פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ההתנחלויות, לא מה שחשבתם
שאול אריאלי (יום שני, 06/03/2017 שעה 19:00)


ההתנחלויות, לא מה שחשבתם

ד''ר שאול אריאלי



תשכחו את כל מה שידעתם על עובדות אלטרנטיביות. אנחנו חוזרים לפרשנויות אלטרנטיביות. כלומר, מתבססים על עובדות אבל מפרשים אותן כרצוננו. התמונה תהיה שונה, אך הארץ לא תרעד ולא תבער. רגע לפני שמאמצים את אחת מהצעות הנשיא דונלד טראמפ ליישוב הסכסוך, אין כמו נתוני מרשם האוכלוסין של המינהל האזרחי על הגידול במספר המתנחלים במחצית השנייה של 2016, כדי לקרוע את מסיכת ההטעיה מעל מפעל ההתנחלות, לחשוף את מצבו האמיתי ולהכריז על דעיכתו וכישלונו.

כישלון זה הביא לתגובות נואשות בקרב המחנה הלאומני־משיחי, בראשות נפתלי בנט, אורי אריאל, איילת שקד וחבריהם בליכוד. אלה המנסים להסתיר את הכישלון במהלכים ובתוכניות למיניהן, כמו ''חוק ההפקעה'' (שולי מועלם), סיפוח מעלה אדומים (יואב קיש ובצלאל סמוטריץ'), סיפוח ''גושי'' ההתנחלויות ושטחי C (בנט) או סיפוח הגדה כולה (ציפי חוטובלי ומירי רגב).

המהלכים הללו מבקשים לכאורה להסדיר את מציאות החיים של המתנחלים, בטענה שהיא הגיעה לשלב של פריחה ומתן פרי, וכי נוכחות המתנחלים ברחבי הגדה היא בלתי הפיכה והכריעה את הפלסטינים ואת שאיפותיהם הלאומיות. טענה מופרכת זו מבקשת להצדיק את ההזרמה של עשרות מיליוני שקלים לגוזלי האדמות מעמונה, עשרות מיליונים ממשרד החינוך לתוכניות שונות של סיורי תלמידים בהתנחלויות, הפועלות תחת השם הציני ''הכר את השונה והאחר'', ומיליונים נוספים לאולפנות בערים בישראל, שמטרתן ''להתנחל בלבבות''. ועוד לא אמרנו דבר על המיליארדים הנשפכים כמים לצורכי תשתיות וביטחון, ועל המחירים המדיניים, המוסריים והחברתיים שהחברה הישראלית משלמת בגין חלומות עוועים אלו.

ואחרי כל זאת מה מגלים לנו הנתונים? שבמחצית השנייה של 2016 נוספו 7,053 ישראלים למחוז יו''ש. נשמע מרשים? במבט שני מתברר כי חלק הארי שלהם — 43% — נוספו לשתי הערים החרדיות ביתר עלית ומודיעין עלית, ורובם המכריע כתוצאה מריבוי טבעי. בשתי הערים הללו, המציעות פתרון ציני למצוקת הדיור של המגזר החרדי — שאנשיו מכנים עצמם ''מתנחלים בעל כורחנו'' — מתגוררים כשליש מהישראלים ביו''ש.

כלומר, כל הילת ''ההתחזקות'' של ''מפעל ההתנחלות'' נשענת על ריבוי טבעי בשתי ערים חרדיות אלה (שהן 1.6% ממספר ההתנחלויות). אלה ערים עניות מאוד (מסווגות באשכול 1, הנמוך ביותר, במדד החברתי־כלכלי של הלמ''ס), מסובסדות (ב''דילים'' קואליציוניים), שעתידות להסתפח לישראל בכל תרחיש של הסדר קבע וחילופי שטחים. ואם מישהו לא מבין לעומקן את העובדות, אז אכתוב שוב: כל תהילתו של מפעל ההתנחלות, אותו מיזם־על להעלמת פלסטינים ושאיפותיהם הלאומיות, עומדת על הריבוי הטבעי בשתי ערים חרדיות שממילא יסופחו בהסכם הקבע. גם כן תהילה.

ומה עם ''אחותם'' החילונית מעלה אדומים, שבימין כה להוטים לספחה? ובכן, תושביה מצביעים כבר תקופה ארוכה ברגליים, ומספרם במחצית השנייה של 2016 קטן בשמונה נפשות. כלומר, אם מקזזים את הריבוי הטבעי, הרי שעשרות משפחות עזבו את מעלה אדומים. אז אולי לפני שרצים לבנות כמובטח ב–E1 (מבשרת אדומים), ובמקום לשפוך כספים על דיור זול לאוכלוסיות מוחלשות הנדחפות בעל כורחן לגור בשטחים, כדאי להסיט את המשאבים היקרים ליצירת דיור בר השגה בתחומי ישראל?

ומה בדבר אריאל הרחוקה, בירת השומרון? היא נותרה העיר היהודית הקטנה ביותר בשטחים, והגידול בה עומד על 4.5% בלבד מסך הגידול החצי־שנתי ביו''ש.

ובאשר לשאר המצטרפים ליו''ש, רובם הגיעו ליישובים החילוניים הצמודים לקו הירוק, שעתידים להסתפח לישראל במסגרת הסדר קבע: גבעת זאב (4.7%), שם מדובר בחרדים שהצטרפו לשכונת ''אגן האיילות'' וגרמו לירידה בדירוג החברתי־כלכלי של היישוב, מאשכול 6 לאשכול 5; אלפי מנשה (2.5%), אורנית (1%), הר אדר (0.6%) ואפרת (4.8%). דווקא ה''מעוזים'' הלאומניים־משיחיים איבדו תושבים ואוכלוסייתם נחלשה: בית אל הצטמצמה ב–34 נפשות וצנחה לאשכול 3 הנמוך מאוד; אלקנה הצטמצמה ב–50 נפשות וירדה לאשכול 7; קריית ארבע הצטמצמה בשישה תושבים וצנחה לאשכול 2 העני, ואפילו הוועד היהודי בחברון הצטמצם בתושב אחד.

נתונים אלה מצביעים על תהליכים ידועים שנמשכים כבר שני עשורים, למרות המאמצים לבולמם ולהסתירם (באמצעות הון עתק מכספי משלם המסים הישראלי): יש ירידה של 60% בגידול השנתי של ישראלים בגדה; יש היפוך במקורות הגידול — שאינו נובע עוד מהגירה וכ–80% ממנו נובעים מריבוי טבעי; כאמור, כמחצית מהגידול ביו''ש היה בשתי ערים חרדיות; וכן נמשכת הירידה במספר הישראלים בחלק מהיישובים, בעיקר המבודדים והמרוחקים.

המסקנה המתבקשת לנוכח המציאות והמגמות הנ''ל היא שהסיכוי להבטיח את עתיד מרבית הישראלים הגרים בגדה (לרבות השכונות היהודיות במזרח ירושלים) טמון בהגעה להסכם קבע שיבטיח השארת כ–80% מהם בבתיהם ובריבונות ישראל. לכן, דווקא תושבי ה''גושים'' צמודי הקו ירוק צריכים לתבוע פתרון כזה. כל פתרון ''הסדרה'' מכובס רק יחריף את התהליכים הנ''ל, יגרום להתפרצות של אלימות וללחץ כלכלי, ויביא לנטישת האוכלוסייה החזקה את ההתנחלויות המבוססות. המיליארדים שממשלת ישראל המשיחית מתכוונת להזרים להתנחלויות ימשכו אליהן רק אוכלוסיות חלשות יותר, שסיכוייהן להתקדם כלכלית אפסיים, בשל העדר תשתית תעסוקה ביישובים. אלה עתידות להצטרף ל–60% מכוח העבודה הישראלי בשטחים שעושים את דרכם כל יום לתחומי הקו הירוק כדי להתפרנס, או למעגל הנתמכים בערים החרדיות.

העובדות מדברות בעד עצמן. הפרשנות לעובדות היא כבר עניין אחר. תמיד אפשר להתווכח עליה, אבל מנת יתר של כדורי פנטזיה וגלישה לטריפים מעוררי הזיות משיחיות אינן מרשם לאריכות ימים. עדיף לישראל להתחיל לפעול בכיוון של גמילה ולהיערך לחלופת שתי המדינות.

ד''ר אריאלי הוא מחבר הספר ''גבול בינינו וביניכם'' (עליית הגג).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי