פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
וארא עֹז, אסור להתרגל לַגָּלוּת
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 27/01/2017 שעה 7:00)


וארא עֹז, אסור להתרגל לַגָּלוּת

נסים ישעיהו



נכון שככל הנראה אין מישהו שיודע בדיוק איך זה יקרה, איך בדיוק יתחולל תהליך הגאולה ואיך יתגלה המשיח, אבל ברור לגמרי שהתהליך הזה החל כבר מזמן וזה תהליך בלתי הפיך
בפרשת השבוע מסופר שבשליחות הקב''ה משה אומר לבני ישראל (שמות ו'): ... אֲנִי ה', וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. ז וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקִים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם. אבל בני ישראל לא הקשיבו: ... וְלֹא שָׁמְעוּ, אֶל-מֹשֶׁה, מִקֹּצֶר רוּחַ, וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה. לחץ השיעבוד היה כבד ומצבם הנפשי הורע עד כדי כך שלא יכלו להקשיב למלים הטובות. בעצם, שורש הבעיה היה טמון בעובדה שהתרגלו למציאות שבה יש משעבד והם חייבים למלא את רצונו. הרעיון של גאולה מהשיעבוד נשמע כמו חלום מתוק שמוטב אפילו לא לחלום, כי בסוף מתעוררים אל המציאות והיא כואבת שבעתיים.

הקב''ה ידע כמובן שזהו מצבם ושעוד רגע כבר לא יהיה את מי לגאול ח''ו, כי ישכחו אפילו שיש מציאות של חלום כזה, ור''ל כבר לא ירצו להיגאל. לכן, מכאן ואילך הוא שולח את משה ואהרון בעיקר אל פרעה. והוא מודיע להם מראש שזה לא יהיה פשוט, שפרעה יתעקש והקב''ה עוד יגביר את התעקשותו כדי להכותו שוב ושוב (פרק ז'): ג וַאֲנִי אַקְשֶׁה, אֶת-לֵב פַּרְעֹה; וְהִרְבֵּיתִי אֶת-אֹתֹתַי וְאֶת-מוֹפְתַי, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. ומה התועלת בכך שפרעה יחטוף את כל המכות? משיב על כך רש''י: טוב לי שיתקשה לבו למען הרבות בו אותותי ותכירו את גבורותי. וכן מדתו של הקב''ה מביא פורענות על אומות העולם כדי שישמעו ישראל וייראו, שנאמר (צפניה ג'): ו הִכְרַתִּי גוֹיִם, נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם—הֶחֱרַבְתִּי חוּצוֹתָם...

ומה התכלית, מה מצפים להרוויח מזה שהקב''ה מכרית גויים וכו'? התכלית היא קריאת כיוון לבני ישראל: ז אָמַרְתִּי אַךְ-תִּירְאִי אוֹתִי, תִּקְחִי מוּסָר... בני ישראל ראו את המכות שחטפו המצרים וזה היה אמור להקנות להם את התודעה שהמשעבד אינו כל יכול, ששיעבוד אינו מצב נכון או טבעי. גם לא שיעבוד תודעתי, כזה שפרעה הצליח לכפות על בני ישראל. כתוב (מיכה ז'): טו כִּימֵי צֵאתְךָ, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אַרְאֶנּוּ, נִפְלָאוֹת. הגאולה הראשונה היא המודל לכל הגאולות ובעיקר לגאולה האחרונה, האמיתית והשלמה, זו שכבר מזמן עומדת מעבר לדלתנו ומצפה שנפתח את הדלת ונכניס אותה פנימה. התבוננות קלה מגלה שאותם תהליכים שהתרחשו אז מתרחשים גם עתה.

תהליך בלתי הפיך

כמו אז גם עתה אנחנו חיים בגלות תודעתית קשה. ממשיכים לדבר על פתרון מדיני לסכסוך ומדקלמים הצעות מדיניות ישנות, חסרות שחר ובלי כל קשר למציאות המתחדשת. אם עד לפני כמה ימים נשמעה הטענה שמדקלמים דברים שנועדו לרצות את גלגולו המודרני של פרעה ומי שרצה יכול היה להאמין בזה, כעת כבר ברור שהם אכן מאמינים בדיבורים היוצאים מפיהם. כל כך שקעו בתודעת הגלות עד ששכחו שיכול וצריך להיות מצב אחר, של חיים במציאות של גאולה. אין פלא אם כן שאינם חשים כלל את פעמי הגאולה וממשיכים לדבר בסגנון הישן, הגלותי. וזו הגלות הקשה ביותר כי בשונה מהמצב שהיה עד לפני כמה ימים, כעת כבר אין משעבד מבחוץ.

כמו אז גם בשנים האחרונות ועד לימים אלו ממש, הקב''ה מכה בשונאינו מכות קשות. הוא מניע אותם להשמדה הדדית כשאנחנו לא מעורבים בכלל ואפילו ממשיכים לשגשג בכל התחומים. אבל לכאורה, איזו הצדקה יש לכך שהקב''ה מכה בגויים כדי לעורר את עם ישראל? אמנם עם ישראל נמצא בגלות וצריך לעורר אצלו את הרצון להגאל. אמנם הוא שקוע בתודעה גלותית עד כדי סירוב לשמוע על גאולה אפשרית. אבל לכאורה הפתרון הנכון הוא לפעול עליו, על עם ישראל שירצה לצאת מהגלות, שירצה להגאל, אז מדוע במקום זה מכים בגויים כדי לעורר אותו? דומני כי התשובה לכך טמונה בבחירה החופשית שהקב''ה העניק בלעדית, לעם ישראל בכלל ולכל יהודי בפרט.

ליהודי יש את כוח הבחירה החופשית עד כדי יכולת לעשות גם מה שהוא נגד רצון ה' ממש ר''ל. אז אם הוא לא רואה צורך, וחלילה אין לו רצון להיגאל, לא מכריחים אותו. אבל הוא צריך להיגאל כי כך הקב''ה רוצה, לכן מפעילים עליו אמצעי שיכנוע. ומה שקורה לפרעה של אז וגם של ימינו, הם האמצעים שהקב''ה מפעיל כדי לשכנע את עם ישראל שהוא המנהל הבלעדי של העולם וכי רצונו הוא שיתקיים. אז נכון שככל הנראה אין מישהו שיודע בדיוק איך זה יקרה, איך בדיוק יתחולל תהליך הגאולה ואיך יתגלה המשיח, אבל ברור לגמרי שהתהליך הזה החל כבר מזמן וזה תהליך בלתי הפיך. בדיוק כמו במצרים. אמנם עבר זמן מרגע שנשלח הגואל עד הגאולה בפועל, אבל הגאולה הגיעה וגם כעת היא תגיע.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי