פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קיפוח מזרחים
שלמה גזית (שבת, 01/04/2017 שעה 8:00)


קיפוח המזרחים

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ההתלהמות הציבורית סביב פרשת החייל אלאור אזריה, החזירה לכותרות ולדיון הציבורי את טענות הקיפוח של בני עדות המזרח בחברה הישראלית. אין זה נושא חדש, גילו כמעט כשנות חייה של המדינה, כאשר ההתפרצות הראשונה והעממית הייתה לפני כמעט 60 שנה, במהומות ואדי סאליב בחיפה (יולי 1959).

יש שני מישורים למערכה חברתית זו. ראשון, המישור העממי הרחב אשר מתבטא בהזדהות ובתמיכה הרחבה בחייל אלאור אזריה, ''הגיבור הלאומי'' שלא צריך היה להעמידו כלל לדין, ובתביעה לשחרורו המידי. טענה עממית זו צומחת ומתבססת על שתי הנחות – הראשונה זו שנאת ערבים בכלל, כל הערבים, ועל אחת כמה וכמה פלשתינים-מחבלים. דינם של אלה שיחוסלו ויסולקו מארצנו. וההנחה השנייה – אלאור הועמד לדין רק בשל מערכת הפיקוד הצהלית ה''אשכנזית''. אילו היה שמו פינקלשטיין – היו נוהגים בו אחרת.

המישור החברתי השני מתייחס לקיפוח – סיכוי הקידום של המזרחי-הישראלי חסום בפניו. אנו עדים לאפליה ולקיפוח בכל המערכות שבחברה הישראלית – המזרחי נחסם בדרכו לצמרת השלטון הפוליטית, לצמרת המערכת האקדמית, המשפטית ואפילו המוניציפאלית. ההסבר לכך בתהליך מיון אכזר בכל המערכות המעדיף את רובינשטיין על אלפסי.

אינני איש מדעי החברה, לא חקרתי את הנושא ואין לי כוונה לתמוך או להפריך טענות אלה. יחד עם זאת, נוח לי לבחון הדברים בנעשה במערכת המוכרת לי – במערכת הצבאית.

אינני חושב שיש צורך להרחיב בפרשת החייל אזריה. ההתייחסות ל''חייל היורה'' במערכת הפיקוד, וכן של שר הביטחון ובשלב ראשון אף של ראש הממשלה, הושמעה עוד בטרם נודעו שמו וזהותו החברתית של החייל המעורב בפרשה. והתייחסות אובייקטיבית זו היא שקבעה את הטיפול בנושא, בעצם עד היום.

ההאשמה בה מואשם אזריה עומדת בסתירה בוטה למדיניות צה''ל אותה ביטא ופרט הרמטכ''ל, סמוך לאותה תקרית. הפרסום להריגה בעת מעשה חייב את המדינה לקבוע מיד עמדה ערכית חד-משמעית, ולא היה לכך כל קשר למוצא המשפחתי של החייל.

ומכאן למישור החברתי. דומה שאיש לא יטען כי הקידום בצה''ל חוסם את בני עדות המזרח. כולנו – לפחות בני דורי – זוכרים את בקשתו החוזרת ונשנית של דוד בן-גוריון – ראש הממשלה ושר הביטחון - ש''ביקש לראות את האלוף התימני הראשון''.

המיון והקידום לתכניות השונות בצה''ל נעשה בדרך של מבחנים אובייקטיביים, ואלה מוכיחים כי אין בסיס לטענת הקיפוח העדתי בצה''ל. ואין הוכחה טובה לכך מבחינת הרקע העדתי של הרמטכ''לים, והרמטכ''ל המכהן היום, שמוצאו מרוקאי הוא דוגמה לכך. הלכתי אחורנית, ומתוך 21 הרמטכ''לים בצה''ל היו שישה יוצאי עדות המזרח.

בדקתי גם את מפקדי חיל האוויר וחיל הים. מתוך 18 מפקדי חיל האוויר היו שלושה יוצאי עדות המזרח, ומתוך עשרים מפקדי חיל הים – היו שניים יוצאי עדות המזרח.

שתי מסקנות - הראשונה, כאמור, אין בסיס לטענה של קיפוח עדתי בצה''ל, והשנייה – בחילות המקצועיים, בהם יש משקל רב לבסיס ההשכלתי המוקדם (מיון לטיס לעומת מיון לקצונה) הרוב הגדול של בני עדות המזרח חסר בסיס השכלה ומוטיבציה להתמודד ולהתקדם.

מה המסקנה? אני משאיר זאת לכל אחד שיגיע אליה בכוחות עצמו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי