פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טראמפ – קוו ואדיס?
שלמה גזית (שבת, 08/04/2017 שעה 7:00)


טראמפ – קוו ואדיס?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



שלשום, יום חמישי בערב, השלמתי את הטיוטה הכמעט-סופית של הטור שנועד להיות מופץ בשבת בבוקר. הכותרת שנתתי לטור הייתה ''והעולם שותק!''. ביקשתי להתייחס לפער המשווע בין הזעזוע והגינוי הכמעט כלל-עולמי, למראה הילדים שנהרגו באש הנשק הכימי בסוריה לעומת היעדר התגובה בין במישור הצבאי ובין במישור המדיני.

קמתי למחרת, אתמול יום שישי בבוקר, ושמעתי על טילי הטומהוק ששיגרה ארה''ב לעבר בסיס חיל האוויר הסורי בחומס, הבסיס ממנו יצאו המטוסים הסוריים להתקפתם הנפשעת.

דבר ראשון – גנזתי את טיוטת הטור שכתבתי. גנזתי, אך טרם השמדתי. מוקדם עדיין לקבוע אם התקיפה האמריקאית מבטאת שינוי אסטרטגי במדיניות וושינגטון, או שהיה זה צעד נקודתי, החלטה חד-פעמית של הנשיא החדש שביקש להפגין את השוני בינו לבין קודמו, ברק אובמה, בהקשר לנשק הכימי שבידי דמשק .

אפשר, וכולי תקווה שזו תהא אכן המדיניות החדשה של ארה''ב, אפשר שלא היה זה צעד הפגנתי בודד, אלא תחילתה של אמריקה אחרת, אמריקה המבקשת להחזיר לוושינגטון את מעמד המעצמה הגדולה והמובילה בזירה העולמית. את התשובה נדע במועד קרוב, יש שורה של מוקדי מתיחות בעולמנו מוקדים אשר בכולם יש לארה''ב תפקיד דומיננטי, בין אם יהא זה תפקיד של מעורבות פעילה וקובעת, ובין אם יהא זה של עומדת מן הצד. על סדר יומו של הנשיא החדש, נשיא שטרם מלאו שלושה חודשים מאז נכנס לתפקיד ואשר טרם השלים אף את הרכבת צוות עוזריו שורה של נושאים החייבים החלטה, החלטה שאי אפשר יהיה לדחותה, וכל העולם נושא אליו עיניים ומבקש לראות מה תהיינה החלטותיו. אמנה כאן רק את הדחופות והגורליות שעל סדר היום - צפון קוריאה, רוסיה, איראן וכמובן, ההתמודדות בטרור האיסלמי.

אין צורך שהנשיא יפעל מיד בכל אחד ואחד ממוקדים אלה. העולם צופה וממתין לראות מה מדיניות-חוץ אותה מתכוון דונאלד טראמפ לאמץ, וכל המעורבים בדבר כבר יסיקו לבד ומיד את המסקנות.

ומכאן, אינני יכול שלא להתייחס לזירה שלנו ולסכסוך הישראלי-ערבי-פלסטיני. בזה אחר זה עולים לרגל ראשי מדינות האיזור ומתייצבים בבית הלבן. בימים הקרובים עומד הנשיא לפגוש את מחמו ד עבאס, מי שעומד בראש הרשות הפלסטינית. לדונאלד טראמפ יש שם של אוהב יהודים ותומך גדול בישראל, הוא חוזר ומתהדר בבתו שהתייהדה ובנכדיו היהודים, אך עדיין איננו יודעים לאן תביא אותו תמיכה זו בישראל. טראמפ חוזר ומצהיר על כוונתו לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אלא שהדרך שיוכל ללכת בה עשוייה להיות בכיוונים ממש מנוגדים. השמחה הגדולה שהציפה את מנהיגי הימין הישראלי משנבחר טראמפ לנשיא – הצטננה. מה שראינו עד כה – היו הוראות ברורות מוושינגטון שלא לשנות את המציאות בשטח וכי יש להמתין להחלטות שתתקבלנה בבית הלבן. וכולנו ממתינים.

את פיתרון החידה נראה ככל הנראה במועד קרוב. דונאלד טראמפ איננו נמנה על המתלבטים ומהססים.

וזו גם ההזדמנות לברך את ידידינו הרבים, את כל ציבור הקוראים טורים אלה, בברכת חג שמח, חג לכם, למשפחותיכם ולכל בית ישראל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  טראמפ מחפש, תוהה, מגשש ומנסה לבנות את את דרכו 'תוך כדי תנועה'  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי