פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אכזבה: מונופול הגז לא יפורק
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 23/06/2015 שעה 15:00)


אכזבה: מונופול הגז לא יפורק

ד''ר דוד סיון



קישורים:
פעם האמנתי (אני עדין מאמין) שנתניהו יודע ומבין היטב את נזקי ''הריכוזיות במשק'' והמונופולים. לכן היה הגיוני שהוא יוביל מהלכים משמעותיים לפרוק מונופולים ויטפח תחרות במשק. היה לזה ביטוי מאד חיובי בתחילת דרכו כשר האוצר. אחר כך הוא כמובן ''ויתר'' על פירוק המונופול של חברת החשמל למעשה בעניין חברת החשמל הוא לא היה היחיד. הנבחרים האחרים שהגיעו לעמדת השפעה מעשית תרמו למטרה עוד פחות ממנו. במהלך השנים מאז, הצטברות העובדות בנושא לימדו אותי שהיעד הזה לא מספיק חשוב בעיניו. יותר מכך עם התקדמותו לראשות הפירמידה בהנהגת המדינה הלכה וגדלה אכזבתי.

לאחר ''התפטרותו'' של הממונה על ההגבלים העסקיים, הפרופסור דויד גילה, לפני מספר שבועות התקבל הרושם שעמדתו העיקשת שצריך לפרק את מונופול הגז לא מקובלת על ראש הממשלה. היום (17.6.2015) התקבל כבר רמז עבה שבמאבק הזה אפשר לצפות על הויתור הגדול מכולם. זה ההסבר ההגיוני לדברים שאמר שר האנרגיה, שטייניץ, בראיון לרדיו:
... המטרה היא לסיים את העניין ולדאוג שסוף סוף נפתח את מאגרי הגז האדירים שלנו.
...
... המטרה היא לסיים את העניין ולדאוג שסוף סוף נפתח את מאגרי הגז האדירים שלנו''.ברגע שיהיה מתווה, הוא יפורסם. כרגע זה בדיונים. צריך ליצור תנאים אטרקטיביים כדי לפתח את שדות הגז, כרגע חברות זרות לא באות לקדוח עוד בארות. הדרך היחידה להגיע לכך שלא יהיה פה מונופול הוא לדאוג לפיתוח עוד שדות גז בין התיכון.
המשמעות היא שלראש הממשלה יותר חשוב להגיע לסיום המחלוקת עם מנהלי המונופול, מאשר לגבש פתרון שיש בחובו פירוק המונופול. זה גם משתמע מדבריו של ראש הממשלה בעצמו לקראת סוף היום.

זה לא אותו נתניהו שמספר חודשים (בספטמבר 2003) לאחר מיניו כשר האוצר פירסם מדיניות כלכלית שאחד מיעדיה המרכזיים היה ... הגנה על הצרכן על ידי שבירת מונופולים.

כנראה ש'הדרך... לא רצופה כוונות טובות'. מאכזב!
יש לקוות שהממשלה תנהיג את הפתרון האלטרנטיבי הטוב ביותר, כאשר מונופול לא מפורק. הפתרון השני בטיבו (second best), הוא כמובן פיקוח הדוק על מחירי הגז בדומה לנהוג כלפי מחירי החשמל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  המאיסו עלי,כל הגז הזה  (הזוהר הצפוני) (6 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי