פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8032

כיל כבר לא מאיימת
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 21/07/2015 שעה 15:00)


כיל כבר לא מאיימת

ד''ר דוד סיון



כיל מוצאת במשרדי הממשלה אוזן קשבת והבנה כי השקעות הענק שלה בנגב יחוללו צמיחה ופיתוח, יעודדו תעסוקה ומסחר - לרווחת התושבים, העובדים, המדינה והחברה. כיל מקווה כי ההדברות תביא למציאת הסדרים ראויים במכלול הנושאים, שיאפשרו לה לשוב ולהשקיע בישראל לאחר שהשקעות אלו נעצרו בהחלטות דירקטוריון כיל במארס ואוגוסט 2014.
NASA
מראה מהחלל של בריכות האידוי משנת 1989, צילום סוכנות החלל האמריקאית
כאשר כיל היא נושא הדיון כדאי לזכור מספר עובדות: החברה היא מונופול, שיצרה מדינת ישראל, שכמו כל עסק משימתה הראשונה היא לשרת את האינטרס של בעלי המניות שלה. מאחר וכיל משתמשת באוצרות הטבע של עם ישראל יש לממשלה תפקיד כפול: לגבות תשלום על שימוש באוצרות הטבע ולפקח על מחירי המונופול לצרכן כפי שמקובל. בנוסף על המדינה לפעול לפי חוקי המס על חברות.

לפני כשנה איימה כיל שאם יאומצו מסקנות ועדת ששינסקי 2 היא תצמצם את ההשקעות ואת הפעילות בישראל. כעת, אולי בעקבות ההצלחות שרושם מונופול הגז במסדרונות הממשלה (ז''א: השאיפה של הממשלה לחוקק את מתווה הגז, שמונע את אכיפת חוק ההגבלים במלואו), אנחנו שומעים זמירות חדשות מכיוונה של כיל.

בימים האחרונים קראנו דיווחים שכיל מנהלת עם המדינה מו''מ במסגרתו היא מציעה הרחבת ההשקעות (כ-‏5 מיליארד שקל) והפעילות בישראל תמורת:
א. החרגתה של כיל מיישום מסקנות ועדת ששינסקי 2 על תמלוגים ומס רווחי יתר.
ב. שחרור מהצורך לממן (בכ-‏3 מיליארד שקל, ע''פ הסכם עם הממשלה) את הפרוייקט הלאומי להגנת בתי המלון בים המלח.
כמובן שצריך לברך על שינוי הגישה של כיל. ראשית, כי מימוש ההצעה להרחבת ההשקעות והפעילות יתרמו לצמיחת התוצר ואולי גם לעליה ברמת החיים. שנית, משום שיש בשינוי הכרה שזכותו של בעל הנכסים (עם ישראל) מהם היא מפיקה רווחים (ואולי הפסדים), לגבות חלק מהרווחים. לבסוף, כנראה שיש בשינוי הגישה גם הודאה שלמעשה האיום חסר שיניים – אין לכיל חלופה לשימוש באוצרות הטבע של עם ישראל.

מצד שני, יש בהצעה נסיון לקצץ בתמלוגים ובסכומי המס שיוכל האוצר לגבות ולהימנע ממימון תיקון תוצאות פעילותה רבת השנים של כיל (סעיפים א' ו-ב') – יש מחיר להרחבת פעילותה של כיל. תפקיד הממשלה הוא לדאוג שחלקו של עם ישראל לא יפגע. עם זאת הנסיון שלנו עם פרשת מתווה הגז מלמד שלממשלת ישראל יש נטייה לאפשר פגיעה כזו ולעשות זאת בחוסר שקיפות. מכאן ברור שעלינו לתבוע שתהליך קבלת ההחלטות יהיה שקוף, שינוהל דיון ציבורי פתוח, וישמור היטב על האינטרס הציבורי.







http://www.faz.co.il/thread?rep=175575
דיל לטובת כיל?
דוד סיון (יום שלישי, 11/08/2015 שעה 20:15)

מסתמן דיל: דרעי יקל על כיל - ויתמוך במתווה הגז (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100106...).


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.