המפלגות הגדולות אחריהם, הלייבור והמפלגה הלאומית הסקוטית ביחד יש להם 288 מושבים, וכל יתר 8 המפלגות יש להן בין נציג אחד (4 מפלגות) ועד 8 נציגים(המפלגה הליברלית דמוקרטית). זה לא פוגם בכלל בדמוקרטיה. להיפך, זה מקרין יציבות, משילות והתנהלות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=177477
פשוט לא נכון - הצעתך היא פגיעה חסרת תועלת בדמוקרטיה
דוד סיון (יום רביעי, 26/04/2017 שעה 3:25)
בתשובה לבצלאל פאר

א. הבעיה שאין מצעים מבוססי אסטרטגיה.
ב. הממשלה הנוכחית היא הוכחה שהבעיה איננה ''משילות'' אלא חוסר אסטרטגיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=177490
פשוט לא נכון - לא קשור לעניין הדמוקרטיה
בצלאל פאר (שבת, 06/05/2017 שעה 21:25)
בתשובה לדוד סיון

כי אין פגיעה בדמוקרטיה, כל עוד השיטה דמוקרטית.

הבעיה היא משילות שלא קיימת בשל ריבוי המפלגות וגודלן הקטן. ולכן הממשלה מתקשה להגדיר אסטרטגיה (איזו ממשלה בישראל דיברה במונחים אסטרטגיים?) להתנהל לפי אסטרטגיה מוסכמת כלשהי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=177491
פשוט לא נכון - הצעתך היא פגיעה חסרת תועלת בדמוקרטיה
דוד סיון (יום ראשון, 07/05/2017 שעה 0:21)
בתשובה לבצלאל פאר

בהחלט יש תהליך פגיעה בדמוקרטיה.

בהחלט אין בעית משילות. הממשלה הנוכחית היא ההוכחה לכך.

הממשלה הנוכחית לא ניסתה להגדיר אסטרטגיה רצינית ובמקום זה בחרה להגדיר טקטיקה שמתאימה לאינטרסים האישיים של חלק מחבריה.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.