פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על בעיית הריכוזיות
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 26/05/2015 שעה 15:00)


על בעיית הריכוזיות

ד''ר דוד סיון



מקובל על בעלי המקצוע שריכוזיות פוגעת במשק בו היא קיימת, שהיכולת לנצל כוח שוק לא טובה לחברה. לכן מדינות מודרניות (גם הקפיטליסטיות) נהגו ונוהגות לחוקק חוקים שימנעו התפתחות ריכוזיות ויפרקו ריכוזיות קיימת. חוקים כאלה כבר נחקקו בשלהי המאה ה-‏19. כך גם בישראל מראשית קיום המדינה פעלה הכנסת כדי לחוקק חוקים שיאפשרו למנוע או לפרק ריכוזיות במשק. בין אלה החוק נגד הגבלים עסקיים (כבר בשנת 1957) ובהמשך הוקמה הרשות להגבלים עסקיים.

למרות עבודת המחוקקים בישראל הריכוזיות קיימת ובועטת. מדוע?

השבוע מצאתי מאמר מצויין שכתב גיא רולניק שמאיר את הקושי המעשי לפרק ולמנוע ריכוזיות במשק הישראלי. המאמר עוסק בהבהרת הצורה והדרך שמאפשרת לטייקונים למנוע התפתחות תחרות שטובה לצרכנים (הציבור), לשמור על כוחם בשוק, על הריכוזיות.

כדי למנוע לזות שפתיים של קוראים מסויימים ראוי להדגיש שהבעיה שלנו איננה מה עושים או רוצים לעשות בעלי השליטה בכוח שוק בתחומים שונים; בעלי המונופולים, האוליגופולים וכו'. הם הרי נוהגים לפי האינטרס הלגיטימי שלהם שהוא להרוויח כמה שיותר, כפי שנוהגים וינהגו כל המשתתפים במשחק הכלכלי. מצד שני, ברור שראוי לפרק את הריכוזיות, את היכולת לנצל כוח שוק, או לפקח על היכולת של בעלי ההון לעשות זאת.

הבעיה העיקרית שלנו היא ''חוסר ההצלחה'' של המערכת הפוליטית, נבחרי הציבור, לפרק את הריכוזיות או לפקח בצורה יעילה במקרים שלא מפרקים. אחת הסיבות לכך היא העובדה שרוב הציבור לא משקיע מספיק תשומת לב לנושא. לכן יוצא שלפעמים חברי הכנסת מצביעים נגד האינטרס הציבורי בעד החלטות שמחזקות את הריכוזיות, ללא תגובה ציבורית ראויה.


אחרית דבר

לאחר שמונה נתניהו לשר האוצר בפברואר 2003, הוא הבטיח לטפל
קישורים:
בבעיית הריכוזיות במשק. בספטמבר אותה שנה אישרה הממשלה את ''המדיניות הכלכלית לשנת 2004''. שהוא היה היוזם העיקרי שלה. אחד היעדים העיקריים בה היה ... הגנה על הצרכן על ידי שבירת מונופולים. עוד נאמר שם שהיעדים העיקריים ... המוצגים כאן יתוו את מדיניות הממשלה בארבע השנים הקרובות...

האמנתי אז שלנתניהו יש כוונות רציניות לממש את היעדים למרות הקשיים שכל בר דעת יכול היה לצפות. אבל מאז זרמו הרבה מים בירדן (לפחות בחלקו הצפוני) וארועים של הימים האחרונים רומזים שאין בכוונתו של נתניהו, שנבחר מחדש לראשות הממשלה, לעסוק ב'שבירת מונופולים', ואולי אפילו למנוע את פירוק הריכוזיות.

הרמז הראשון היה פיטורי מנכ''ל משרד התקשורת שהשמיע את קולו בעד רפורמה שמטרתה לפרק את הריכוזיות בתחום תשתית הטלפוניה שהתנגדות בזק מנעה את ישומה במשך זמן רב (מדוע באמת...).

הרמז השני הגיע בהודעת ההתפטרות פרופ' דיויד גילה מתפקידו כ'ממונה על ההגבלים העסקיים':
החלטתי נובעת ממספר שיקולים, שבראשם הידיעה כי הממשלה, ובפרט משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד האנרגיה, יעשו כל שביכולתם כדי לקדם את המתווה המתגבש בימים אלה בתחום הגז הטבעי - מתווה שאני משוכנע שלא יביא תחרות בשוק חשוב זה. זאת אף במחיר אפשרי של פגיעה בעצמאותה, החשובה מבחינה ציבורית, של רשות ההגבלים העסקיים, או פגיעה ביכולתה של הרשות לבצע מהלכים חד-צדדיים.
...
... איני יכול להיות שותף למתווה שהתגבש לאחרונה. זאת משום שאני משוכנע, כאמור, כי מתווה זה לא יביא לתחרות בשוק הגז הטבעי.
הרמז השלישי מופיע בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ו'כולנו'. כתוב שם (סעיף 74) שהממשלה תקים ועדת שרים לרגולציה בראשות ראש הממשלה... הועדה תכריע במחלוקות בין משרדי ממשלה ורגולטורים. הרמז הזה מהווה הסבר טוב מדוע התפטר פרופסור גילה.

'הדרך... רצופה כוונות טובות'. עצוב!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מונופול הסחר בבורסה,נתב''ג  (הזוהר הצפוני)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי