פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''רוחות רעות'': צימצום גבולות הדמוקרטיה נמשך
דוד סיון (יום שלישי, 16/06/2015 שעה 15:00)


''רוחות רעות'': צימצום גבולות הדמוקרטיה נמשך

ד''ר דוד סיון



בכנס הרצליה האחרון דיבר נשיא המדינה, ראובן ריבלין על הזנחת ההתמודדות עם המשמעות של ''הסדר הישראלי החדש'' שנוצר בגלל תהליכים דמוגרפיים. החברה הישראלית, כך טען, מחולקת ל-‏4 מגזרים מרכזיים שלאף אחד מהם אין עוד רוב ברור; שלא ברור מהם הערכים המשותפים שבכוחם לחבר את המגזרים האלה. הוא גם אמר כי מי שלא מוכן לשאול את השאלות האלה היום, הוא אינו ציוני יותר ולא לאומי יותר – אלא מתעלם מהאתגר המשמעותי ביותר, המונח בפני המפעל הציוני היום. הנשיא הסתפק בהצגת השאלות ולא עסק בתשובות להן.

דן מרידור היה מוכן לשרטט תשובה על פי דבריו במדינה, בחֶברה, בה יש קבוצות שלא מסכימות על ערכים, על החזון ועל היעד צריך להגיע להסכמה על כללי המשחק הדמוקרטי – איך מכריעים; על ערכי יסוד שאין עליהם מחלוקת כמו חוקי היסוד על זכויות האדם (הפרט) על המדינה בכלל. דוקא כשיש מחלוקת צריך הסכמה יציבה – שלא תהיה הרמת גרזן או הרמת יד על דרכי ההכרעה הפוליטית (מה פתאום ערבי מצביע) ולא על דרכי ההכרעה של בית המשפט.

התשובה הציונית הנכונה היא שאין סתירה בין מדינה יהודית ומדינת כל אזרחיה. אנחנו מדינה יהודית כי אנחנו הרוב (הרי זוהי מטרה עיקרית של הציונות) אבל זכויות מלאות ושוות לכל אזרחיה. הוא גם הצביע על מה שלדעתו קורה:
יש רוחות רעות שפשטו בארץ. משהו קרה להבנה ולהסכמה שדמוקרטיה משמעותה הגנה על החלש ולא על החזק. על ההבנה שהרוב מוגבל במה שהוא יכול לעשות, הוא מוגבל ביכולתו לפגוע בזכויות הפרט. דמוקרטיה זה בראש ובראשונה זכויות האדם ושלטון החוק. השימוש היום בעולם הפוליטי במושגים דמוקרטיה, זכויות אדם ושלטון החוק מתייגים את המשתמש בהם כשמאלני בעוד שאלו דברים שבגין אמר בכל יום.
אפשר לסמוך על דן מרידור, שכיהן כמזכיר הממשלה בראשות מנחם בגין, שלא המציא את דבר תמיכתו של בערכים האלה. אבל למען הסר ספק נצטט דברים שבגין גם אמר בכנסת:
רוב פרלמנטרי נבחר יכול להיות מכשיר בידי קבוצת שליטים ומסווה לעריצותם. על כן חייב העם, אם הוא בוחר בחרות, לקבוע את זכויותיו גם מול בית הנבחרים, לבל יוכל הרוב שבו, המשרת את השלטון יותר מאשר הוא מפקח עליו, לשלול את הזכויות הללו.
להלן גם דוגמה מאד אקטואלית לרוח רעה:
83. הממשלה תתמוך בכל שלבי החקיקה בכנסת לתיקון חוק העמותות. במסגרת התיקון יוגדר כי העמותות המקבלות מימון מ''ישות מדינית זרה'', יחויבו בעת קבלת המימון של וועדת חוץ וביטחון בכנסת בכפוף להמלצת שר החוץ ושר הביטחון. כמו כן יוגדר כי במסגרת פעילות עמותות הנתמכות על ידי ישויות זרות יחויבו העמותות או הפועלים בשמן בחובת הגילוי הנאות במסגרת עבודתם מול גופי ממשל תקשורת ונבחרי ציבור בישראל. היה ויוגש ערר על הצעת החוק, יביא ראש הממשלה את הנושא להצבעה בממשלה בתוך 30 יום ממועד הגשת הערר.
הסעיף הזה מעלה מחדש את עקרונות הצעת החוק (''הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תמיכה של ישות מדינית זרה בעמותות בישראל)...'') שמתגלגלת בכנסת כבר משנת 2013.
הניסוח הוא לכאורה שוויוני אבל מי שמכיר את המציאות בארץ יודע שמדובר בניסוח שכוונתו להגביל פעילות רק של חלק מהעמותות, של עמותות בצד השמאלי של המפה הפוליטית, לפי הגדרות פוליטיות. באופן לא מפתיע החוק לא עוסק בהגבלות שישפיעו במשהו על עמותות וגופים בעלי השקפת עולם ימנית, גם אם הם בעלי מאפיינים אנטי דמוקרטיים ואנטי ציוניים וגם אם מקבלים מימון מישויות זרות.

הצעת החוק היא למעשה תיקון של חוק ''עדין'' יותר עם מטרות דומות, שכונה ''חוק השקיפות'', שכבר אושר בכנסת לפני פחות מ-‏4 שנים (חקיקה אנטי דמוקרטית). העובדה שהחוק שנחקק אז היה מרוכך יותר מעידה שאז מובילי החקיקה האנטי דמוקרטית נאלצו ''קצת'' להתחשב בכוחם ובהשפעתם של מחברי כנסת בעלי חינוך דמוקרטי מהמורשת של בגין וז'בוטינסקי.

הצעת חוק הלאום שחוזרת לקידמת הבמה גם היא דוגמה אקטואלית לרוח רעה. הרי היא מכפיפה את ערכי הדמוקרטיה ליהדותה של המדינה, בניגוד למהותה של מגילת העצמאות.

על היוזמה הזאת כתב מישה ארנס כי אי אפשר להפוך אותה למדינה יהודית באמצעות חקיקה (חוק הלאום: מיותר ומזיק). גם נשיא המדינה ריבלין לא שמח עם היוזמה. הוא אמר כי החוק לא יחזק את אופייה היהודי של מדינת ישראל והסביר:
... הגישה ההיררכית, המעמידה את היהודית לפני הדמוקרטית, מחמיצה את עומקה וגדולתה של מגילת העצמאות שכרכה את שני המרכיבים יחדיו - ללא הפרד. יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית - בדיבור אחד נאמרו, ובדיבור אחד הן מוכרחות להמשיך ולהיאמר. אלה אינן מילים בעלמא. זוהי נשמת אפה של מדינת ישראל.
השנים, מותיקי הליכוד, ודאי זוכרים את רוח הדברים שאמר מורם ורבם, ז'בוטינסקי, בעדותו בפני ועדת פיל ששקלה את חלוקת הארץ בשנת 1937:
... אינני סבור כי רצוי שחוקתה של איזו מדינה תכיל סעיפים מיוחדים המבטיחים במפורש את אופיה ה''לאומי''. סבורני, כי סימן טוב הוא לחוקה, אם נמעיט למצוא סעיפים כאלה. הדרך הטבעית והטובה ביותר היא שאפיה ה''לאומי'' של מדינה יהא מובטח על-ידי עצם העובדה שיש בה רוב מסויים. אם הרוב הוא אנגלי, הרי המדינה אנגלית.
עמ' 224, נאומים 1927 - 1940
אבל אני מאד חושש שדבריהם של ותיקי הליכוד נופלים על אזנים ערלות.



הצעות החוק הנזכרות הן אנטי דמוקרטיות משום שישומן יפגע בשוויון בפני החוק, יגביל את זכויות האדם (אזרח) ואת חופש הביטוי של מיעוטים פוליטיים, ויחזק את עריצות הרוב. אלה פגיעות באותם ערכים שבעיני ז'בוטינסקי ומנחם בגין היו נשמת אפה של הדמוקרטיה. הניסיון של השנים האחרונות ביחד עם מידע ביחס להצעות חוק אנטי דמוקרטיות שמסתובבות במסדרונות הכנסת, מלמדים שעוד לא ראינו את סופו של התהליך לצמצום גבולות הדמוקרטיה; שחברי הכנסת שתמכו ויתמכו בהצעות החוק מהסוג הזה מודעים שמדובר בצמצום גבולות הדמוקרטיה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בלי כחל וסרק - מנחם בגין היה אידיוט .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (4 תגובות בפתיל)
  רוחות טובות-ריסון הדימו-חרטא  (הזוהר הצפוני) (5 תגובות בפתיל)
  רוחות רעות נגד הגדרת מהותה של המדינה  (בצלאל פאר) (30 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי