פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
באין מדיניות – מתדרדרים
שלמה גזית (שבת, 25/03/2017 שעה 6:00)


באין מדיניות – מתדרדרים

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מדיניות הביטחון של ישראל אימצה קו של הסלמה בו-זמנית בשלוש זירות – ברצועת עזה, בגבול הסורי ובלבנון. אני מאמין שקברניטי המדינה – המדיניים והביטחוניים-צבאיים – אינם מבקשים סיבוב לחימה חדש, אך החלטותיהם וצעדיהם מובילים אותנו בדרך זו.

אני מאמין שגם בצד השני, בהנהגת חמאס שברצועה, הנשיא אסד בדמשק , וגם השיח נצראללה בלבנון אינם מבקשים עימות במועד הזה, אך אנו מעמידים את סבלנותם, את גאוותם הלאומית ואת איפוקם בפני מצבים ביטחוניים, שיקשה עליהם להתעלם ולהימנע מתגובה.

אינני יודע אם המדיניות הקיימת היא פרי דיון ובחינה של החלופות העומדות בפנינו. מכל מקום, את מדיניות הביטחון של ישראל מנחים כיום שני קווים מנחים:
  • אנו מגיבים, ומיד. על כל אירוע ביטחוני לאורך אחת משלוש הזירות,
  • ישראל פועלת כמיטב המידע והיכולת למניעת חימושו של ארגון חיזבאללה.
התפתחויות אלה מחזירות אותי 40 שנים לאחור, לימי מלחמת האזרחים בלבנון, ולתחילת המעורבות של כוחות-צבא סוריים במלחמת אזרחים זו.

לישראל הייתה אז מדיניות מחמירה – לא נתיר היווצרות איום צבאי סורי על ישראל מתחומי שטח לבנון. על אף מדיניות זו קיבל ראש הממשלה, יצחק רבין, החלטה שלא לפעול כנגד הכוחות הסוריים שנכנסו ללבנון בנסיבות הקיימות, וכי אין לנו עניין להיות מעורבים במלחמת האזרחים המטורפת שהתנהלה שם. הסתפקנו במעקב צמוד אחר הנעשה.

בתחילת 1977 איתרנו פלוגת צבא סורית שהועברה דרומה, והתמקמה קילומטרים ספורים מגבול ישראל. הסורים עשו זאת בדממת אלחוט ותקשורת מוחלטת, ככל הנראה בקשו לראות ולהעמיד במבחן את התגובה הישראלית.

התלבטנו כיצד להגיב. היה לנו ברור שאם נתבע פומבית את סילוק הפלוגה הסורית מן המקום, אין סיכוי שדמשק תיענה לדרישה. הנחנו שנראה תגובה פומבית – ''אין זה עניינה של ישראל להתערב בתנועת כוחות סוריים שהוזמנו במטרה להחזיר את הסדר בלבנון!'' יכולנו לקדם כוחות צה''ל ולפרוס אותם לאורך הגבול. אך ראש הממשלה החליט לנסות תחילה דרך שלישית – להשיג את המטרה תוך מניעת הסלמה. ניצלנו את ביקורו בארץ של מזכיר המדינה, סיירוס ואנס, להעברת מסר חשאי לדמשק בתביעה חד-משמעית שלא לפרוס כוחותיהם בקירבת הגבול.
המסר הועבר והפלוגה הסורית הוחזרה צפונה. וכל זה בוצע והושג בשקט, מבלי לפגוע פומבית ביקרה הסורית.

חוששני שלקח זה איננו תקף בקרב מקבלי ההחלטות בירושלים. לפעמים, דומה שהפרסום הפומבי של התגובה הישראלית הצפויה חשוב מן התוצאה המבוקשת בשטח. הפעלת כוח צבאי היא צעד גלוי ומתגרה. היא מעמידה את יקרתו של הצד השני במבחן. צד זה איננו יכול להתעלם מן הצעדים הצבאיים של ישראל ומכאן שעלינו לצפות לתגובה.

חיל האוויר פועל בחופשיות בשטח סוריה. לפני שבוע הגיבו הסורים בטיל נ.מ. בעקבות תגובה זו באה הצהרה פומבית ישראלית – ''אם תפעילו בעתיד נ.מ. נגד מטוסינו נתקוף ונשמיד את מערך ההגנה האווירית שלכם!'' כיצד היינו אנו מגיבים לו שמענו איום-הצהרה כזו המופנית נגדנו?

מה שמוצע זו החלטה מדינית לתת קודם כל צ'אנס למסרים החשאיים, למסרים שלא יעמידו במבחן את האגו של המנהיגות בצד השני.

ההסלמה הצבאית והעימות חייבים תמיד להיות הברירה האחרונה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי