פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''מכת מדינה'': בניה בלתי חוקית
דוד סיון (יום שלישי, 14/06/2016 שעה 15:00)


''מכת מדינה'': בניה בלתי חוקית

ד''ר דוד סיון



כבר שנים לא מעטות המציאות בארץ היא כזאת שבחלקים נרחבים ממנה, כמעט כל מי שחפץ להקים מבנה או לשפץ מבנה בניגוד לחוק התכנון והבניה, יכול לעשות זאת. ביהודה ושומרון קיימים כבר עשרות שנים ישובים רבים שהוקמו על קרקעות פרטיות של פלשתינאים וקרקעות אחרות באופן לא חוקי, והתהליך נמשך גם כיום (שאלה של מוסר יהודי?). מישהו, מתנחל בודד או קבוצת מתנחלים עם גיבוי של אירגון כמו 'ועד מתיישבי...' או אמנה, יוזם הקמה של מאחז והרעיון ''קורם עור וגידים''.

בהתיישבות הכפרית היהודית ממערב, מדרום ומצפון ליש''ע קמו וקמות יוזמות לא חוקיות באופן דומה (כשחלום הבית עם הגינה פוגש לול נטוש...). גם במגזר הערבי בצפון זה תהליך נרחב שנמשך (תופעה שנמשכת) שנים רבות (עמ' 16 – 17,''צב הריסה'', המוסף לשבת, ידיעות אחרונות, 3.6.2016). הבדואים בנגב לא טומנים ידם בצלחת וכבר הרבה שנים הם מקימים ישובים בנגב המזרחי והדרומי. דומה כי רק פראיירים בונים על פי החוק.

המשותף לכל התהליכים-תופעות האלה הוא שהאחראים על אכיפת החוק ידעו ויודעים מה קורה בשטח. אבל עד היום הם עשו ועושים מעט מאד לבער את התופעה או להרתיע את היזמים למיניהם. במקרים הבודדים יחסית כאשר הם כן פועלים לאכיפת החוק הם נתקלים בהתנגדות אלימה. בחלק מן המקרים יש במגזר הפוליטי מפלגות ונציגים שתומכים בתופעה בכל מיני צורות ואפילו מסייעים ליצור מעמד חוקי בדיעבד. במקרים אחרים אין תמיכה פוליטית ברורה אבל התהליכים האלה נמשכים כאילו הכל כשר.

בדוח לשנת 2008 קבע מבקר המדינה כי בארץ קיימים כ-‏100,000 מבנים לא חוקיים ושבעצם מדובר ב''מכת מדינה'', לא פחות. הדוח הבהיר היטב את משמעותה, את נזקיה, של התופעה:
לבנייה לא חוקית ולפלישה לקרקע המדינה יש השפעות שליליות רבות, ובהן: פגיעה בשלטון החוק ושימוש שלא כדין במקרקעי הציבור, פגיעה במשאב הקרקע ובעתודות הקרקע, פגיעה בתכנון הפיזי הכולל וארוך הטווח, ובכלל זה בתכנון התשתיות הלאומיות, פגיעה בתשתיות הלאומיות, פגיעה כלכלית ברשויות השלטון ופגיעה באיכות החיים והסביבה.
כמובן שיש מקרים שהמעשים האלה פוגעים בזכויות הנובעות (תנאי הסביבה) של אותם אזרחים או תושבים שהקימו את ביתם לפי החוק. לפעמים מדובר בכמה נפגעים בודדים ולפעמים בישוב שלם שמוצא עצמו מוקף מכל עבריו בהתיישבות בלתי חוקית.

הגיע הזמן לעצור את הבלגן... שהממשלה תמשול באמת באותם שטחים שבשליטתה ובאחריותה.

בשולי הדברים אציין כי בכל הבלגן הזה אני מרגיש עצמי בר מזל. כאשר המנהל (מנהל מקרקעי ישראל) אישר את התחלת הבניה בשטח שבו קיים הבית שלי הגרלנו מגרש בקצה השטח – האפשרי לבניה ממנו אפשר להביט בנוף בחופשיות בלי החשש שמישהו אי פעם יבנה משהו שיחסום את מראה הנוף הנשקף מחלונותינו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בניה בלתי חוקית,היא בניה מהירה!  (דניאל143) (2 תגובות בפתיל)
  תמונה אקטואלית של היבט חמור של התופעה  (דוד סיון) (17 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי