פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חכמה בינה וחוסר דעת
יוסף אליעז (יום שלישי, 25/10/2016 שעה 7:00)


חכמה בינה וחוסר דעת

יוסף אליעז



בערב שבת בחודש אלול, ''חודש הסליחות'', פרשת ''תבוא'', תחב לידי אברך צעיר מצעירי חב''ד - מאלה העומדים מדי יום שישי במקומות בהם נוהר הציבור לקניותיו להכנת השבת, ומבקשים לעטר העוברים והשבים בתפילין וברכה - קונטרס (מספרו לַמְּעַיֵּין: 1551) ושמו ''שיחת השבוע'' מבית חב''ד, שכמותו מחלקים אברכי חב''ד מדי שבוע בבתי-כנסת וברחובות, ובהם דברי תורה ודברי הבאי, כמיטב כשרונו של העורך.

אותו קונטרס , שנפתח בכותרת ראשית שלשונה ''מה באמת חשוב בחיים'' ותחתיה כותרת משנה בהאי לישנא: על מה אנחנו מבקשים סליחה, על שלא למדנו די מתימטיקה? עם כל הכבוד לא זה מה שעומד מול עינינו בהתייצבותנו לפני בורא עולם שכתב מאן דהוא (שמו לא צויין) והוסיף: ... בשבוע שעבר היה נסיון לייצר סערה מדברי שר החינוך ש''לימודי היהדות חשובים מלימוד מתימטיקה...''

דעת הכותב שם היא כי אין לציבור אנשי חב''ד ולכלל אברכי-המשי בישיבות כל צורך ב''לימודי ליבה'' כמו מתימטיקה ומדעים, ודי להם בלימודי קודש, שהם תורה למשה מסיני, ועל אי-לימודם די מבקשים הם סליחה מרבש''ע.

לדעתו אין כלל אפשרות להשוות לימודי מתימטיקה ללימודי היהדות, כי המתימטיקה היא כלי בלבד, בעוד שלימודי היהדות מעצבים את האדם היהודי. ואת אישיותו. עוד הוסיף שגם הבריאות חשובה מהמתימטיקה (אף שלא ברור הקשר בין יהדות לבריאות בהקשר זה. על כך- מֵילָא י.א.).

תִּיתִי לו לכותב זה ולכשמותו. חוששני שלא במתכוון הוא מחלל שֵׁם-שמיים, וגורע מכבודו של היוצר. ואסביר: הַאִם ניוטון המציא את חוק הכבידה? וכי פיתגורס המציא את החוק הגיאומטרי שריבוע שתי הצלעות הקצרות במשולש שווה לריבוע הצלע הארוכה? והאם לבואזייה המציא את חוק שימור החומר? האם מדאם קירי המציאה את הרנטגן?

לא! אם יש יוצר שמים וארץ הרי שהוא קבע את החוקים לפיהם מתנהלים מאז וּמֵעוֹלָם עולם וּמְלוֹאוֹ, השמש, הירח והכוכבים בכל הגלאקסיות. ממש כפי שאתה מאמין שהבורא נתן חוק והלכה לעם ישראל, (או אם תרצה: לאדם היהודי), על-מנת שיחיה בהם ולפיהם, כך קבע את חוקי החלד כולו! הגה בנפשך: האם החוקים שקבע לתבל כולה חשובים פחות מהחוקים שנתן למשה בסיני עבור עם עבדים שזה עתה יצא לחרות?

כל שעושים המדענים, המתמטיקאים, הפיזיקאים, הכימאים וחוקרי החלל הוא לגלות את חוקי הטבע, או חוקי הבריאה, או חוקי-האל, (קרא להם שמות כבחירתך). המדענים אינם ממציאים חוקים, הם רק מגלים אותם! ומי שמאמין במעשי בורא-עולם צריך לברך על גילויים אלו, וללמדם למען יתקיים בו ''וְחָיִיתָ בָּהֶם''.

מאז אכל האדם מפרי עץ הדעת נושל מכל מנעמי גן-העדן ומתמימותו. כל שנותר לו הוא הפרי הגנוב, הדעת. ולא נשאר לו אלא להרחיבה ולהוסיף עליה, וזאת אם בלימודי הדת ואם בלימודי המדע והמתימטיקה. אלו ואלו מעשי אלוקים חיים.

מי שמבטל עצמו מלהכיר וללמוד את העולם שיצר רבש''ע ובו הוא חי, ומזלזל בבריאה, מזלזל, אולי שלא מדעת, גם בבורא.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי