פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המנורה השבויה – השיר והחלומות
הרצל חקק (יום ראשון, 14/08/2016 שעה 19:00)


המנורה השבויה – השיר והחלומות

הרצל חקק



שער טיטוס
תבליט המנורה בשער טיטוס, צילם בלפור חקק
תשעה באב יישאר לנצח כיום הנורא של המקדש, כיום הנורא של המנורה הנוצצת, המנורה שנבזזה בידי הרומים.
המנורה השבויה של בית המקדש - תמונה זו נותרה חקוקה בזיכרון, לא הרפתה, קשה היה לשכוח אותה. בספרי ההיסטוריה בלט אותו תבליט רומי, שסיפר את סיפור שביה של המנורה. בעיניים כלות ראינו את התמונה שוברת הלב: התבליט בקיר הדרומי של שער טיטוס הנציח את תהלוכת הניצחון המפוארת, תהלוכה שקיימו הרומים לציון דיכוי המרד הגדול של היהודים ברומאים. בתמונה רואים את המנורה המושפלת, צופים בכאב בחיילי יהודה השבויים נושאים את מנורת בית במקדש שנבזזה. החורבן
והדמעות והלבבות הנשברים חוצים דורות ומגיעים אלינו.

כתב על כך יוספוס פלוויוס:
''אלה בורחים ואלה הולכים בשבי, וגם דמות חומות מתנשאות למרום הנבקעות במכונות-מלחמה, ומצודות נשגבות נלכדות, וערים מלאות-אדם מקפות חומות חזקות, אשר עלו הרומאים למרומיהן, ומראה הצבא הנשפך כנחל אל העיר מבית לחומה ועושה מטבח מעברים, ודמות החלשים הנושאים את ידיהם לבקש רחמים, ובית-המקדש הבוער באש...''
וכך תיאר יוספוס פלוויוס את הכלים שהרומאים שודדים ולוקחים כביזה:ביכ, חיפה
התבליט של ישראל רובינשטיין, הצילום של מיכאל יעקובסון
''מכל השלל נפלאו ביותר הכלים, אשר לקחו בבית-המקדש בירושלים: שלחן-הזהב, אשר היה משקלו הרבה ככרים, והמנורה העשויה גם היא זהב טהור. ואמנם שונה הייתה מלאכת המנורה הזאת מדרך כל המנורות אשר בידינו. כי מן הבסיס התרומם הגזע (העמוד, הירך) בתוך, וממנו... ענפים דקים, אשר דמו בצורתם לקלשון שלוש-השנים... בראש כל קנה מלמעלה נר-נחושת. ומספר הקנים היה שבעה...לכבוד
שבעת ימי השבוע אשר ליהודים''.
התבליט הנורא בשער טיטוס המחיש בצורה דרמטית את סיפורו המצמרר של יוספוס פלוויוס. אותו תבליט היה לסמל החורבן, וקשה היה לזכור את מראותיו הגלופים באבן: הנה היגון הגדול, הנה השבויים מיהודה קשורים בשלשלאות, פנים של לוחמים מובסים, מושפלים, כעבדים נרצעים הם נושאים על שכמם את כלי המקדש. הם יודעים בלבם, שמקדשם חרב, שהמנורה נלקחת בשבי.
כילדים המראות האלה רדפו אחרינו, חשבנו כיצד להגיע לרומא, לתור אותה כחבורת חסמב''ה אמיצה, להיכנס לוותיקן ולפשפש באוצרותיו...המנורה שלנו, היא חייבת לחזור אלינו.

המנורה השבויה לא נשכחה, ובחלומות חיכינו לראות אותה שבה אלינו בתהלוכת ניצחון. הנה אנו קרבים אליה, הנה אנו כותבים ממרחק ימים לחיילים השבויים מימי קדם, ומבשרים להם: ''הצלנו את כבודכם, שבה תפארת המקדש אלינו...מנורת המקדש בידינו!''..

את החלום הזה הגשימו באופן סמלי בבית הכנסת הגדול של העיר חיפה. בשנת 1955 הכריזה עיריית חיפה על תחרות להכנת תבליט לבית הכנסת, ובתחרות זכה אמן בשם ישראל רובינשטיין. בתבליט שלו צייר האמן תהלוכת ניצחון של בני ישראל השבים לארץ ישראל מן הגולה הדוויה. הציור ביטא את החלום הנכסף שלנו: החיילים של ימינו נושאים בקומה זקופה את מנורה המקדש על כתפיהם, והלב מתרחב: זו אותה מנורת מקדש, אותה מנורה שבויה, והיא שבה. המנורה שנבזזה שבה אלינו באותו תבליט מאיר לבבות - ולפני הצועדים רוכב אליהו הנביא. כולנו יודעים מדוע: אליהו הנביא התגורר באזור הכרמל, והנה הוא שב במרכבת אש.

פרקי קודש: המנורה השבויה


שלושה פרקים
מִקְדָּשֵׁנוּ שׁוֹמֵם... הֵיכָלֵנוּ חָרֵב. / שִׁיר תְּהִלָּתֵנוּ נשְתַּתֵּק... אוֹר מְנוֹרָתֵנוּ דָּעַךְ וַאֲרוֹֹן הַבּרִית נִשְׁבָּה (חזון עזרא, פרק ח', כ'-כ''ב - ספרים חיצוניים).

כבה גופה, כבה לבנו
הַמְּנוֹרָה נוּגָה. הַמְּנוֹרָה נָגְעָה
בַּיִּסּוּרִים. שְׂרִידִים בְּפָנֶיהָ. הַבְּזִיכִים
נֶאֱפָרִים. מְדַמְדְּמִים בְּזִכְרוֹנָהּ פִּיחַ,
פְּאֵר וּמְלוּכָה. מְִתַיַפַּחַת הָאֵם, וְרוּחָהּ.
יְתוֹמִים הַשְּׁמָנִים בְּשִׁבְעַת הַקָּנִים.
בּוֹכָה כְּבוּיָה, בּוֹכִים הַבָּנִים.
נֶהֶפְכוּ צִירֶיהָ וְנָפְלָה. מְנוֹרָה בְּעֵין
הַסַּעַר וְאָפְלָה. הָעִוָּרוֹן נִגָּר שָׁחוּט.
בָּכוּת. עֵינֵי הַקָּנִים דִּמְעָם לֹא
מָחוּ. הָאֵפֶר כִּסָּה וְדָמִים.

הוֹבִילוּהָ בְּשַׁיֶּרֶת קָלוֹן, אֲבוּקָה
שְׂרוּפָה כִּבּוּ בְּגוּפָהּ. הַפַּךְ נִשְׁפַּךְ. מִכֹּחוֹ
חָשַׁךְ. כְּעִוֵּר. זֶה הַזְּמָן. בַּחֲבָלִים נִשְׁבָּה.
קַמְתִּי אִתָּם. בָּאַפִּרְיוֹן לְשֵׂאתָהּ. סִפִּים
וְרִצְפָּה. וְנֻגְּעָה הַנוּגָה. נִדְרַשׁ דָּמָהּ.
בַּחוּצוֹת נִרְמַס שְׁמָהּ. נִרְצַעַת עֵירֻמָּה.
מַר דָּוָה. אוֹר הָעוֹלָם לְדֵרָאוֹן כָּבָה.
רֵיקִים הַשָּׁמַיִם כִּי יָבְשָׁה עֵינָהּ. דָּהֲתָה
שֶׁמֶשׁ, חָפְרָה לְבָנָה. אֲלֻמּוֹת אוֹרָהּ בַּבּוֹר.
וּבָאתִי, וַאֲנִי אָנָה אֲנִי. חֶלְבָּהּ בִּי נִגָּר,
עֵינַי חוֹלוֹת. יָמֶיהָ לְחַלּוֹת. בִּנְכֹאת
וָלֹאט. הַנֶצַח זַךְ וזוֹכֵר. לַמְּנַצַּחַת. לֹא
תָּמוּת כִּי נִחְיֶה. מִבְּזִיכֶיהָ נְסַפֵּר.
לכאוב עיניה כשאנו עיוורים
מְנוֹרָה בַּמִּסְתּוֹר, שְׁבוּיָה וַחֲפוּיָה אוּדִים
וְחֶרְפָּה. עֵדוּת נֶעֱלָפָה. כֹּה נִכְסַפְתִּי
רוֹטֵט. לָתֵת רֹאשִׁי מִתְמוֹטֵט עַל כְּתֵפָהּ.
עַל זֹאת תִּבְכֶּה נֶעֱלָבָה. בַּמִּסְתָּרִים.
בָּנֶיהָ מִגְּבוּלָם. נֶעֱקָרִים תַּמְרוּרִים. מֵאֲנָה
לְהִנָּחֵם. אָבְלוּ חַיֶיהָ לְלֹא יְפִי פְּנֵיהֶם.
עֵינֵיהֶם אֲדֻמּוֹת בְּהַסְתִּירָם בְּכַף
דְּווּיָה. לְבַל יִרְאוּהָ בְְּבִִכְיָהּ. וְלָהּ.
אִמִּי מְנוֹרָתִי, בַּת יְהוּדָה הַשְּׁבוּיָה.
מֵחֶבְלָהּ קַמְתִּי. מִכְּנַף כַּפֹּרֶת הַנִּשְׂרֶפֶת,
גֵּוָהּ לְרַפֵּא בִּגְלוּפוֹת הָאֵפֶר. מִפְּתִילֶיהָ
רוֹשֵׁם נִשְׁמָתָהּ, אֲגַל מְגִלַּת הַפְּלִיטָה.
דּוֹר עַל דּוֹר. הִתְיַפְּחוּ נִשְׁבָּרִים, וְהֵם
עִוְרִים. לֹא רָאוּהָ בְּלֶכְתָּהּ מְפֻיַּחַת
חֲפוּיָה. עֵת נְשָׂאוּהָ בִּבְלוֹאִים בְּשִׁבְיָהּ.
עִוְרִים הָיִינוּ בִּיקוּם חֲסַר תְּקוּמָה. עָשָׁן
וְהֶסְתֵּר פָּנִים וְאֵימָה. סִיּוּטִים מֵחֲלוֹם
בִּעוּתִים. מְנוֹרָה בֵּיתָהּ נֶחֱרַב. דּוֹרוֹת
שְׁבוּיִים וְקֶרַח בְּלֵילָם וְיוֹמָם שָׁרָב.
פֶּלֶא בְּרִיאָה מַשְׁמִים. מִשַּׁחַר זָב נִפְלֵאנוּ
יְתוֹמִים. לְקוֹמֵם הֲוָיָה. גְּוִיָּה. קְלָף שִׁירָה
לְמוֹרָה מְאִירָה. לַמְּנוֹרָה. אֵיכָה נִדְּחָה
בָּדָד יָשְׁבָה. חָרוּת נִכְתָּב לוּחַ גֵּוָהּ.
יָדֵינוּ שְׁבוּעָה. מְמַלְּלִים תְּהִלִּים שָׁבִים
מִשֶּׁבִי. בַּלֵּב הִיא. מִנָּגְהָהּ. מִבְּזִיכִים
נִבְזָזִים. מִשִּׁבְעַת קָנֶיהָ דְּווּיִים.
נִשְׁתֶה נִנְשֹׁם נְצָחִים. שֶׁמֶן חַיִּים.
מקדש לבבות זוהר
בַּחוּצוֹת. מוּל פְּנֵי הָעִיר. לְלֹא אֲוִיר.
רָקִיעַ נִבְעַת הֶחֱוִִיר. מְנוֹרָה נִשֵּׂאת
נִבְעֶטֶת. וְהֵם עֲרֵלִים. נֶסֶךְ וּגְלָלִים. מָרִים
שְׁנֵי חַיַּי, אֲבוֹתַי. שְׁבוּיִים. יְתוֹמִים וְאֵין
אֵם. בִּנְדוּדֵי שְׁנָתֵנוּ, בְּלֵב דּוֹרוֹת הַגּוֹרָל
מְדַמֵּם. מְנוֹרַת חַיֵּיהֶם. וּבָאתִי נִטְהָר
וְלוֹחֵשׁ. לִנְשֹׁם מִשְׁכָּנָהּ מִתְקַדֵּשׁ.
וַיְּהִי עֶרֶב שְׁמָהּ. וַיְּהִי בֹּקֶר דָּמָהּ. נְשָׁמָה.
בַּקָּשָׁה אֶצְרֹב לְבָנֶיהָ וְלִשְׁמָם. לְקַדֵּשׁ
בְּמִנְיָן. הַתָּרָה וְכַפָּרָה. לְתִקּוּן הַזְּמָן.

הַסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ נוֹטֵף מִיָּדַיִם שְׁבוּרוֹת, שְׁבוּיִים.
אָנוּ הַבָּנִים הַדְּווּיִים. דּוֹרוֹת נָשָׂאנוּ אוֹתָהּ.
הֵם נוֹשְׂאִים וְלִבָּם. שָׂמוּ חַיֶּיהָ וְנַפְשָׁם בְּכַפָּם.
הַסֵּפֶר צָפוּד יִבְכֶּה דָּם שׁוּרָה שׁוּרָה. עַד
חֲשֵׁכָה מָרָה. בֵּין הַדַּפִּים צָפוּן דֶּבֶק עַתִּיק.
מָן בִּמְשׂוּרָה. נִשְׁמַת הַחוּטִים הַיְּקָרָה
תִּשְׁזֹר. בְּכָל בְּזִיךְ. בִּי. בִּזְהַב מִסְתּוֹר.

אִם אֶשְׁכַּח, אִם לֹא יִבָּרְאוּ. לָנֶצַח הַקָּנִים
יִחְיוּ. קִנְיָן יִהְיו עֲדֵי עַד. הַמְּנוֹרָה הָאֵם
וְהַבַּת. שָׂפָה אַחַת. קֹדֶשׁ נֶעֱלָם. בְּעֵט זָהָב
שָׁחוּט מִנֶּצַח רָשַׁם וּפִי נֶאֱלָם. ''לְמַקְדְּשָׁךְ תּוּב...
רוּחִין וְנַפְשִׁין'' מְשׁוֹרְרִים. כִּי עֵת דְּבָרִים.
קָנִים שִׁבְעָה זוֹלְגִים לַחֲשָׁם. אֻכַּלְתִּי שָּׁם.
אוֹתִיּוֹת סְנֶה כִּבְנֵי מָרוֹן. יַלְדוֹת מָרוֹם.
הַס וְזָהַר. בְּקִרְבִּי נִשְׁבָּה. ''שִׁירִין וְרַחֲשִׁין
בִּירוּשְׁלֵם''. אֲשׁוֹרֵר מִדִּמְעָהּ. נִיחוֹחַ שַׁמְנָהּ.
מִקְדַּשׁ לְבָבוֹת נִסְדָּק וְשָׁלֵם. הַתִּקּוּן יִגְאָלֵם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי