פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על זכות היהודים לארצם לפי הימין האמוני-לאומני
אמנון פורטוגלי (יום שני, 27/03/2017 שעה 19:00)


על זכות היהודים לארצם לפי הימין האמוני-לאומני

אמנון פורטוגלי



אינטלקטואלים מהימין האמוני-לאומני כמו פרופ' אליאב שוחטמן מהאוניברסיטה העברית, ופרופ' אמנון שפירא מאוניברסיטת אריאל מציגים נרטיב מעניין על זכות היהודים לארצם, נרטיב שיש בו לא מעט חצאי אמת ו'חורים'.

כך לדוגמה, בניגוד למה שהם אומרים, לאחר המרד הגדול ולאחר מרד בר כוכבא, עם ישראל לא הוגלה מארצו בכוח. עזיבת היהודים את הארץ והגלות החלה שנים רבות קודם לכן. אזכיר את הקהילה היהודית הגדולה באלכסנדריה שיצרה את תרגום השבעים וכתבי פילון האלכסנדרוני, ושמרדה בשלטון הרומי בימי קליגולה, בשנת 38 לספירה שלשים שנה לפני המרד הגדול. עזיבת הארץ המשיכה ביתר שאת אחרי מרד בר-כוכבא, שבעקבותיו היישוב היהודי בארץ ישראל כמעט והוכחד. היהודים שנותרו עזבו את הארץ מרצונם, כמו גם המירו את דתם לנצרות ולאיסלם במאות השנים שאח''כ.

אציין על שתי בעיות מהותיות בגישה ובסיפור האמוני-לאומני.

הראשונה היא התעלמות כמעט מלאה מהפלסטינים.
שוחטמן ושפירא שמים דגש על הזכויות ההיסטוריות של העם היהודי על כל ארץ ישראל. יחד עם זכויות היסטוריות אלו, הם מדגישים את ההכרה הבינלאומית בזכות העם היהודי על ארץ ישראל.
אלא ששוחטמן ושפירא מתעלמים מהזכויות של העם הפלסטיני בארץ ישראל ומההכרה הבינלאומית בזכות העם הפלסטיני על ארץ ישראל. גם הצהרת בלפור, גם וועידת סן-רמו, וגם כתב המנדט הכירו בזכויות של הפלסטינים בארץ ישראל. תוכנית החלוקה משנת 1947 שהתקבלה ברוב קולות בעצרת הכללית של האו''ם ב-‏29 בנובמבר 1947 דברה במפורש על הקמת מדינה ערבית של תושבי הארץ הפלסטינים, ברוב חלקה של ארץ ישראל. יהודה ושומרון שהיו בשליטת ירדן, עברו לאחר 1967 לשליטת ישראלית, ומאז הסכם אוסלו שאושר ע''י כנסת ישראל הם שטחים של הרשות הפלסטינית. יש רשות פלסטינית המוכרת בעולם, באו''ם, ובישראל. הנשיא האמריקאי נפגש עם יו''ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, אבל בעולם של שוחטמן ושפירא כל זה לא קיים.

ההתייחסות של שוחטמן ושפירא לערבים הפלסטינים מעניינת. מבחינתם הפלסטינים אבדו את זכויותיהם בארץ ישראל מאחר ודחו את תכנית החלוקה משנת 1947, ויצאו ב-‏1948 וב-‏1967 למלחמות נגד מדינת ישראל בהן נגפו.
מעניין אם הטיעון הזה יתפוס מבחינתם גם לגבי היהודים שיצאו בשתי מלחמות נגד השלטון הרומאי. המרד הגדול שהחל בשנת 66 ומרד בר כוכבא שהחל ב-‏132, מלחמות בהן ניגפו בתוצאות איומות. האם גם במקרה זה יטענו שוחטמן ושפירא שהעם היהודי איבד את זכויותיו בארץ ישראל.
אני לא בטוח כי שוחטמן ושפירא ערים לכך שהטיעון הזה מזכיר את הטיעון של תיאולוגים נוצרים, לדוגמה אוגוסטינוס, לפיו היהודים איבדו את זכויותיהם מאחר והם הפרו את הברית שכרתו עם האלוהים. לכן, לטענת תיאולוגים אלו, נכתבה הברית החדשה, ועל היהודים נגזר לחיות בגלות, בשפלות, מופלים לרעה, כעין קין הנע והנד, כדי שימשו עדות לאמיתות הנצרות.

הבעייה המהותית השניה היא בזכויות של היהודים לעומת הזכויות של הפלסטינים. בטענה שמעלים שוחטמן ושפירא כי ''זכות ההתיישבות של היהודים בארץ-ישראל, כולל ממערב לנהר הירדן (יהודה ושומרון) – לא ניתנת לעִרְעוּר... זכויותיה של ישראל ביהודה ושומרון עדיפות על פני זכויותיהם של ערביי א''י''.

זה לב הבעייה. מבחינת פרופ' שוחטמן ושפירא וחבריהם, ארץ ישראל היא ארצם של 'היהודים' מכל מקום בעולם, מכוח 'ההבטחה האלוהית'. הם לא טורחים להגדיר מיהם 'היהודים' ומה גבולות 'ההבטחה'. מבחינתם של שוחטמן ושפירא, לא משנה כלל שרוב 'היהודים' עזבו את הארץ לפני כ-‏2000 שנים, שארץ ישראל היתה בשליטה ערבית ו/או מוסלמית במשך כ-‏1500 שנים. לדעתם ולדעת אחרים ביהדות האורתודקסית-לאומנית, על בסיס ההבטחה האלוהית מותר למדינה להצר את רגליהם, לזרוק ולנשל ערבים פלסטינים שנולדו בארץ, שאבותיהם ואבות אבותיהם חיו בארץ מזה למעלה מ-‏1,500 שנה, והם לא יוכלו לעולם לחזור אליה, ואדמתם רכושם מופקעים וניתנים ליהודים מכל מקום בעולם שיש להם זכות אוטומטית להיות אזרחי ישראל, רק בגלל שהם יהודים.

מעניין אם שוחטמן ושפירא וחבריהם מעלים על דעתם, שאם זכות כזו, לחזור למקום בו חיו אבותיו לפני 1000 דורות, ולזרוק את אלו הגרים שם היום, תנתן לכל אחד בכל מקום בעולם, איזה עולם יהייה לנו.

שוחטמן ושפירא, חבריהם הדתיים-לאומנים, והמתנחלים בכלל, מאמינים בזכויותינו על ארץ ישראל התנ''כית, השלמה. לתפיסתם השטחים שנכבשו ב-‏1967 יועדו לישראל בתנ''ך ובהחלטות חבר הלאומים, ולכן מותר ליהודים להתיישב בכל מקום בשטחים אלו, שחובתם, וחובתנו, לגור בכל מקום בארץ וזה לא משנה איפה. מבחינתם אין דבר כזה שטחים, כל ארץ ישראל היא שלנו מאז ולעולם, ולכן מותר ליהודים לעשות כל מעשה עוולה שעולה על רוחם בשטחים אלו, לגרש את התושבים הפלסטינים, להנהיג משטר אפרטהייד ועוד ועוד.

זו אינה שאלה תאורטית, היפותטית, או תרחיש דמיוני. יש הרבה מדי מורי הלכה, רבנים, אינטלקטואלים ופוליטיקאים דתיים-לאומנים מובילים, המטיפים בריש-גלי למימוש הזכות שלנו על הארץ המובטחת, כאן ועכשיו. ויש מנהיגים פוליטיים, מהם החברים בכנסת ובממשלה, הפועלים למימושה. תנועת ההתנחלות והנישול של הפלסטינים ביהודה ושומרון, הם עדות יומיומית לכך. המסר פשוט: ''לערבים בארץ ישראל, אם ירצו, יש לאן ללכת''. ההמשך ברור: אם לא ירצו, ימררו את חייהם עד שיאמרו ''רוצים אנו''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי